Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpte na uitsnijden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpte na uitsnijden

    Hallo, kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn uitgesneden foto's even scherp kan houden als de originele foto was ? De originele foto heeft een bestand van: 22,8 MB = 3456x2304 Px en is 121x81cm groot met een resolutie van 72 Px/".
    Nu snij ik deze foto uit met de instelling 25 x 19 cm aan 300 Px/" en dan rest er een foto van 3000x2304 Px in totaal 19.3 MB groot. Ik veronderstelde dat een uitsnede aan 300 Px/" toch altijd wel scherper zou overkomen als de originele
    Resolutie van 72Px/". Helaas is dit niet waar en is de foto onscherper dan de originele. Ik merk wel dat met een lichte contrastverhoging van +/- 20 de scherpte weer een ietsje toeneemt. Vraagje: Wat moet ik wijzigen om de originele scherpte te behouden ? Dank bij voorbaat voor de oplossing.

  • #2
    Re: Onscherpte na uitsnijden

    Kan je ff toelichten wat je juist gedaan hebt, met welk programma?
    Normaal gezien mag er niets veranderen aan de scherpte, zolang je geen pixels weggooid en nadien terug upsampled.
    Om het even toe te lichten: als je van een foto van 40x60 een stuk ter grootte van 10x15 uitsnijdt, en dit dan vergroot naar 20x30, dan is het logisch dat je kwaliteitsverlies krijgt.
    de 72 ppi en 300dpi komen van scherm resoluties en print resoluties: een scherm wordt gerekend als 72 ppi, en als je iets in hoge kwaliteit wil printen, dan wordt er gevraagd om 300dpi te hebben: je hebt een origineel bestand van 3456px langs de lange zijde => 3456/300= 11.52 inch = 29cm.
    Je resolutie heeft dus niets met je scherpte te maken, eerder met de maximale print/weergave grootte.

    Bart

    Comment


    • #3
      Re: Onscherpte na uitsnijden

      Beste Bart, ik werk met CS6 en wil niets afdrukken, ook niets vergroten nadien, gewoon eenzelfde scherp beeld overhouden na uitsnede, een beeld dat even scherp is als de originele foto was. De originele foto had bvb een breedte van 3456 Px en 121 cm. Als ik nu ga uitsnijden op 25 cm breedte dan zou je toch verwachten dat die aantal voorhanden zijnde breedte-Px toch dezelfde blijven, nl 3456, vermits het mijn bedoeling is om de foto alleen maar minder breed te maken in cm, nl 25 cm ipv origineel 121 cm. Ik ben niet zo bekend met Photoshop dat ik dit kan plaatsten. Maw ik begrijp niet waarom een orig. bestand van 22.8 MB na een uitsnede plots 19.3 MB wordt. Ik wil het aantal originele aanwezige Px behouden, met gelijke scherpte-indruk en dat lukt me niet. Bedankt voor uw bereidwillige reactie.

      Comment


      • #4
        Re: Onscherpte na uitsnijden

        Oké, nu kan ik het beter volgen.
        Ik denk dat je niet het uitsnijden gereedschap moet hebben, maar image > image size.
        Als je daar de resampling uit zet, dan kan je een hoogte of breedte ingeven, en past PS alles aan, met behoudt van pixels (en bestandsgrootte).
        Als je wel resampled, en bv 10cm ingeeft, met 300ppi, dan zal je bestandsgrootte veranderen.

        Bart

        Comment


        • #5
          Re: Onscherpte na uitsnijden

          Ik heb een nederlandstalige versie en ik neem aan dat "Resampling" = "Nieuwe beeldpixels berekenen", want uw voorgestelde oplossing werkt prima. Als ik het vinkje daarvoor weg haal lukt alles naar wens.
          Nogmaals hartelijk bedankt voor het juiste advies.

          Comment

          Working...
          X