Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lapland tips & gear

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lapland tips & gear

    hallo,

    Ik vertrek deze krokus naar Lapland, maar ik weet niet goed wat ik moet meenemen van gear.
    We gaan een week lang en zullen een 2daagse husky-, een sneeuwscooter- en een sneewschoenentocht doen. Hierdoor weet ik niet echt goed wat de beste gearlist zal/ moet zijn.
    Aangezien ik wel het beste wil meenemen maar niet tonnen aan gear wil zeulen.

    Gear dat ik nu momenteel bezit:

    - D5100
    - 18-55 & 55-200 (kit lenzen)
    - 35mm 1.8
    - manfrotto 055XPROB
    - lowepro flipside 400 aw

    Mijn vraag is of deze lenzen wel goed genoeg zullen zijn voor de reis? of ik mss moet overwegen om een nieuwe lens aan te schaffen.

    Alvast bedankt voor jullie input

    Jens.
    Behance:
    https://www.behance.net/mamoela

  • #2
    Re: lapland tips & gear

    Heb je met dit setje al eens in de sneeuw-vries-kouw foto's gemaakt en was/ben je dan tevre over het eind-resultaat.

    Wat ik op je lijstje mis:
    - het aantal reserve accu's
    - rainsleeve(s)
    - extra / reserve sd kaartjes

    dat kan je budget zodanig doen slinken, dat je geen geld meer hebt om een "goed" objectief aan te schaffen

    En uiteraard aan welk "goed" objectief zat je dan te denken?

    Comment


    • #3
      Re: lapland tips & gear

      Lappland is wel groooooot.
      Waar ga je ?

      Comment


      • #4
        Re: lapland tips & gear

        bedankt voor de snelle reactie

        Wel ik heb een week geboekt bij Xplore the north, link
        Extra gear dat ik niet vernoemt had, waren idd nog 2 extra sd's 64 gb in totaal en 2 battery's.

        Verder heb ik nog niet echt de camera aan extreme kou blootgesteld, enkel de winter hier dus echte vrieskou kan je dat niet echt noemen
        Maar wintersport & sport in algemeen zijn een van de zaken waarom ik een DSLR heb aangeschaft samen met architectuur.

        Dus het aankopen van een nieuwe lens is voor mij een moeilijke keuze. Aangezien ik eigenlijk geen goed idee heb wat nu de beste lens is voor me.
        Zelf heb ik al liggen te twijfelen tussen een 24-70 of een 70-200 VRII, mss wat overkill aan duur glas?
        Aangezien ik dacht om mss toch al FX lenzen te kopen omdat mijn volgende camera een FX gaat worden.

        Groeten

        Jens
        Behance:
        https://www.behance.net/mamoela

        Comment


        • #5
          Re: lapland tips & gear

          Oke, voor deze trip heb je in mijn ogen nog nodig
          - nog 2 extra - betrouwbare - accu's (voor vertrek op z'n minst 2 maal volledig opgeladen en leeggetrokken door gebruik)
          - rainsleave
          - nog 1 of 2 x 32gb SD (beetje afhankelijk van de manier - aantal / grote van bestanden - waarop je foto's maakt en zonder backup mogelijkheid)

          En je zult na moeten denken over: of je data op de SD wilt veilig stellen naar HD tijdens je trip

          Wat betreft objectief komt de 24-70 in aanmerking, maar dat is geheel afhankelijk van jouw landschappelijke beeldvorming

          Comment


          • #6
            Re: lapland tips & gear

            Ben al enkele keren in Lapland geweest voor huskysafari. Echt sensationele belevenis.
            Goede batterijen en een betrouwbaar toestel zijn het meest essentieel.
            Had destijds een 1D en als back-up 5D.
            Hadden temperaturen van -20 tot -30.
            Enkel mijn 1D heeft het kwa batterijen en de koude volgehouden.

            Comment


            • #7
              Re: lapland tips & gear

              dan zal ik zeker nog wat extra batterijen, een regenhoes en mss toch overwegen om een extrenal storage device te kopen.

              bedankt voor de input & hulp

              Jens
              Behance:
              https://www.behance.net/mamoela

              Comment


              • #8
                Re: lapland tips & gear

                Eerste tip: zeg nooit Lappen het volk zijn de Sami
                Een extra batterij kan zeer nuttig zijn hoewel ik er nog geen last mee gehad heb. 1e keer in -15 tot -25° (Kiruna, Zweden) en twee keer Tromso (Noorwegen) in -2 tot -10°.
                Zoek zeker op internet naar info betreffende Aurora (er is ook een app voor Android), deze winter is nog steeds een zeer actieve periode. Lees ook over de toch wel specifieke settings om aurora vast te leggen (WB! en M stand voor controle over diafragma en sluitertijd). Hopelijk logeer je buiten de lichtpullutiegebieden.
                18mm is OK maar breder is beter voor noorderlichtfotografie (als het intens is heb je een 360° spektakel)
                Enkele SD kaartjes en op tijd backup maken naar laptop/tablet...

