Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

acrylglas of foto met passe partout

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • acrylglas of foto met passe partout

    Beste

    Ik ben namelijk aan het twijfel ofnik mijn volgende foto's op acrylglas of gewoon in kader met pass partout zou laten maken.

    Wat zou het mooiste en vooral het langst blijven en mooi blijven?

    Alvast bedankt
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: acrylglas of foto met passe partout

    Ik heb onlangs een Galleryprint ( http://nl.pixum.be/poster-canvas/galleryprint ) laten maken, en die ziet er heel netjes uit.
    Dat is een afdruk achter Acrylglas met er nog een aul-dibond plaat achter om het geheel nog wat beter te beschermen.
    Die is niet goedkoop, maar ik denk dat die afdruk er heel lang goed uit zal blijven zien, zolang er niet teveel krassen in komen.

    Maar persoonlijk vind ik dat soort afdruk niet bij eender welk onderwerp passen, en als je geregeld iets anders tegen de muur wil hangen, dan kan je beter kiezen voor een goedkopere afdrukmethode.
    Uitgesneden passe-partouts gebruik ik al lang niet meer, ik maak zelf een kadertje rond de foto in Photoshop Elements zodat de foto meteen in een 30x40 of 50x60 cm kader past.
    De foto moet ik dan wel eerst op fotokarton kleven voor ik die in een kader steek, anders blijft die niet mooi vlak.

    Acrylglas reflecteert heel sterk, maar dat doet gewoon glas in een fotokader ook.
    Met een Acrylglas afdruk krijg je betere contrasten dan met glas voor een foto, omdat er geen luchtlaagje tussen het acryl en de foto zit.
    Bij Pixum (waarschijnlijk ook bij andere afdrukcentrales) heb je keuze tussen foto achter acryl, direct print op acryl, en Galleryprint, bij direct print is er altijd een kans dat er afdruklijntjes te zien zijn in donkere partijen als de afdrukcentrale de printer te snel laat werken (dat is gelukkig niet zo bij de afdruk die ik bij Pixum heb laten maken, die is perfect). Dat probleem heb je niet met fotopapier achter acryl, maar bij dat soort afdruk is het aantal formaten en beeldverhoudingen dan weer veel beperkter, en die foto-afdruk is ook niet watervast (dat is wel zo met direct print).
    Dat zijn allemaal factoren die mee kunnen tellen als je een keuze moet maken (de prijs is ook een factor waarmee je rekening moet houden, de Galleryprint op 40 x 60 cm die ik onlangs heb laten maken was niet goedkoop...).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: acrylglas of foto met passe partout

      ben nu wat bang dat mijn foto (die ik gisteren ook eens zelf afprinte die afgeprint niet mooi was) ook niet mooi zal zijn als ik deze bv op acrylglas laat maken.

      dit is natuurlijk niet de bedoeling want voor het geld moet de foto natuurlijk goed uitkomen he.

      het gaat over deze http://imageshack.us/photo/my-images/571/byhq.jpg/

      wat denk jij bart?

      alvast bedankt voor de nuttige info.

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik heb onlangs een Galleryprint ( http://nl.pixum.be/poster-canvas/galleryprint ) laten maken, en die ziet er heel netjes uit.
      Dat is een afdruk achter Acrylglas met er nog een aul-dibond plaat achter om het geheel nog wat beter te beschermen.
      Die is niet goedkoop, maar ik denk dat die afdruk er heel lang goed uit zal blijven zien, zolang er niet teveel krassen in komen.

      Maar persoonlijk vind ik dat soort afdruk niet bij eender welk onderwerp passen, en als je geregeld iets anders tegen de muur wil hangen, dan kan je beter kiezen voor een goedkopere afdrukmethode.
      Uitgesneden passe-partouts gebruik ik al lang niet meer, ik maak zelf een kadertje rond de foto in Photoshop Elements zodat de foto meteen in een 30x40 of 50x60 cm kader past.
      De foto moet ik dan wel eerst op fotokarton kleven voor ik die in een kader steek, anders blijft die niet mooi vlak.

      Acrylglas reflecteert heel sterk, maar dat doet gewoon glas in een fotokader ook.
      Met een Acrylglas afdruk krijg je betere contrasten dan met glas voor een foto, omdat er geen luchtlaagje tussen het acryl en de foto zit.
      Bij Pixum (waarschijnlijk ook bij andere afdrukcentrales) heb je keuze tussen foto achter acryl, direct print op acryl, en Galleryprint, bij direct print is er altijd een kans dat er afdruklijntjes te zien zijn in donkere partijen als de afdrukcentrale de printer te snel laat werken (dat is gelukkig niet zo bij de afdruk die ik bij Pixum heb laten maken, die is perfect). Dat probleem heb je niet met fotopapier achter acryl, maar bij dat soort afdruk is het aantal formaten en beeldverhoudingen dan weer veel beperkter, en die foto-afdruk is ook niet watervast (dat is wel zo met direct print).
      Dat zijn allemaal factoren die mee kunnen tellen als je een keuze moet maken (de prijs is ook een factor waarmee je rekening moet houden, de Galleryprint op 40 x 60 cm die ik onlangs heb laten maken was niet goedkoop...).
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: acrylglas of foto met passe partout

