Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pixel default instellingen wijzigen in photoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pixel default instellingen wijzigen in photoshop

    Telkens ik een foto open in photoshop, is deze in 240 pixels/inch
    Ik moet dit telkens opnieuw handmatig verhogen.

    Kan ik dit ergens wijzigen, zodanig dat dit steeds automatisch gebeurt?
    naar bijvoorbeeld 300/400 pixels

  • #2
    Re: pixel default instellingen wijzigen in photoshop

    In CS5 (vóór het inladen van een afbeelding): Edit → Preferences → Units & Rulers
    In het dialoogvenster dat verschijnt kan je onder "New Document Preset Resolutions" instellen met welke resolutie nieuwe bestanden worden weggeschreven.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: pixel default instellingen wijzigen in photoshop

      bedankt :-)

      Comment


      • #4
        Re: pixel default instellingen wijzigen in photoshop

        nog altijd een problem:

        Als ik vanuit Lightroom naar photoshop ga, blijft dit nog steeds 240

        Comment


        • #5
          Re: pixel default instellingen wijzigen in photoshop

          Maar dat regel je in Lightroom:
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: pixel default instellingen wijzigen in photoshop

            En waarvoor is dat juist belangrijk ? Die instelling verandert NIETS aan de kwaliteit van de foto...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: pixel default instellingen wijzigen in photoshop

              Bedankt LesC


              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              En waarvoor is dat juist belangrijk ? Die instelling verandert NIETS aan de kwaliteit van de foto...

              Als aansuiltend vanuit Photoshop wil printen verandert dat de kwaliteit van de foto enorm

              Comment


              • #8
                Re: pixel default instellingen wijzigen in photoshop

                Zou ik ook denken… Foto's die dienen om afgedrukt te worden, breng ik sowieso op 300 ppi. En als je dat automatisch kunt doen door instellingen in Photoshop en/of in Lightroom, waarom niet?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: pixel default instellingen wijzigen in photoshop

                  Oorspronkelijk geplaatst door wouterc Bekijk bericht
                  Bedankt LesC





                  Als aansuiltend vanuit Photoshop wil printen verandert dat de kwaliteit van de foto enorm
                  Dat veranderd NIETS aan de kwaliteit van de foto bij het afdrukken, enkel de standaard AFDRUKGROOTTE van de foto wordt aangepast.
                  De kwaliteit wordt bepaald door het aantal beeldpunten, tot een bepaalde grens waar ons oog het toch niet meer kan zien en het dus eigenlijk niets meer uitmaakt. Vandaar dat die 300 dpi voor een foto goed kan zijn, maar 50 dpi voor een posterformaat evengoed goed kan zijn, gewoon omdat je er vanaf een grotere afstand naar kijkt.

                  Het enige wat die DPI waarde doet in een foto, is als die foto bv. 4000x3000 punten groot is, dat bij 300 dpi die foto standaard op 10" hoog zal worden afgedrukt, en bij 200dpi als standaard 15" hoog. Afhankelijk van waarvoor die foto moet dienen (en dus de kijkafstand) is het heel goed mogelijk dat die 200" dus ook goed is.
                  Een reclameposter van 6x4 meter wordt echt niet op 300 dpi afgedrukt...
                  Wil je diezelfde foto, maar waar bv. een dpi waarde van 1 in zit, afdrukken op die 10" hoog, dan stel je dat gewoon zo in, in je afdrukprogramma. Die foto met een interne dpi waarde van 1 zal identiek hetzelfde worden afgedrukt als diezelfde foto met interne dpi waarde 300. Gewoon omdat de inhoud (de pixels zelf dus) van beide foto's identiek is...

                  Voor de beste beeldkwaliteit, zorg ik ervoor dat ik tijdens het bewerken van foto's geen pixels laat verloren gaan, maar dat ik er ook geen aan toevoeg : dat interpoleren zorgt echt niet voor een betere kwaliteit. En meestal laat ik mijn foto's ook zo afdrukken. Met de huidige internetsnelheden interesseert het me echt niet of ik een fotobestand van 2 MB of 10 MB moet doorsturen... Je moet er gewoon voor zorgen dat je genoeg pixels hebt voor de toepassing. Maar die interne dpi waarde doet niets aan de kwalteit van de foto.
                  Last edited by polleke_cgc; 23 november 2013, 09:46.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment

                  Working...
                  X