Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teveel detail na calibratie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teveel detail na calibratie?

    Hoi,


    sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Spyder Elite3, maar nu zit ik met een vervelend probleem:
    Op bepaalde foto's zie ik teveel details, met name in de schaduwgebieden.
    Als ik de foto's laat afdrukken bij Pixum, dan krijg ik volledig zwarte foto's terwijl er op mijn scherm nog wel detaillering te zien is.
    Na wat zoekwerk bleek dat het normaal is dat een scherm een hogere dynamische range heeft als een print, en dat je dit via soft proofing kan emuleren.
    Nu heb ik wat ICC profielen gevonden (Fuji film), en na wat spelen kwam ik uit op een profiel waarbij ik dan render intent op Relative zet, en dan lijkt de print redelijk hard op mijn scherm.

    Is dit de manier zoals dit moet gaan, of zijn er andere ICC profielen te downloaden die beter aansluiten?


    Bart

  • #2
    Re: Teveel detail na calibratie?

    Indien uw scherm correct gecallibreerd is, zouden uw prints er exact hetzelfde moeten uitzien op foto als op print. Ik denk dat hier de fout ligt bij Pixum, die waarschijnlijk een extra 'enhancement' toevoegd bij het drukken. Ken Pixum persoonlijk niet en weet niet als het een professioneel labo is, maar professioneel laten printen is de beste oplossing. Zal u veel hoofdpijn besparen!

    Ik print persoonlijk zelf, wat ik zie op m'n camera, op mijn laptop, op mijn scherm en op mijn print is identiek. Je moet WEL rekening houden dat iets wat bijna zwart is met een beetje detail op je scherm, er niet zeer goed zal uitzien. Ik probeer de schaduwen dat ik zeker wil behouden op te heffen tot 95% black, dan kan mijn printer dit zeer goed afdrukken.

    Comment


    • #3
      Re: Teveel detail na calibratie?

      de callibratie van jouw scherm is daarom niet gelijk aan de calibratie van de printer en het gekozen printprofiel.

      Comment


      • #4
        Re: Teveel detail na calibratie?

        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        ... Je moet WEL rekening houden dat iets wat bijna zwart is met een beetje detail op je scherm, er niet zeer goed zal uitzien. Ik probeer de schaduwen dat ik zeker wil behouden op te heffen tot 95% black, dan kan mijn printer dit zeer goed afdrukken.
        Daar ben ik me van bewust, maar als ik wel details op m'n scherm zie, en totaal niets in print, dan begin ik me zorgen te maken ;-)

        Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
        de callibratie van jouw scherm is daarom niet gelijk aan de calibratie van de printer en het gekozen printprofiel.
        Dat heb ik precies gemerkt. Maar wat is dan de gemakkelijkste manier om toch een beetje in de buurt te komen?
        Of is daar geen gemakkelijke weg in?

        Bart

        Comment


        • #5
          Re: Teveel detail na calibratie?

          daar is geen makkelijke weg in, is vooral de verantwoordelijkheid van de printservice.

          Comment

          Working...
          X