Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cactus trigger + Nikon SB flitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cactus trigger + Nikon SB flitsers

    Daarstraks wat geëxperimenteerd met een opstelling. Had deze vroeger ook al gebruikt maar nu kreeg ik het niet aan de praat. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. Iemand een suggestie ?

    Opstelling was als volgt :
    Nikon D7000 met cactus trigger op (als transmitter), camera ingesteld op M
    SB700 flitser op cactus trigger (als receiver)
    Tot zover alles ok, dit werkt.
    Nu wou ik een andere SB flitser (SB900) als slave gebruiken die dan af gaat door de flits van de eerste flitser. Maar dat lukte niet meer. Ook al stond deze ingesteld op remote.

    Iemand idee wat ik verkeerd deed ?

    Had dit ooit al gebruikt en toen lukte het wel.

  • #2
    Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

    Je SB900 in SU-4 mode (slave). Remote werkt alleen in het cls systeem.

    Het oogje moet je ook wel richting licht plaatsen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

      Maar je kan een SB 700 of 900 toch zo instellen dat hij afgaat wanneer hij een lichtflits van een andere flitser ziet ?

      Comment


      • #4
        Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

        Dat is de SU-4 mode
        Via de menu van de flitser kun je deze in SU-4 mode zetten.
        Last edited by zunoel; 18 november 2013, 20:55.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

          En wat is dan het verschil met de remote-knop achteraan ?

          Comment


          • #6
            Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

            Remote is voor CLS flitsen. (i-TTL)
            Je hent dan een Masterflits nodig die de informatie doorstuurt.

            Bvb je kan de SB-900 op je toestel zetten en deze als Master instellen.
            Deze gaat dan de SB-700 (remote) instellen en triggeren.

            Je kan ook bvb de SB-700 en de SB-900 instellen als remote en de flits van je camera als Master gebruiken (menu van je toestel)

            Voordeel hiervan is dat je volledig TTL werkt.
            Nadeel is line off sight en afstand.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

              Nog een laatste vraagje : kan ik geen trigger op m'n toestel plaatsen en aan de hand daarvan twee flitsen aansturen ?
              Probleem is dat ik twee cactus Triggerfinger heb, dus ik kan wel sowieso een flits hiermee laten afgaan. Maar zou dan nog een tweede flits willen aansturen op één of andere manier.

              Ik wil de flitsen los vd camera gebruiken. Ik bedoel : geen flits OP de camera.

              Comment


              • #8
                Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

                Tuurlijk kan je een bijkomende cactus ontvanger gebruiken voor de sb900. (aantal ontvangers is onbeperkt, zolang je hetzelfde kanaal gebruikt).
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

                  Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                  Nog een laatste vraagje : kan ik geen trigger op m'n toestel plaatsen en aan de hand daarvan twee flitsen aansturen ?
                  Probleem is dat ik twee cactus Triggerfinger heb, dus ik kan wel sowieso een flits hiermee laten afgaan. Maar zou dan nog een tweede flits willen aansturen op één of andere manier.

                  Ik wil de flitsen los vd camera gebruiken. Ik bedoel : geen flits OP de camera.
                  Je hebt 2 mogelijkheden om dit te doen:
                  Je kan een bijkomende reciever kopen voor de SB900 dan heb je dus 1 trigger en twee recievers.

                  Of je kan de SB-900 is SU-4 mode zetten en deze gaat dan als slave werken (gaat afgaan als hij ergens een flits waarneemd).
                  Om dit te doen moet je lang op de OK knop drukken van je flits tot je in het menu van de flits komt, daar ga je SU-4 mode zien staan, deze optie moet je dan inschakelen.

                  Kijk in de handleiding van de flitser hoe je deze verder moet instellen.
                  Last edited by zunoel; 19 november 2013, 11:22.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

                    Hoi,

                    ik heb ook een vraagje over Cactus triggers in combinatie met een Nikon-flits.

                    Ik heb volgend materiaal :
                    2 x cactus V6 transceiver
                    1 x Nikon SB-910
                    1 x Cactus RF60 flits (deze heeft een ingebouwde zender / ontvanger)

                    Bedoeling is dus om de 2 flitsen vanop afstand aan te sturen én de mogelijkheid te hebben om de intensiteit van beide flitsers (individueel of samen) bij te regelen vanop mijn body.

                    Opstelling is dus als volgt :
                    1 Cactus V6 op mijn body (D3200) en die zet ik op TX (transmitter)
                    op statief 1 : SB-910 op de andere Cactus V6 in RX-mode (receiver)
                    op statief 2 : Cactus RF60 flits

                    Ik kan ze allebei aan een groep toewijzen (bijv. RF60 = A / SB-910 = B) en ze wel of niet laten flitsen... dat werkt perfect.

                    De RF60 kan ik zonder problemen aansturen en de kracht ervan bijregelen. Die zijn van hetzelfde merk en communiceren probleemloos met elkaar.

                    Echter heb ik moeite om de SB-910 in te stellen zodat ik ook hiervan de kracht vanop afstand kan regelen.
                    Het duurt precies altijd even alvorens de kracht van de Nikon kan geregeld worden via de Cactus transmitter.

                    Kan iemand mij vertellen wat ik mogelijk mis doe ?
                    De SB-910 moet toch gewoon op "on" staan en niet op remote he ?

                    (het is niet de bedoeling om de SU-4 functie te gebruiken zodat de SB-910 reageert op het licht van de andere flits want dan kan de kracht zeker niet vanop afstand ingesteld worden)

                    PS : ik heb hetzelfde geprobeerd met mijn kameraad zijn Canon 430EXII (in plaats van mijn SB-910) en die functioneerde dadelijk zoals het hoort...

                    Alvast bedankt voor de reacties
                    Last edited by Phille81; 17 februari 2015, 12:19.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

                      In het menu van je cactus V6 (RXmode) moet je de juiste flitser selecteren . Je kan uit de meest bekende flitsers kiezen, maar je moet dus SB-910 kiezen. Zodat je cactus V6 de juiste coördinaten kan doorgeven. Werkt alleen voor de flitssterkte instelling. Op je RF-60 kan je de flitshoek ook regelen. Zorg ervoor dat je de nieuwste firmware op je triggers hebt. groeten en veel plezier ermee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

                        Mijn flitser had ik in de menu van de cactus uiteraard gekozen :-)
                        Maar zelfs dan werkt het systeem niet dadelijk correct.

                        Het klopt toch dat de SB-910 gewoon op "on" moet staan ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cactus trigger + Nikon SB flitsers

                          Je SB -910 moet dusop ON staan maar ook in TTL modus Hij moet automatisch kunnen communiceren met de cactus V6 in RX.

                          Comment

                          Working...
                          X