Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

    Hallo allen hier, ik ben wat camera's een herintreder, vroeger veel gefotografeerd met Olympus OM1 maar door veranderende interesses andere wegen ingeslagen en nu merk ik dat ik de slag met de digitale camera's compleet gemist heb!
    Wat wil 't geval, mijn Zwitserse vriendin is kunstschilder en schildert voornamelijk de zee en zij wil haar werk fotograferen en nu blijkt ons Canon Ixus cameraatje (prima voor op vacantie enzo) zich geen raad te weten met 't vele blauw in het werk van mijn vriendin.... Zij wijt dat aan 't gegeven dat de Canon blauw 'ziet' als horizon en daar kan ie gewoon niet op scherpstellen.
    Nu nadert Sinterklaas en wil ik haar een camera cadeau doen die je handmatig kan instellen en waarmee je handmatig kan scherpstellen.

    Wat zijn jullie ervaringen met dit fenomeen? Wat zou een goeie keus zijn? Panasonic Limux LX5, Fuji X10 of maakt Nikon of Canon ook een bruikbaar toestel?

    Mijn budget is €500,-

    Voor de geinteresseerden hier de website van Nadia: http://www.gyr.nl/nadia.htm

    Alvast bedankt voor 't meedenken en de reacties!

  • #2
    Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

    Een camera stelt het best scherp als er contrastverschillen zijn op het punt waarop de camera moet scherpstellen.
    Op een gekleurd vlak zonder detail werkt de scherpstelling niet goed.
    De ene camera zal dat misschien nog iets beter doen dan de andere, maar een compactje krijgt er toch eerder problemen mee dan een DSLR, omdat die een ander systeem gebruikt om scherp te stellen.
    Maar als je zelf het scherpstelpunt kan bepalen, dan kan je wel een plaats kiezen waar meer detail in zit, dan zal het scherpstellen al heel wat gemakkelijker gaan.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

      De spijker op z'n kop! En gelijk het probleem benoemd: Scherpstellen op een gekleurd vlak zonder detail.... Dat gaat dus niet zomaar, zeker niet als er vanaf een statief gefotografeerd wordt.

      Dus nogmaals de vraag: Wat zijn jullie ervaringen met dit fenomeen? Wat zou een goeie keus zijn? Panasonic Limux LX5, Fuji X10 of maakt Nikon of Canon ook een bruikbaar toestel?

      Overigens, wat is een DSLR?

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

        Oorspronkelijk geplaatst door theodeluxe Bekijk bericht
        De spijker op z'n kop!
        Overigens, wat is een DSLR?
        Digitale Single Lens Reflex.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

          Oorspronkelijk geplaatst door theodeluxe Bekijk bericht
          De spijker op z'n kop! En gelijk het probleem benoemd: Scherpstellen op een gekleurd vlak zonder detail.... Dat gaat dus niet zomaar, zeker niet als er vanaf een statief gefotografeerd wordt.

          Dus nogmaals de vraag: Wat zijn jullie ervaringen met dit fenomeen? Wat zou een goeie keus zijn? Panasonic Limux LX5, Fuji X10 of maakt Nikon of Canon ook een bruikbaar toestel?

          Overigens, wat is een DSLR?
          Eens rondkijken voor de Nikon V1. Onderschat fijn klein toestel dat heel snel
          en goed scherp stelt.
          En ik maar denken dat een DSLR een digitale spiegel reflex was.

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
            ........
            En ik maar denken dat een DSLR een digitale spiegel reflex was.

            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              Het was maar een grapje, hoor Bouk. Waarom zouden Engelsen
              en zo hem anders DSLR noemen?

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

                Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                Eens rondkijken voor de Nikon V1. Onderschat fijn klein toestel dat heel snel
                en goed scherp stelt.
                Nikon. Die gaat 't worden. Bedankt voor de tip!

