Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom back-up

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom back-up

    Ik wil graag met Adobe Lightroom 5 gaan werken. Het programma heb ik op mijn C schijf gezet, een SSD. De foto's zelf én de catalogus staan op mijn D schijf. Nu heb ik een back-up van zowel de RAW foto's als ook de Catalogus op een externe harddisk, noem hem de F schijf gezet. Het moet nu toch mogelijk zijn om vanuit deze F schijf met de foto's verder te kunnen werken in Lightroom? Dit lukt mij namelijk niet. Bij een crash van de D schijf zou het immers niet anders kunnen! Wie kan mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen om met deze back-up te werken? Bij voorbaat dank voor de moeite.

  • #2
    Re: Lightroom back-up

    Ik werk nog niet lang met LR5, maar volgens mij dient de back-up enkel ervoor als er iets gebeurd met je catalogus dat je je laatste back-up catalogus kunt importeren en dat je dan verder kunt werken.

    Volgens mij is het niet voorzien dat je rechtstreeks in je back-up veranderingen aan je foto's gaat(kunt) aanbrengen. Het is tenslotte enkel een back-up van je catalogus.

    Als ik verkeerd ben, zal mij iemand wel verbeteren. Zoals gezegd ben ik ook nog niet zolang met Lr5 bezig.

    Grt,

    Jean-Pierre
    Last edited by Guest22; 18 november 2013, 20:33.

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom back-up

      Ik werk zelf ook nog maar een paar maand met LR, maar volgens mij (als ik de vraag goed begrijp) moet je eerder kijken naar "slimme voorvertoning"
      D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom back-up

        Een backup is een volwaardige catalogus.
        Wanneer je D schijf zou crashen kun je gewoon de backup gebruiken in lightroom.

        Open de mappen maar eens, daar ga je gewoon een lrcat file zien staan = catalogus.

        Wat je lightroom wel moet leren is de nieuwe lokatie van je foto's (daarom in de backup dezelfde mappen structuur gebruiken als op je originele schijf).
        Rechtklikken op de map (in het linkergedeelte van lightroom) en daar kun je de lokatie van de map vernieuwen.

        Voor deze zaken maak ik dus gebruik van een hoofdmap (foto's) met daaronder alle geïmporterde foto's in hun afzonderlijke mappen.
        Ik hoef dus enkel maar de bovenliggende map (foto's) de nieuwe lokatie van te wijzigen en lightroom vind dus automatisch de onderligende mappen en pas dit aan.


        Wordt de bovenliggende map niet getoond in LR rechtklik op een map en kies voor bovenliggende map tonen. of zo iets (zit nu achter een computer zonder LR).
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom back-up

          Het is niet de bedoeling dat je verder werkt op een backup. Daar dient een backup gewoon niet voor. Als je pech hebt, en je backupharddisk geeft er ook de brui aan, dan ben je behoorlijk gechareld...
          Als het ooit misgaat, kopieer je je backup terug naar de originele plaats en dan kan je gewoon verder werken.

          Je kan trouwens ook meerdere catalogussen aanmaken : als je gewoon dubbelklikt op zo'n catalogus, dan zal lightroom opstarten en die catalogus gebruiken.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom back-up

            Als je (op Mac tenminste) LR opstart met de Alt-toets ingedrukt, krijg je een keuzevenster welk catalogus je wil openen. Bestaat er een PC/Win variant hiervan?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom back-up

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Als je (op Mac tenminste) LR opstart met de Alt-toets ingedrukt, krijg je een keuzevenster welk catalogus je wil openen. Bestaat er een PC/Win variant hiervan?
              Ja, de Alt-toets (zou de option-toets moeten zijn op MAC volgens Julieanne Kost in deze Lightroom 5: How to Use Lightroom 5 On Location)
              Last edited by Euro*; 26 november 2013, 18:41. Reden: foutje in Julieanne haar naam
              D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom back-up

                Die toets noemden wij Mackers vroeger de Optietoets (Option of Opt stond er ook op); nu heet dat de Alt-toets. D'er staat ook de tekst Alt op en (zoals ik vroeger ooit eens hoorde) een 'doorgesneden badkuip'

                Vroeger hadden we ook een -toets (links en rechts van de spatiebalk)’, nu heet dat de command (cmd)-toets.
                Er staat cmd en
                op.

                Alleszins (want dit gaat hoegenaamd niet om Mac): kun je LR op de PC ook opstarten met een (bv. Alt) toets ingedrukt, en een keuze krijgen tussen welke catalogus je wil gebruiken?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom back-up

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Die toets noemden wij Mackers vroeger de Optietoets (Option of Opt stond er ook op); nu heet dat de Alt-toets. D'er staat ook de tekst Alt op en (zoals ik vroeger ooit eens hoorde) een 'doorgesneden badkuip'

                  Vroeger hadden we ook een -toets (links en rechts van de spatiebalk)’, nu heet dat de command (cmd)-toets.
                  Er staat cmd en
                  op.

                  Alleszins (want dit gaat hoegenaamd niet om Mac): kun je LR op de PC ook opstarten met een (bv. Alt) toets ingedrukt, en een keuze krijgen tussen welke catalogus je wil gebruiken?
                  Yep : die functie met die "ALT"-toets werkt evengoed onder windows. Dan krijg je de keuze uit de recent gebruikte catalogussen. Maar gewoon een dubbelklik op een catalogus-file, zorgt er evengoed voor dat LR opstart met die catalogus.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom back-up

                    Dank om dit te willen bevestigen. Zoveel verschillen de platforms dan ook weer niet.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment

                    Working...
                    X