Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica R4 wieltje sluiter tijden kan enkel op B of 100 gedraaid worden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leica R4 wieltje sluiter tijden kan enkel op B of 100 gedraaid worden.

    Ik heb mij via ebay een leica R4 gekocht die normaal helemaal in orde was.

    Nu heb ik er een nieuwe batterij in gestopt alsook de lichtmeter werkt.

    Enkel kan ik maar de sluitertijden verdraaien naar BULB of naar 100 (rode waarden op het draaiknopje), ook al staat de camera op M stand.

    Weet er iemand hoe dat zou komen? NB: Er is ook geen lens op gemonteerd, maar daar kan het waarschijnlijk toch ook niet aan liggen?

  • #2
    Re: Leica R4 wieltje sluiter tijden kan enkel op B of 100 gedraaid worden.

    Instelwiel voor sluitertijden moet je gemakkelijk kunnen verdraaien vanaf 100-B-X-1 t.e.m. 1000, dan zie je rechts beneden in de zoeker(mechanisch) de ingestelde waarde.
    Eens kontroleren als je instelknop om te veranderen van keuze M-A-A-P-T indrukt om te verdraaien, als die soepel terugveerd, anders blokkeerd het sluitertijden wiel. Links in de zoeker beneden licht dan ook de gekozen instelling op. Ikzelf heb dit toestel al van '84 en nog nooit problemen mee gehad enkel eens nieuwe dichtingen laten plaatsen.

    groeten, Eric

    Comment


    • #3
      Re: Leica R4 wieltje sluiter tijden kan enkel op B of 100 gedraaid worden.

      Oorspronkelijk geplaatst door leitz Bekijk bericht
      Instelwiel voor sluitertijden moet je gemakkelijk kunnen verdraaien vanaf 100-B-X-1 t.e.m. 1000, dan zie je rechts beneden in de zoeker(mechanisch) de ingestelde waarde.
      Eens kontroleren als je instelknop om te veranderen van keuze M-A-A-P-T indrukt om te verdraaien, als die soepel terugveerd, anders blokkeerd het sluitertijden wiel. Links in de zoeker beneden licht dan ook de gekozen instelling op. Ikzelf heb dit toestel al van '84 en nog nooit problemen mee gehad enkel eens nieuwe dichtingen laten plaatsen.

      groeten, Eric
      Heb al alles geprobeerd, nieuwe batterij gestoken, het werkt niet.
      Het enigste wat ik niet weet, of er een lens op gemonteerd moet worden vooraleer je de sluitertijden kan veranderen?

      Groeten: Freddy

      Comment


      • #4
        Re: Leica R4 wieltje sluiter tijden kan enkel op B of 100 gedraaid worden.

        Lens hoeft er niet op te zitten, alleen kan je geen diafragma aflezen daar deze via je lensinstelling gestuurd wordt. Je hebt het toch wel over de manuele instelling he, deze moet normaal soepel in iedere stand klikken. Heb je al eens gekontroleerd als je op 1/100 of bulb op de ontspanknop drukt als je spiegel opklapt, want op deze instelling heb je geen batterijstroom nodig.

        Groeten, Eric

        Comment


        • #5
          Re: Leica R4 wieltje sluiter tijden kan enkel op B of 100 gedraaid worden.

          Oorspronkelijk geplaatst door leitz Bekijk bericht
          Lens hoeft er niet op te zitten, alleen kan je geen diafragma aflezen daar deze via je lensinstelling gestuurd wordt. Je hebt het toch wel over de manuele instelling he, deze moet normaal soepel in iedere stand klikken. Heb je al eens gekontroleerd als je op 1/100 of bulb op de ontspanknop drukt als je spiegel opklapt, want op deze instelling heb je geen batterijstroom nodig.

          Groeten, Eric
          Spiegel klapt omhoog bij bulb en 1/100. check!

          Groeten Freddy

          Comment


          • #6
            Re: Leica R4 wieltje sluiter tijden kan enkel op B of 100 gedraaid worden.

            Oorspronkelijk geplaatst door joshua Bekijk bericht
            Spiegel klapt omhoog bij bulb en 1/100. check!

            Groeten Freddy

            Hopelijk weet iemand hoe ik de storing kan oplossen?

            Comment

            Working...
            X