Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon flitser: E430II of 600?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon flitser: E430II of 600?

    Ik ben zaterdag tot de conclusie gekomen dat ik precies toch een tweede flitser nodig heb.
    Op dit moment heb ik een 430II die ik meestal samen met de 5DII gebruik, maar vorige zaterdag moest ik foto's nemen van een optreden, waardoor ik ook mijn 400D heb ingeschakeld zodat ik mijn 2 zooms: 24-70 en 70-200 allebei kon inschakelen zonder continu te moeten wisselen.
    Eigenlijk wou ik zonder flits werken en met de 5DII was dat ook wel mogelijk, de 400 daarentegen kan dat niet aan owv ruis. Hoewel ik daar toch eerlijk moet in zijn: ik kan dat niet verdragen, ik wil liefst niks ruis.
    Als ik nu in het geld zou zwemmen, zou ik me meteen een 5DIII en een 600 flits bijkopen, maar helaas, ik ben maar een gewone werkmens, dus ja...

    Is die grotere flitser nu zijn geld waard of niet? In welke omstandigheden heb je zo'n stevige flits werkelijk nodig?
    Werkt die draadloze functie ook met de 5DII? Of enkel vanaf de 5DIII?
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: Canon flitser: E430II of 600?

    Heeft niemand hier een mening over of is de vraag zo absurd?
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

    Comment


    • #3
      Re: Canon flitser: E430II of 600?

      wel flitsen op een optreden is eigenlijk not done. de enigste optredens waar ik ooit geflitst heb zijn hardcore show in kleine zaaltjes met zo goed als geen licht.

      ruis en low licht fotografie gaat nu eenmaal samen. zelfs met een 5dmkIII ga je situaties tegen komen dat er teweinig licht is om ruis vrije shots te maken.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Canon flitser: E430II of 600?

        Ja, ik weet dat het liefst vermeden wordt en dat zou ik zeker ook wel doen, maar langs de andere kant zijn er ook situaties waar de ouders zo graag goede foto's van hun kinderen hebben, dat een flits hen niet stoort en al helemaal niet tussen die horde mama's en papa's die daar allemaal met hun compactje staan te flitsen alsof hun leven ervan afhangt.

        En ik wil gewoon een tweede flitser erbij om makkelijk op locatie portretten te kunnen maken met off-camera flitsers en dan is 2 al geen overbodige luxe, vandaar eigenlijk mijn vraag: welke van de twee? Is die 600 zijn geld waard of is dat echt overbodig en heb ik dan genoeg aan een tweede 430?

        Maar in ander topic heb ik ondertussen geleerd dat ik mijn neurotisch anti-ruisgedrag moet onder controle krijgen. ;-)
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

        Comment


        • #5
          Re: Canon flitser: E430II of 600?

          Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
          Is die grotere flitser nu zijn geld waard of niet? In welke omstandigheden heb je zo'n stevige flits werkelijk nodig?
          Hangt ervan af op welke camera je die flitser wil gebruiken. Een 430EX is al heel krachtig, maar ondersteunt de pro cameras niet volledig. De meeste Canon crop-cameras hebben 9 focuspunten, de 1D(s) reeks had er 45, en de nieuwste hebben er nu 11, 19 of 61. Nu, de AF-assist van een 430EX of 430IIEX ondersteunt slechts de klassieke 9 focuspunten. Een 550EX en 580EX daarentegen ondersteunen dan weer de 45 punten van een 1D(s). En de 600EX ondersteunt alle 61 focuspunten van een 1Dx en 5D3. Dit maar om te zeggen dat je bvb een 430EX wel kan gebruiken op een 1Ds of een 5D3, maar dat je dan wel moet weten dat enkel die "binnenste" 9 focuspunten baat zullen hebben bij de AF-assist van die flitser. Je kan dus nog altijd focusproblemen hebben met die combinatie, zeker als je de buitenste focuspunten zou gebruiken.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Canon flitser: E430II of 600?

            Het zou zijn in combinatie met de 5DII, die dus ook maar 9 focuspunten (helaas) heeft.
            Nu, in de zeer verre toekomst zou ik zowieso nog wel ooit eens willen upgraden naar bvb een DIII of een IV moest dat er dan zijn, dus dan is het misschien interessanter van die 600 toch maar binnen te halen. Maar de draadloze besturing, die ondersteunt de 5DII ook nog niet hč?
            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

            Comment

            Working...
            X