                Het ijshotel is overdag te bezoeken, alle kamers zijn verschillend. Geen idee of je er gaat overnachten maar het is er -8° en dat is best aangenaam om dan in een slaapzak op rendierhuis te liggen...
                Tip: aurora is mogelijk te zien als het donker is maar is het meest intens na middernacht (hoewel de gidsen het niet zullen toegeven als iedereen terug naar zijn hotel moet om 22u). Wij stonden begin dit jaar om 2u30 nog buiten
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: lapland tips & gear

                  Vraag eens aan Ruben:
                  http://www.lappilapland.be/contact.html
                  https://www.naturephotoportal.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: lapland tips & gear

                    Ik vond zeker een ontspanner op afstandsbediening zeer nuttig,toch als je het noorderlicht wil fotograferen.
                    Beste wel leuk om vanuit je jaszak foto's te kunnen nemen.
                    Veel plezier,het is daar de moeite ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: lapland tips & gear

                      Ik wens je hartstikke veel plezier toe.

                      Ik hoop naderhand wel foto's te kunnen bewonderen.

                      Vriendelijke groet, jessey

                      Comment


                      • #12
                        Re: lapland tips & gear

                        @on4bam
                        zal zeker de app eens downloaden aangezien ik wel het beste van het noorderlicht wil zien, het is toch iets spectaculairs

                        Timer ging ik zeker aankopen aangezien ik toch een kleine timelapse ervan hoop te maken.

                        Bedankt voor alle tips

                        groeten
                        Jens
                        Behance:
                        https://www.behance.net/mamoela

                        Comment


                        • #13
                          Re: lapland tips & gear

                          Drie onmisbare websites:

                          Virtual Tromso
                          Space Weather
                          University of Alaska

                          Deze website plus begrijpen hoe je de cijfers moet interpreteren zullen er voor zorgen dat je "klaar" bent als de aurora zich laat zien.
                          Let wel, soms is er aurora maar zie je het niet (te zwak voor het oog). Wat ik deed (geleerd tijdens een trip met een pro fotograaf in 2012) is om de ISO op 3200 te zetten, diafragma volledig open, op 10-15 seconden een foto te maken in noordelijke richting. Gewoon zonder statief "even vlug" Als er zwakke aurora is dan zal je dat al direct zien op de foto (die serieus bewogen is) en kan je je statief beginnen opstellen. Zie je niks kan je nog even binnen gaan opwarmen. Ik maakte deze opnames van achter het raam, steunend op de vensterbank en ging maar buiten als "het" begon.

                          Hou op spaceweather de solarwind in het oog (je hebt dan nog tijd om er op uit te trekken) en op virtualtromso de magnetometer en webcams.

                          Ik heb nog ergens een NASA pdf met info voor studenten/scholen waarin de theorie achter het noorderlicht staat. Ik kan die wel eens terug opzoeken.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #14
                            Re: lapland tips & gear

                            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                            Drie onmisbare websites:

                            Virtual Tromso
                            Space Weather
                            University of Alaska

                            Ik heb nog ergens een NASA pdf met info voor studenten/scholen waarin de theorie achter het noorderlicht staat. Ik kan die wel eens terug opzoeken.
                            Super informatie!
                            Ik ben wel geïnteresseerd in die pdf moest je die nog terug vinden!
                            Gijs
                            http://gijscollet.wix.com/photography

                            Comment


                            • #15
                              Re: lapland tips & gear

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hypnosia Bekijk bericht
                              Super informatie!
                              Ik ben wel geïnteresseerd in die pdf moest je die nog terug vinden!

                              Bij deze.
                              Er was ook nog ergens een uitleg betreffende de zonnewind maar die kan ik niet zo vlug terugvinden (mogelijk gevonden op een website). Het gaat er om dat de snelheid van de zonnewind > 300Km/s + verhoogde protons/cm3 de (kans op) aurora "voorspellen". Als ik mij nog goed herinner krijg je zo een 2 uur "advanced warning". m.a.w. als je de snelheid van de zonnewind en de protons/cm3 ziet stijgen mag je 2 uur later buiten gaan staan
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X