Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instelwiel Diafragma weigert dienst - Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instelwiel Diafragma weigert dienst - Nikon D80

    Beste lezer

    Gisterenavond tot de vaststelling gekomen dat het instelwiel voor het Diafragma noch in de A-stand, noch in de M-stand werkt...het wieltje zelf werkt wel nog, maar mijn diafragma waarde verandert niet.
    Heb al verschillende lenzen geprobeerd, en heb ook via de menuinstellingen de functie van de instelwielen veranderd (waarbij ik dan wel het diafragma kan aanpassen met mijn achterste instelwiel, maar dan kan ik mijn sluitertijd niet aanpassen met het voorste instelwiel). Aan de lenzen kan het niet liggen, dus ik vrees dat er iets in mijn body kapot is.

    Heeft er nog iemand dergelijk probleem reeds voorgehad?
    Zou dit eenvoudig te herstellen zijn? D80 is nu ook geen nieuw toestel (5 tal jaar oud), grote kosten ga ik er nu ook niet meer aan doen.

    Dank voor jullie input.

    David

  • #2
    Re: Instelwiel Diafragma weigert dienst - Nikon D80

    Is hij gevallen ofzo ?
    Mijn D90 was onlangs gevallen en het PSAM wiel deed het ook niet meer.. voorzichtig open gegooid en het bleek een flatcable te zijn die losgeschoten was.

    Als het niet zoiets opvallend is dan vrees ik dat je het zelf niet kan repareren (die printjes zijn te klein om zelf aan te solderen of veel uit te meten) en de reparatie kosten meer zijn dan wat de camera waard is..
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Instelwiel Diafragma weigert dienst - Nikon D80

      Neen, niet echt gevallen
      Wel wat schokken gehad tijdens mijn verlof en een paar keer hard tegen de rotsen gebotst...maar toen ging wel nog alles.
      Is het zelf openvijzen van een camera eigenlijk wel een optie?

      Comment


      • #4
        Re: Instelwiel Diafragma weigert dienst - Nikon D80

        Tja misschien ook van de schokken dat er een flatcable losgekomen is. Maar kan even goed zijn dat er iets anders fysiek beschadigd is.

        Of open vijzen een optie is moet je zelf uitmaken.
        Als je een beetje handig bent en over een setje kleine schroevendraaiers beschikt dan is het te doen.

        Voor de D90 had ik online een service manual gevonden die de stappen beschreef. Zijn op youtube ook wat filmpjes over te vinden.
        Een D80 zal gelijkaardig zijn om open te gooien. Maar onderschat het niet, om het bovenste paneel los te maken en eronder te kijken moet je wel zowat de rest van de body eerst gedemonteerd hebben (eerst onderkant, zijkanten, ..) Om goed te zijn moet je ook enkele draden lossolderen (had ik zelf niet gedaan, al heb ik een goede soldeerbout, ik kon het bovenste paneel net voldoende optillen om te zien dat de flatcable los was).

        Maar je loopt altijd het risico dat je ergens per ongeluk een kortsluiting maakt of iets afbreekt.. als hij nog werkt en enigszins bruikbaar is, kan het zijn dat je hem helemaal kapot maakt. Heb je helemaal niets te verliezen dan is de stap kleiner om het toch te proberen..

        Heb zo ook de lens gerepareerd die op de body zat toen hij op de grond ging.. autofocus werkte niet meer, sommige tandwieltjes waren van hun plaats gekomen, met de hand scherpstellen ging ook stroef. Had weinig te verliezen, zo was ze niet meer bruikbaar, alhoewel ze optisch nog in orde was. Ook open gegooid, alles netjes op zijn plaats gekregen en ze werkt terug.
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: Instelwiel Diafragma weigert dienst - Nikon D80

          Raar maar waar, toen ik gisterenavond thuiskwam en ik het nogmaals probeerde, lukte het opnieuw : mijn diafragma kan ik opnieuw instellen met het voorste wieltje en sluitertijd met het achterste...wel geen idee hoe dit nu plots kan? Zou dit een softwarefout of iets dergelijks kunnen zijn? Ik moet wel zeggen dat mijn batterijen leeg waren toen het voorste wiel niet meer werkte, maar zelfs met 1 opgeladen batterij in de batterijgrip ging het vrijdagmorgen nog steeds niet. Vrijdagavond ging het dan weer wel. Tevreden ben ik zeker, maar het doet je wel twijfelen over de betrouwbaarheid van je toestel...

          Comment

          Working...
          X