Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic G6 of Nikon D7100 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic G6 of Nikon D7100 ?

    Hallo

    Ik heb momenteel een gewoon compact fototoestel. Ik werk graag met Photoshop en neem ook zeer veel foto's.

    Ik twijfel al lang wat ik zou kopen.

    Ik was van plan om de D7100 te gaan kopen vandaag, maar de verkoper zei dat de Panasonic G6 (systeemcamera) evenwaardige foto's opleverde, doch lichter was en ook een stuk goedkoper.

    Budget is niet echt een probleem.

    Ik vraag mij af of de mogelijkheden van de Panasonic G6 wel voldoende zijn, en dit dan toch weer niet eerder aanleunt bij een gewoon compact fototoestel.

    Kiezen is moeilijk. Wat zouden jullie doen

    Groeten
    Sofie

  • #2
    Re: Panasonic G6 of Nikon D7100 ?

    Sofie,

    Het is heel moeilijk om hierin raad te geven hoor. Lees eens wat internetvoer over de verschillen tussen compact-systeem-DSLR (DX en FX) camera's en dan moet je voor jezelf bepalen wat er bij jou stijl van fotograferen past.

    De verkoper heeft geen ongelijk als hij zegt dat de Panasonic G6 evenwaardige foto's (kan) opleveren, lichter is en een stuk goedkoper maar gaat wel een beetje kort door de bocht.

    Heeft hij je ook het verschil uitgelegd over de sensorgrootte (en de invloed hiervan op de scherptediepte), het aantal megapixels, verschil tussen een EVF en OVF,.....?

    Er zijn hier op BD voorstanders van zowel de systeemcamera's als de DSLR camera's en de nieuwste systeemcamera's zoals de Panasonic G6 komen inderdaad héél dicht in de buurt van DSLR-kwaliteit.

    Maar er zijn nog andere factoren die meespelen, ik noem er hier maar enkele:

    - hou je bijvoorbeeld van extreme groothoek-landschapsfotografie kan je voor de nikon D7100 een sigma 10-20mm aanschaffen voor ongeveer 400 euro, de panasonic 7-14mm kost ongeveer 1000 euro
    - zoek je een standaard lens waarmee je kan spelen met beperkte DOF , vind je een Nikon 35mm f1.8 voor 160 euro, de panasonic 25mm f1.4 kost ongeveer 500 euro

    Ik wil hiermee aantonen kan wat in eerste instantie goedkoper lijkt, duurder kan uitvallen wanneer je je wat wil verdiepen in fotografie.

    Ik heb zelf de D7100 en maar een heel beperkte ervaring met systeemcamera's. Uit de praktijk kan ik je enkel maar meegeven dat de D7100 zowat het beste is wat je aan crop-DSLR kan vinden en dat Nikon ongeveer de enige speler is op de markt waar je lenzen kan oppikken van 30 jaar en ouder en gewoon gebruiken op je toestel.

    Veel succes in je zoektocht en neem beide toestellen eens vast in een winkel dan zal je voor jezelf ook al kunnen uitmaken wat er beter in je hand ligt en wat steviger aanvoelt, ook niet onbelangrijk;
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic G6 of Nikon D7100 ?

      Dag Eric

      Bedankt voor je reactie.

      Landschapsfotografie is niet echt belangrijk. Het is voornamelijk om mooie foto's van mijn kindjes te nemen, zowel binnen als buiten.

      Het moet ook iets zijn wat goed in de hand ligt en gemakkelijk meeneembaar is (rekening houdende met de "bagage" die ik al voor onze drie kleine kindjes mee moet nemen), plus ik heb reuma (ook vrij erg in mijn handen).

      Over sensorgrootte heeft hij kort iets gezegd. Verschil tussen EVF en OVF zegt mij niets ?

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic G6 of Nikon D7100 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Sofie5 Bekijk bericht
        Dag Eric

        Bedankt voor je reactie.

        Landschapsfotografie is niet echt belangrijk. Het is voornamelijk om mooie foto's van mijn kindjes te nemen, zowel binnen als buiten.

        Het moet ook iets zijn wat goed in de hand ligt en gemakkelijk meeneembaar is (rekening houdende met de "bagage" die ik al voor onze drie kleine kindjes mee moet nemen), plus ik heb reuma (ook vrij erg in mijn handen).

        Over sensorgrootte heeft hij kort iets gezegd. Verschil tussen EVF en OVF zegt mij niets ?
        Als gewicht een issue is, hier is een vergelijking tussen beide camera's: http://camerasize.com/compare/#455,440

        Reuma is inderdaad een beperking om rekening mee te houden . Een camera van bijna 400g of bijna 800g kan het verschil maken tussen aangenaam fotograferen of pijn lijden, dat moet je voor jezelf uitmaken natuurlijk.

        EVF (G6) en OVF (D7100) zijn Electronic ViewFinder en Optical Viewfinder. De OVF laat dmv van een spiegelsysteem het exacte beeld zien wat je ziet door de lens, de EVF is een electronische interpretatie van dit beeld. Beide systemen hebben hun voor- en nadele. Als je even tijd hebt kan je je hier doorheen wordstelen : http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...vf-402653.html
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

        Comment

        Working...
        X