        Of je een foto die op een bepaalde manier gepresenteerd (soort afdruk, manier van inkaderen, keuze glanzend of mat...) wordt mooi vind, dat is vooral je eigen persoonlijke voorkeur.
        Het is inderdaad niet goedkoop om zo'n afdruk te laten maken, alleen maar om te kunnen zien hoe die er in het echt uitziet...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: acrylglas of foto met passe partout

          dat is waar, maar op mijn afdruk ziet dit er redelijk donker uit, maar op de pc zelf ziet de foto er goed uit. raar...

          hopend dat ik ze laat afdrukken deze goed geslaagd is.

          thx

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Of je een foto die op een bepaalde manier gepresenteerd (soort afdruk, manier van inkaderen, keuze glanzend of mat...) wordt mooi vind, dat is vooral je eigen persoonlijke voorkeur.
          Het is inderdaad niet goedkoop om zo'n afdruk te laten maken, alleen maar om te kunnen zien hoe die er in het echt uitziet...
          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

          Comment


          • #6
            Re: acrylglas of foto met passe partout

            Persoonlijk vind ik foto achter acryl zeer mooi.
            De foto komt echt tot leven. Indien je de mogelijkheid hebt dan moet je de foto laten afprinten op metallic fotopapier en laten kleven achter acryl. Dit maakt het nog mooier. Bij Pixelprinting.be kan je dit doen. Foto in een kader vind ik wat minder modern maja dat is persoonlijke smaak natuurlijk. Wil je iets dat in het oog springt dan is acryl iets voor jou.

            Comment


            • #7
              Re: acrylglas of foto met passe partout

              ah ok, en als ik een foto op acrylglas wil laten maken, bv 60*40, welke instellingen moet ik dan zetten bij mijn foto om geen uitgerekte foto te krijgen ?

              of is dit gewoon bij canvas size aanpassen naar 6000*4000?? of ben ik hier nu heelemaal verkeerd?

              alvast bedankt
              Canon EOS 550D // 15-85mm IS

              Comment


              • #8
                Re: acrylglas of foto met passe partout

                Bij de meeste bestel sites kan je dit in de editor doen.
                Als je het in ps wil doen dan kan je dit doen met de crop tool.
                Instellen op 40x60cm op 300dpi.

                Comment


                • #9
                  Re: acrylglas of foto met passe partout

                  Via je link zie ik een vierkante foto, als je een bestand aanlevert de verticaal en horizontaal evenveel pixels heeft, dan kunnen ze daarvan zonder problemen een vierkante afdruk maken zonder dat er stukken wegvallen of dat er witte randen op de afdruk komen.
                  Een acryl afdruk laat je maken zonder randjes, je zet er dus zeker geen wit of zwart kadertje rond.
                  Hou er rekening mee dat bij elk soort afdruk een paar mm verloren gaat aan de randen, dit doen ze om te voorkomen dat er ergens een wit randje te zien is na het afdrukken (dat is ook zo bij je eigen printer als die randloos print).
                  Zorg ervoor dat er geen belangrijke elementen op de foto tegen de rand aan staan, dan is dat ook geen probleem.

                  Een fotobestand moet geen 300dpi zijn voor zo'n afdruk, kijk bij de afdrukcentrale zelf wat ze aanraden als minimum.
                  Ze geven voor elk formaat op hoeveel pixels er minimum nodig zijn, je moet dus niet rekenen in dpi, je kijkt meteen naar het aantal pixels.

                  Als je een foto wat moet verscherpen, kijk er dan naar op 100% terwijl je dat doet, anders zie je niet wat je aan het doen bent.
                  Je zal niet de eerste zijn die een afdruk terugkrijgt die veel te veel verscherpt is.
                  Voor de grotere afdrukformaten moet je daar nog beter op letten, want daar valt het nog meer op.
                  Bij de meeste afdrukcentrales kan je ervoor kiezen om de zogenaamde "beeldverbetering" uit te schakelen, dat moet je zeker doen als je de foto zelf hebt bewerkt (die beeldverbetering is voor mensen die hun bestanden rechtstreeks vanuit de camera naar daar doorsturen voor een afdruk, maar als je die zelf al hebt bewerkt, dan wordt die ook over verscherpt).

                  Voor een 40 x 60 cm afdruk is 4000 x 6000 pixels meer dan voldoende (Pixum vraagt minstens 3543 x 2362 pixels voor een 40 x 60cm afdruk).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X