Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Croppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Croppen

    Hoe kan ik een vogel (iets anders klein) dichter halen door uitsnijden of croppen zonder kwaliteits verlies met cs5?
    Maak foto in RAW.

    Vriendelijke groeten Nikolaos

  • #2
    Re: Croppen

    Staat misschien in het verkeerde forum?

    Comment


    • #3
      Re: Croppen

      Als je gaat croppen heb je altijd kwaliteitsverlies volgens mij.
      Touch the Earth...Gently
      www.passionsenfrance.com

      Comment


      • #4
        Re: Croppen

        Inderdaad. Maar ik snap het % verhaal niet zo goed waar sommige mensen het over hebben.
        Wanneer spreek je over een 70% crop?

        Comment


        • #5
          Re: Croppen

          Wat is het verschil tussen croppen en uitsnijden ?
          Geen.
          Het betekent "een stuk afsnijden".
          Bij croppen is er nooit kwaliteitsverlies, zolang je de foto op het scherm niet groter toont dan ze in pixels aankan.
          Ook bij afdrukken is er geen kwaliteitsverlies, zolang je niet groter print dan je aantal pixels gedeeld door de DPI (ppi) die je wenst te hanteren.
          Croppen is niet resizen. Dat is prutsen met de pixels zonder er een stuk af te doen.
          Een 100% crop is een beeld dat op ware grootte op het scherm getoond wordt, dus niet verkleind of vergroot.

          Dpaul
          Last edited by DPaul; 22 november 2013, 08:00.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Croppen

            Ha bedankt DPaul.
            Ben ik ook wat wijzer geworden!
            Touch the Earth...Gently
            www.passionsenfrance.com

            Comment


            • #7
              Re: Croppen

              Dank u wel

              Comment


              • #8
                Re: Croppen

                Bij de meeste fotobewerkingsprogramma's kan men "croppen" op twee manieren:
                - zonder pixelafmetingen op te geven van het deel dat men wil behouden, wat wil zeggen dat men een deel uitsnijdt zonder iets te veranderen aan de pixels in dat deel. Dan is croppen hetzelfde als uitsnijden en levert deze bewerking geen kwaliteitsverlies.
                - "met vaste pixelafmetingen", dan wil men dat het uitgesneden deel bepaalde pixelafmetingen moet hebben en dan wordt er wel degelijk iets veranderd aan de pixels van het uitgesneden deel. Eventueel heeft dat kwaliteitsverlies tot gevolg.

                Bij het echte uitsnijden verandert men niets aan de pixelafmetingen van het uitgesneden deel. Dat kan dan meestal nog op drie manieren gebeuren: volledig vrij, volgens opgegeven verhoudingen of met vaste pixelafmetingen.

                Maar vaak is het dan de manier waarop men het uitgesneden deel opslaat (vooral bij jpeg) die aanleiding geeft tot kwaliteitsverlies.
                home page: http://cage.ugent.be/~hs
                reisblog: http://herser.wordpress.com
                foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                Comment


                • #9
                  Re: Croppen

                  Daar geloof ik niets van ...
                  Als ik dus manueel 800x600 uitsnij heb ik geen verlies maar als ik met een vaste pixelwaarde 800x600 uitsnij wel? 'k zou niet weten hoe dat zou moeten gebeuren!

                  Als ik echter die 800x600 herschaal naar 1200x900 .. dan heb ik wel prijs natuurlijk.

                  Ik gebruik regelmatig beide methodes en dat verandert totaal niets aan de pixelinhoud van de resulterende crop, ttz bvb 1600x1200 blijft identiek als uitsnede, manueel of automatisch.

                  Het mogelijke kwaliteitsverlies door de opslag in jpg heeft totaal niets te zien met croppen of niet, omdat het kwaliteitsverkies inherent is aan het jpg formaat en de gebruikte compressiefactor.

                  Comment

                  Working...
                  X