Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mappen weg in LR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mappen weg in LR

    Hallo;

    Ik ben in LR de mappen kwijt ….
    Ik was bezig eea te ordenen en de overbodige mappen te verwijderen. Ik deed iets verkeerd met de laatste map, ik weet niet wat, maar het volgende ogenblik waren al mijn mappen in de Biep module weg.
    De foto’s staan nog wel in LR; lathans de meeste, maar alles onder de knop mappen is leeg….
    Ik was net zo blij, dat nu netjes was…
    Ik heb wel recent een back-up gemaakt, maar het terugzetten lukt niet.
    Dan krijg ik de melding: Recente catalogus is reeds geopend.
    Hoe regel ik dat?

    Hier op BD.be kon ik niets vinden, en op google ( tot nu dan ) ook niet 't juiste antwoord
    In het boek van Piet v.d. Eynde staat het ook niet, of ik kijk verkeerd

    aanvulling:

    De mappen staan nog wel op de pc; maar als ik klik bij 'Mappen' in LR > Map toevoegen . Dan ziet LR wel gelukkig de mappen staan, maar hij hij voegt niets toe;
    dub. foto's, maar dat schiet niet op.

    Eerst alle foto's verwijderen? ( niet v.d. schijf, maar uit LR? )

    Alvast bedankt
    Last edited by Calisto; 1 december 2013, 21:14.
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: Mappen weg in LR

    ALs je eens probeerd via importeren? Zeg maar iets, ben ook nog niet zo heel lang bezig met Lr.

    Een vraagje als je de map in Bibliotheek opendoet ziet die dan de mappen(foto's)? Indien niet kan je daar zeggen dat LR de foto's terug moet zoeken en als hij die gevonden heeft is het terug in orde de volgende keer want dan weet lr waar die de foto's terug kan vinden. één zaak is zeker eens de mappen(foto's) in orde staan in lr, nooit meer verplaatsen.

    Nog een tip is misschien; ga eens naar adobe.com en download de pdf handleiding van LR(via deze link ; http://helpx.adobe.com/nl/pdf/lightroom_reference). Ik had de boek maar heb die een paar weken geleden verkocht. Ik weet zeker dat ik iets van dat probleem ben tegengekomen in de boek.

    Grt,

    Jean-Pierre
    Last edited by Guest22; 2 december 2013, 09:50. Reden: tekst bijgevoegd

    Comment


    • #3
      Re: Mappen weg in LR

      Voor zover ik weet dient de knop "Mappen" op module bibliotheek enkel om een overzicht te hebben van de mappen met echte foto's op de PC onder " Mijn Afbeeldingen" .
      Er wordt niet verondersteld dat men aan deze link tussen "Mijn afbeeldingen" en LR begint te prutsen want dan verdwijnt de synchronisatie ( i.m.h.o. )

      Ik hoop voor jou dat er iemand een zachtere aanpak kent, want alle bewerkingen van LR wissen en een backup laden is een "spannend" ogenblik, maar is het wel degelijk te doen.
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

      Comment


      • #4
        Re: Mappen weg in LR

        Lijkt een idiote vraag maar ben je zeker dat het "mappen" venster uitgeklapt is?
        Driehoekje links naast "Mappen" moet omlaag wijzen.
        Pentax Mz7,K-S2 en kilo's glas. Canon G10.
        www.guidoceuppens.be

        Comment


        • #5
          Re: Mappen weg in LR

          Hallo;

          @ JBR & Zoltan
          In /onder de knop 'Mappen' in de biep mod. van LR zat niets meer; voorheen 30-40 mappen, die voorheen overeenkwamen met mij C:\ schijf.
          Het verwijderen v.e. map is geen probleem als je het goed doet; het ging ook goed tot de laatste map.
          Ik kan iets verkeerd hebben gedaan, maar waarom dan alle mappen in 1x weg zijn cq niet zichtbaar zijn...
          Het kan ook zijn dat er iets ongezonds op mijn pc zit; de laatste tijd krijg ik wat rare meldingen van andere prog.'s

          Daar ga ik nu mee aan de slag.

          Het probleem v.d. mappen in LR heb ik opgelost; deels geluk, deel gewoon proberen.

          Met Ctrl-Z net zolang totdat ik onder de 'knop' mappen in de biep van LR (4) weer de C:\ + 1 verwijderde map weer terug zag. Verder ging 't niet.
          met de re.muisknop op deze laatste map > en zag de optie "bovenliggende map tonen" geklikt, en zowaar de map 'afbeeldingen' werd weer zichtbaar
          Dat herhaald totdat ik weer de hele structuur zag.

          @ AltGuido;
          dat is gen idiote vraag, maar een normale want dat wist ik in het begin ook niet, LR zit vol van dat soort grapjes.
          De door mij gevonden oplossing heb ik ook bij toeval gevonden. Maar dat pijltje stond naar beneden

          1 probleem opgelost, bij toeval, nergens gelezen dat dit kon,

          en 1 probleem erbij, maar dat is een andere topic

          Jullie bedankt voor 't reageren
          Met
          @Zoltan;
          Met vriendelijke groet

          Calisto

          Comment


          • #6
            Re: Mappen weg in LR

            Ben blij voor U dat het opgelost is.