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

                  Oorspronkelijk geplaatst door theodeluxe Bekijk bericht
                  Nikon. Die gaat 't worden. Bedankt voor de tip!
                  oeps...dat is snel.
                  veel succes.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    oeps...dat is snel.
                    Inderdaad iets aan de snelle kant Vandaag weer hevig aan 't twijfelen geslagen door de cyberontdekking van de Olympus PEN E-PM2; toch een ouwe liefde van me Olympus.
                    Deze PEN heeft een mogelijkheid tot handmatig instellen + wordt een veel betere beeldkwaliteit geroend. Wat vinden jullie hier op 't forum ervan?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

                      ik heb beide toestellen ongeveer (een J1 en een Pen (EPL-3) gehad en als ik zou moeten kiezen voor jou doeleinden dan zou ik absoluut voor de Olympus kiezen, enige nadeel vind ik het ontbreken van een optische of elktronische zoeker, is welliswaar los erbij te koop, maar behoorlijk prijzig, met name handmatig scherpstellen gaat erg goed en handig op de Olympus toestellen. Tevens is voor de Oly behoorlijk wat leuke en erg goede lenzen verkrijgbaar, met name de primes zijn erg goed.
                      Mijn beste Foto moek nog trekke.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

                        De Fuji X10 is ondertussen verbeterd en vervangen door de X20. Een toestel dat bijzonder fijn in de hand ligt. De kracht van het toestel is zijn optische zoeker en de befaamde Fuji kleuren recht uit de camera. Het voelt intuïtief aan als een camera en niet als een mini computer. Zeker het overwegen waard. Ik heb zijn grote broer de X100s gekocht.
                        BD0252BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Orval Bekijk bericht
                          De Fuji X10 is ondertussen verbeterd en vervangen door de X20. Een toestel dat bijzonder fijn in de hand ligt. De kracht van het toestel is zijn optische zoeker en de befaamde Fuji kleuren recht uit de camera.
                          Ook weer razend interessant! Kan je met de x20 ook handmatig scherpstellen? Dus door aan de lens te draaien tot 't onderwerp van keuze scherp wordt afgebeeld in de zoeker?
                          Want 't truukje om de camera naar 't onderwerp te richten, dan de ontspanner half in te drukken werkt niet als je vanaf een stafief fotografeer

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

                            Oorspronkelijk geplaatst door theodeluxe Bekijk bericht
                            Want 't truukje om de camera naar 't onderwerp te richten, dan de ontspanner half in te drukken werkt niet als je vanaf een stafief fotografeer
                            Bij nachtfotografie is het soms ook moeilijk om scherp te stellen,
                            Dan zet ik de camera juist op het statief, en met het balhoofd vastgedraaid kantel ik het hele statief tot ik een plaats vind waar de camera wel op wil scherpstellen.
                            Dan blijf ik de ontspanknop (of de knop op de afstandsbediening) ingedrukt houden tot het statief terug op 3 poten staat, en dan druk ik de ontspanknop helemaal in.
                            Het is dus wel mogelijk als je op die manier werkt.
                            Als de camera voldoende scherpstelpunten heeft, dan heb je ook wel meer kans dat er een scherpstelpunt op een plaats zit waar er wel voldoende detail/contrast in het onderwerp zit.
                            Bij vlakke onderwerpen zoals schilderijen maakt het niet uit waar er scherpgesteld wordt, je moet er alleen maar voor zorgen dat de camera zo gepositioneerd is dat de sensor evenwijdig loopt met het schilderij.
                            Het middelpunt van de zoeker moet overeen komen met dat van het schilderij, en je moet een lens gebruiken die zo weinig mogelijk vervorming geeft.
                            Verder zijn witbalans en belichting ook erg belangrijk als je een zo correct mogelijke weergave van het schilderij op de foto wil krijgen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panasonic, Fuji, Nikon of toch Canon?

                              Fujifilm x20 heeft een snelle autofocus (single: AF-S en continu: AF-C) en daarenboven kan je ook manueel scherpstellen (MF). Handig apparaatje dat in je jaszak past, dus gemakkelijk meeneemt (heel wat lichter dan mijn Nikon met handgreep en 2 accu's). Ik ben nog maar enkele weken hiermee aan het fotograferen en positief over de resultaten. Zie ook:http://www.photographyblog.com/revie...lm_x20_review/.

                              Comment

                              Working...
                              X