Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus OM-D E-M5 met FL-600R

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus OM-D E-M5 met FL-600R

    Gisteren kreeg ik mijn vers bestelde FL-600R flitser binnen. Gekocht met het oog op de mogelijkheid van het draadloze flitsen in combinatie met het standaard bij de camera geleverde flitsertje. Wat is nu het probleem? Als ik camera en flitser (FL-600R) instel zoals beschreven in de handleiding van de OM-D op pagina 97 dan zou ik de FL-600R dus moeten kunnen laten flitsen zonder dat het cameraflitsertje mee flitst. In het cameramenu staat die dan ook op OFF. Maar hoe ik het ook instel op de camera, hij blijft gewoon mee flitsen. Terwijl ik op dit YouTube filmpje toch ook zie dat, op de manier die ik ook hanteer, alleen de FL600R flitst.

    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


    De FL600R flitst wel gewoon draadloos. Is er iemand die mij kan vertellen of ik iets verkeerd doe?

  • #2
    Re: Olympus OM-D E-M5 met FL-600R

    Dat de popup meeflitst is normaal, die flitsen zijn communicatieflitsen en gebeuren net voor de eigenlijke opnamen. Je ziet die dan normaal ook niet (of amper) terug in de eigenlijke opname als je hebt ingesteld dat die flitser niet mag meeflitsen.

    De communicatie van de body naar de flitser gebeurd dus via die flitsen, en niet via radiogolven oid. Vandaar dat die dus altijd zal flitsen, maar dan gewoon nét voor de sluiter opengaat.

    ook in het filmpje zie je op ongeveer 6:09 dat de opzetflitser even meeflitst om te laten weten aan de externe flits dat die moet gaan flitsen.

    (dit topic hoort trouwens in accessoires, niet in camera's)
    Last edited by Teun_2; 29 november 2013, 15:58.

    Comment


    • #3
      Re: Olympus OM-D E-M5 met FL-600R

      Dank voor je reactie, maar volgens mij werkt het toch niet zo als je schrijft. Ik heb het even geprobeerd door een foto voor een spiegel te maken. De externe flitser staat aan de kant en weg gericht van mijzelf. Ik dacht, als ik dan een foto maak moet ik de externe flitser nauwelijks zien en de cameraflitser het liefst helemaal niet want als ik hem wel zie, dan flitst hij dus nog steeds gewoon mee. Op de foto die ik dan dus maak flitst de popup overduidelijk.

      Zoals ik het begrijp uit de handleiding en het YouTube filmpje moet ik dat kleine flitsertje echt helemaal uit kunnen zetten.

      Comment


      • #4
        Re: Olympus OM-D E-M5 met FL-600R

        Op dit moment heb ik geen OM-D meer, maar ik heb vroeger wel een OM-D gehad en een FL-36R.

        De uitleg in dat Youtube filmpje is zeer goed en met de FL-36R werkte dat perfect.

        Van waar ben je? Anders wil ik wel eens kijken of we het samen op kunnen lossen.

        Comment


        • #5
          Re: Olympus OM-D E-M5 met FL-600R

          Hallo Gandalf,

          Ik woon in oost Nederland, Enschede om precies te zijn. Het zou wel heel toevallig zijn wanneer jij ook uit die regio komt

          Comment


          • #6
            Re: Olympus OM-D E-M5 met FL-600R

            Hmm... Ik woon tussen Antwerpen en Mechelen ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Olympus OM-D E-M5 met FL-600R

              Oorspronkelijk geplaatst door G'tje Bekijk bericht
              Dank voor je reactie, maar volgens mij werkt het toch niet zo als je schrijft. Ik heb het even geprobeerd door een foto voor een spiegel te maken. De externe flitser staat aan de kant en weg gericht van mijzelf. Ik dacht, als ik dan een foto maak moet ik de externe flitser nauwelijks zien en de cameraflitser het liefst helemaal niet want als ik hem wel zie, dan flitst hij dus nog steeds gewoon mee. Op de foto die ik dan dus maak flitst de popup overduidelijk.

              Zoals ik het begrijp uit de handleiding en het YouTube filmpje moet ik dat kleine flitsertje echt helemaal uit kunnen zetten.
              Ik heb een ep3, een metz 44 en fl36r en het werkt echt wel zoals ik het beschrijf... Wat je in de spigel ziet is het laatste restje van het flitslicht. Een flitser flitst eerst heel even en gaat dan volgens een logaritmische schaal minder hard flitsen. In de spiegel zie je dat laatste restje dan nog wel duidelijk, maar dat is de meeste gevallen verwaarloosbaar. Nikon werkt met een gelijkaardig systeem en daar vind je veel meer info over als je even googlet. Dar die externe flitser meeflitst is niet zo verwonderlijk, licht dat van de muren afketst werkt vaak ook wel. Plak eens wat donkere tape over de popupflitser, dan zal de externe niet meeflitsen.

              Zie ook de olympuswebsite: http://www.olympusamerica.com/crm/on...sflashtips.asp

              The Benefits of Wireless Flash
              To enable easy remote flash photography, Olympus developed several wireless flashes -- the FL-50R, FL-600R and FL-300R -- and a new optical communication system called RC Data Transfer.


              No external commander is required, thanks to the commander function incorporated into the built-in flash of many new Olympus cameras. Since the number of flashes can be increased without worrying about cables, it's easy to experiment with a wide range of creative lighting techniques. The ability to transmit large amounts of data using a minimum number of flash pulses also helps reduce power consumption of the commander unit camera.

              PEN, OM-D and Stylus XZ-2 cameras are compatible with Olympus wireless flashes.

              Comment

              Working...
              X