Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verscherpen voor of na

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verscherpen voor of na

    Hallo iedereen,

    Is er een vuistregel die zegt voor of na het bewerken van een foto verscherpen?

    Ik werk met Lightroom 5 om foto's te bewerken en verscherp mijn RAW bestanden met NIK-software.

    Ik bedoel met foto's bewerken, belichting bijstellen, andere uitsnede, lenscorrectie, witbalance veranderen, enz.

    Groeten
    Sony A7 Mark3 Glasbuizen FE 2.8 70-200 mm GM OSS - ZEIS FE 4/16-35 - SONY FE4/24-105 - SAMYANG 14 MM/2.8 - SONY 200-600 MM - SONY 85 MM 1.8

  • #2
    Re: Verscherpen voor of na

    Ik heb altijd gehoord dat je verscherping als het laatste doet. Zo doe ik het ook in LR5.

    Grt,

    Jean-Pierre

    Comment


    • #3
      Re: Verscherpen voor of na

      Verscherping op het eindbeeld na verkleining, zeker op het einde. Als je met Nik werkt, dan weet je dat Sharpener Pro 3 uit twee delen bestaat: 1) de RAW presharpener, dat je dus vrij vroeg in je workflow op het (pas ontwikkelde) RAW-beeld mag gebruiken en 2) de Output sharpener, die zoals gezegd helemaal op het einde van het proces wordt toegepast.
      Enfin, zo heb ik het toch uit de documentatie van Nik begrepen.

      Vanuit Lightroom heb ik dat nog niet toegepast, maar vanuit Bridge is na het gebruik van Adobe Camera RAW (waar ik de 7 stappen van Scott Kelby toepas) het eerste dat ik doe nadat ik het bestand als 16-bits PSD naar Photoshop heb gestuurd: Define (voor het aanpakken van de ruis) en daarna RAW Presharpener. Dan al de rest (eventueel nog andere Nik-filters) en tenslotte, na lagen opeen te hebben gelegd en het beeld verkleind (bv voor publicatie hier op BD) dan pas Output sharpener.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Verscherpen voor of na

        Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
        Ik heb altijd gehoord dat je verscherping als het laatste doet. ...
        Inderdaad.

        Het woord 'verscherpen' in de zoekfunctie (alleen in titels zoeken) resulteert in heel wat leesvoer.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Verscherpen voor of na

          Verscherpen is altijd de laatste stap.
          Bekijk de foto dan op 100% als ze op beeldschermformaat is gemaakt, of op 50 of 100% voor grote afdrukformaten (nooit op bijvoorbeeld 22,5% of zo, want dan zie je echt niet wat je aan het doen bent, op 50 en 100% wel).
          Let ook op dat je de foto's niet teveel verscherpt, want daar worden ze zeker niet beter van.
          Vooral voor een grote afdruk moet je daar goed op letten, je kan de foto daarmee heel gemakkelijk verknoeien.
          ik heb er zo al verschillende gezien op fotosalons, mooie foto's zolang je maar niet te dicht komt, want dan zijn ze niet meer om aan te zien.

          En als je de foto laat afdrukken bij een online fotoservice, schakel dan daar ook zeker de "beeldverbetering" uit, want als ze nog een extra verscherping toepassen, dan is dat ook weer teveel.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Verscherpen voor of na

            ik doe mijn aanpassingen in LR, croppen, belichting eventueel , daarna in NIK define ruisbewerken (tiff file) daarna exporteren (+ grote aanpassen) als jpg en verscherpen in nik pre sharper , en dat is het , als er dan nog iets verscherp moet worden gebruik ik output verscherpen (nik) maar zoals gezegd hier daar moet je niet in overdrijven .

            Comment


            • #7
              Re: Verscherpen voor of na

              Mijn workflow gaat zo, maar ik weet niet of ik kan nog verbeteren. Commentaar is dus welkom:

              - Ik bewerkt mijn RAW-bestand in LR. Als laaste bewerking verscherpen (altijd noodzakelijk) + ruis beperken (indien noodzakelijk). Dan maak ik een TIFF 16 bits.
              - Indien noodzakelijk wordt dit tiff 16 bits verder bewerkt met Photoshop. Aan het einde van de eventuele bewerkingen (b.v. curven, filters...) ga ik nog verder ff verscherpen, vooral als ik heb de foto kleiner gemaakt. Dus na resize nog iets verscherpen. In het geval dat ik moet nog de ruis beperken doe ik (ruis+verscherpen) met Noiseware (als plugin van Photoshop) en niet rechtstreeks met Photoshop.

              Ik verscherp altijd op 100% vergroting. Inderdaad.

              Comment

              Working...
              X