Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3200 of D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3200 of D90

    Even snel voorstellen, ik ben Sandy en zoals de meesten hier al lang geinteresseerd in fotografie.
    Ik heb m'n D3000 gekocht toen ik 4 jaar geleden zwanger was van m'n dochtertje, heb toen ook achtergronden gekocht en zo beginnen prullen
    met statief, spiegel, spots ed om toch maar te kunnen bereiken wat ik wou ... een mooie foto maken die er juist moest uitzien zoals de foto in m'n hoofd
    na een tijdje lukte dit toch redelijk en alles is zo'n beetje gegroeid tot dat ik nu foto's maak van vooral zwanger dames, baby's, enz, ...

    M'n D3000 laat me hier en daar toch fameus in de steek bij de lichte foto's en dan kan ik idd meer investeren in belichting maar daar heb ik niet echt de ruimt voor
    dus was ik aan het rondkijken naar een ander toestel.

    Omdat ik bij Nikon wil blijven was ik aant rondkijken naar D90, die is kwa prijs een stukje duurder dan de D3200 maar als ik dan de technische gegevens bekijk
    lijkt de D3200 veel beter te zijn?

    Op dat vlak ben ik een redelijke leek, vandaar m'n vraag hier ... is de D3200 écht zoveel beter? Op papier blijkbaar wel maar de prijs spreekt het tegen!

    Iemand die me hier mee kan helpen?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Nikon D3200 of D90

    D90 kost ongeveer 400 euro, ik kan me niet inbeelden dat de D3200 goedkoper is... Qua body is de D90 wat beter, maar qua beeldkwaliteit is de D3200 beter.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3200 of D90

      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      D90 kost ongeveer 400 euro, ik kan me niet inbeelden dat de D3200 goedkoper is... Qua body is de D90 wat beter, maar qua beeldkwaliteit is de D3200 beter.
      De D90 is een steen goeie camera die in de studio denk ik gebruiksgemak en het aantal bruikbare lenzen in het voordeel heeft. De sensor van de D3200 is veel recenter en gaat op vlak van aantal pixxels en ISO beter presteren.
      Maar in de studio is de ruis op hoge iso niet van belang . Neem ze allebei eens vast, erg groot zal het prijsverschil niet zijn de ergonomie wel. De D3000 was echt veel te klein voor mijn handen.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3200 of D90

        D90 is een ouder model maar heeft veel meer opties dan de D3xxx reeks.

        Grootste verschillen waar ik direkt aan denk zijn de ingebouwde scherpstelmotor en dat de ingebouwde flitser TTL kan aansturen (maw als je externe flitsers TTL ondersteunen dan kan je die gewoon van de camera loskoppelen en worden die nog correct aangestuurd, zonder dat je alles manueel moet gaan instellen).
        Verder heb je veel meer knopjes op het toestel zelf om snel vanalles in te stellen.
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3200 of D90

          Oorspronkelijk geplaatst door LadyCasper Bekijk bericht
          Op dat vlak ben ik een redelijke leek, vandaar m'n vraag hier ... is de D3200 écht zoveel beter? Op papier blijkbaar wel maar de prijs spreekt het tegen!
          Je vergelijkt hier twee toestellen van een verschillende generatie. De D90 was ten tijde van je D3000 het grotere broertje: iets betere sensor, grotere body, meer knopjes en wieltjes. We zitten ondertussen echter twee sensorgeneraties verder. De D3200 beschikt over een nieuwe 24 megapixel sensor (vergelijkbaar met, maar niet dezelfde als in het top DX toestel D7100).

          Langs de andere kant is hij wel 'slechts' de opvolger van je D3000 dus je hebt dezelfde afgeslankte body met slechts 1 instelwiel, minder knopjes, geen ingebouwde scherpstelmotor. Ervaar je die zaken echt als gemis, dan zou ik naar de D90 (of beter: de D7000) durven kijken. Als je nu ook al zonder probleem aan alle instellingen die je nodig hebt kunt komen zonder je te ergeren, kun je evengoed bij de D3xxx serie blijven.

          Ik weet niet welke prijzen je gezien hebt voor een D90, normaal gezien is die enkel nog tweedehands te krijgen, of het moet zijn dat er nog ergens een winkel is die niet van zijn stock is afgeraakt. In elk geval: het verschil in hoge ISO tussen een D60 en D90 is maximaal 1 stop. Gaat 1 stop je probleem oplossen?

          Tot slot: je werkt voornamelijk in studio, met flitsen... Hoe kun je dan licht te weinig hebben?

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3200 of D90

            Voordeel van de D3200: nieuwere sensor met meer pixels en betere beeldkwaliteit.

            Voordeel van de D90: stevigere body met meer instelmogelijkheden, extra display op bovenzijde camera, ingebouwde AF-motor, off-camera flitsen, bracketing, draadloze afstandbediening mogelijk.

            Als je veel studio-werk doet, hoe heb je dan nu je flitsers aangestuurd? Met een RF-trigger?
            Nikon Df

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3200 of D90

              Wat bedoel je met Lichte foto's?
              Want zeker voor studiowerk met flitsers speelt de body weinig rol.
              En de beste body ter wereld kan niet alleen wat je met extra licht kan.
              M.a.w. ik zou voor studiowerk altijd een flitser(s) verkiezen boven een andere body.
              Maar laat eens een voorbeeld zien, misschien ligt de oplossing niet in een andere body.
              D800 en een goed glasservies

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3200 of D90

                Ik vermoed dat je probleem ligt in het dynamisch bereik. Op dat vlak, en op het vlak van iso-ruis prestaties ga je met een D3200 er echt merkbaar op vooruit. Met een D90 ook, maar minder. Wil je toch meer knopjes en instelmogelijkheden, dan kan je beter meteen naar de D7000 of D7100 overstappen.
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3200 of D90

                  Vergis ik me of heb ik in de MM te zwijnaarde D90 kits te koop zien staan ....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3200 of D90

                    D90 is nog altijd verkrijgbaar , body bij konijnenberg voor 469 euro . Op andere plaatsen ook nog verkrijgbaar .
                    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3200 of D90

                      dat is straf ben deze week bij rooymans in budel geweest de klant voor mij vroeg naar en D90 waarop het antwoord volgde de D90 is uit productie bij nikon en niet meer verkrijgbaar ?
                      Er zal hier of daar nog een toestel staan wat betreffende winkel nog in stock heeft verder zal het moeilijk worden ,ik zou trouwens geen 90 meer kopen als je ziet waar de D7000 aan verkocht word.

                      Comment

                      Working...
                      X