            Grt,

            Jean-Pierre

            Comment


            • #7
              Re: Mappen weg in LR

              Ik heb wel al gehoord dat LR soms één van zijn catalogussen corrupt maakt en dat je daar dan ook niets meer mee kan aanvangen, vandaar is het belangrijk om altijd ergens extern backups te hebben.
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Mappen weg in LR

                Die "mappenstructuur" in Lightroom is dezelfde als die op je harddisk. Alleen kan je kiezen welke toegevoegd zijn in LR en welke niet. Hou er wel rekening mee dat lightroom niet synchroniseert met wat je in verkenner doet. Doe je daar 10 foto's weg, dan bestaan die nog altijd in de database van LT. Mappen die je hebt geïmporteerd beheer je vanaf dan beter in Lightroom zelf.
                Verzamelingen zijn uiteraard wel specifiek in Lightroom zelf : dat zijn gewoon "verzamelingen" van foto's die al in de database van LR zitten. Voor zo'n fotoverzameling speelt het compleet geen rol op welke fysieke plaats ze staan.

                Een andere catalogus kan je openen in LR door er gewoon op te dubbelklikken (dus op dat moment is LR niet opgestart). LR kan tegelijk maar 1 catalogus open hebben. Dat gaat dus ook met een backup van je catalogus (maar dan blijf je wel werken met die backup...).
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Mappen weg in LR

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Een andere catalogus kan je openen in LR door er gewoon op te dubbelklikken (dus op dat moment is LR niet opgestart). LR kan tegelijk maar 1 catalogus open hebben. Dat gaat dus ook met een backup van je catalogus (maar dan blijf je wel werken met die backup...).
                  Polleke; dank voor de aanvulling; maar wat u bedoelt in de bovenstaande zin, begrijp ik niet helemaal.

                  " een andere cat. openen in LR door dub.klik" = op zich duidelijk, alleen, bedoeld u het bestand .IRcat. of iets dan in LR4 zelf iets ?

                  "(dus op dat moment is LR niet opgestart) " is dan in strijd met hierboven

                  2e vraag;

                  Ik heb dus een backup catalogus (zelf gedaan) en een catalogus waarmee LR werkt als LR opgestart is;
                  Waar staat de laatste ?

                  alvast bedankt

                  Calisto
                  Met vriendelijke groet

                  Calisto

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mappen weg in LR

                    Had ook aangegeven dat LR NIET is opgestart. Zie niet direct in hoe je iets aanklikt in LR, als het niet is opgestart ...

                    Die catalogus staat ergens op je harde schijf . Waar speelt niet direct een rol, maar standaard is dat onder "afbeeldingen/lightroom" (toch als je windows gebruikt).
                    Het is inderdaad klikken op dat *.LRcat bestand. Je zal daar (als je de standaardcatalogus gebruikt) ook de backups en de previews terugvinden. Die previews zijn een hele reeks mappen en kleine bestanden. Deze hoef je echter niet te backuppen. Enkel je foto's en die catalogus-file(s) zijn voldoende. Mocht je ooit eens een backup nodig hebben, dan maakt LR die previews zelf terug aan.
                    Welke catalogus je open hebt, kan je ook in LR zelf zien : onder bewerken/catalogusinstellingen. Daar zie je het path + de naam van catalogus.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mappen weg in LR

                      @ Polleke;

                      Dank voor de extra uitleg,
                      en mbt de 1e zin; ik weet niet of u dat herkent, maar soms lees je iets, en dan lees je het verkeerd en bij een 2e of 3e x lees je de hele context en dan zie je het verband wel. Iets met dyslexie, sommige mensen zijn nou eenmaal niet volmaakt....
                      Met vriendelijke groet

                      Calisto

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mappen weg in LR

                        Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
                        @ Polleke;

                        Dank voor de extra uitleg,
                        en mbt de 1e zin; ik weet niet of u dat herkent, maar soms lees je iets, en dan lees je het verkeerd en bij een 2e of 3e x lees je de hele context en dan zie je het verband wel. Iets met dyslexie, sommige mensen zijn nou eenmaal niet volmaakt....
                        Dat herken ik zeer goed. Dat is een van de grote nadelen van een forum en de reden dat ik het liefst een op een, reallife met mensen communiceer : dan kan je tenminste zien wat er gebeurt. Maar voor mij is geschreven tekst een grote 2e. Telefonische communicatie vind ik persoonlijk een ramp : het aantal misverstanden dat je daarmee hebt is niet te schatten ...
                        Die 1e zin betekent trouwens gewoon wat er staat, zonder bijbedoelingen... Ook geschreven tekst zorgt soms voor misverstanden .
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mappen weg in LR

                          Polleke;

                          het is al goed, u heeft gelijk, ik zie dat ook dagelijks. Ik had wel 't vermoeden, maar 't zal wel een menselijke eigenschap zijn , om toch nog even te reageren (van mij)
                          De kunst is alleen hoe dat voorzichtig te doen.

                          Tel. vind ik pers. al iets beter gaan, dan hoor je nog vaak te intonatie v.e. stem, maar ook daar kan je de fout mee ingaan.

                          Pers. in gesprek gaan is altijd nog 't beste, maar ja, dat gaat nu wat lastig hé...

                          Groeten en oprecht bedankt voor de hulp

                          Calisto
                          Met vriendelijke groet

                          Calisto

                          Comment

                          Working...
                          X