Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pars pro toto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pars pro toto

    Ik doe wel niet mee aan de uitdaging van de maand, maar ik kijk toch regelmatig naar de inzendingen, en het valt me deze keer op dat het nivo voor deze maand, voor pars pro toto dus, hééél hoog ligt.
    Eén voor één prachtige foto's allemaal ; waar ik mezelf nooit zou tussen wagen.
    Voor zij die punten geven zal het niet makkelijk worden.
    Groetjes
    Last edited by Guest17; 16 november 2013, 14:30.

  • #2
    Re: Pars pro toto

    inderdaad, en naarmate de challenge vordert blijven er maar mooie exemplaren bijkomen. 't zal zeker spannend worden.
    Wat me echter wel opvalt is dat er steeds minder commentaar komt op de inzendingen wat ik persoonlijk toch wat spijtig vind.
    De behaalde punten geven weliswaar een indicatie van het behaalde niveau tov de andere deelnemende foto's, doch alleen door reacties kom je te weten wat anderen juist goed of minder goed aan een foto vinden

    Comment


    • #3
      Re: Pars pro toto

      Ja....veel deelnemers en een paar knappe foto's....leuk toch?
      Minder reacties....zoals al ondervonden kunnen bepaalde commentaren een pos of neg invloed hebben op de punten...misschien daarom! En dat is wel jammer!
      Eerlijkheid duurt het langst!!
      Mijn website: http://www.degrafon.be/

      Comment


      • #4
        Re: Pars pro toto

        Vandaag wou ik wat commentaar geven op foto's...positieve maar ook opbouwende kritiek. Maar na een reactie gelezen te hebben op een foto heb ik maar besloten om niet meer te reageren....is misschien wel het veiligste.
        Eerlijkheid duurt het langst!!
        Mijn website: http://www.degrafon.be/

        Comment


        • #5
          Re: Pars pro toto

          Als ik het goed voor heb, dan heb ik die discussie intussen kort gesloten (zonder de commentaren weg te halen, want dat kan ik als Mod ook).
          Maar ik wil het hier herhalen: probeer in de commentaren a.u.b geen discussies te beginnen, en dat geldt zowel voor degene die een commentaar plaatst, als voor degene (die misschien zelfs die foto heeft ingezonden) en vindt dat hij/zij op zijn/haar teen getrapt wordt.
          Ik herinner me nog de tijd dat ikzelf deelnam (onder de kundige leiding van Spooky) en vaak helemaal geen commentaar op mijn inzendingen kreeg. Dan had ik zo het gevoel van "men heeft mijn foto niet eens gezien"…
          Dus op zich vind ik commentaren OK, maar als je echt wil discussiëren, doe dat liever hier (en natuurlijk zonder te verwijzen naar een specifiek beeld).
          Het thematisch aspect is wellicht het moeilijkst van al om over te oordelen. Zoals ik in mijn reactie (op de Challenge-site) zeg:
          Geen discussie over thematisch correct of niet. Zoals je bij al de ingezonden foto's kunt zien, is het thema op kweeniehoeveel verschillende manieren ingevuld. Als een bepaalde 'scoorder' vindt dat een bepaald beeld "naast de kwestie" zou zijn, dan kan dat blijken uit de gegeven punten...
          Als je mij, mijn gedachtengang, en de thema's die ik vooropstel, een beetje kent en kunt volgen, dan kun je concluderen dat bijna alles altijd kan, en dat is ook zo. Dat thema is een leidraad, om jullie uit te dagen daarmee iets te doen, maar wat je daarmee doet, daarin ben je doorgaans zeer vrij. Hoogst uitzonderlijk heeft een deelnemer van mij een mailtje gekregen met de opmerking dat ik niet inzie wat een bepaald beeld met het thema te maken heeft, maar zelfs daar is er meestal nog een uitleg die voor mij voldoende is.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Pars pro toto

            Zwijgen is goud hé

            ik heb ook al wel negatieve kritieken gekregen die misschien eerder bedoeld waren om mijn beeld wat weg te drukken en waar ik dan achteraf nog eens de herhaling kreeg ...
            ik heb dan maar op mijn tanden gebeten en er het mijne van gedacht zonder te reageren ...

            Vroeger toen je je beeld mocht wijzigen dan kwam er hier meer opbouwende kritiek en dat werd begrepen, men ging zijn beeld dan aanpassen of een betere versie maken, nu is je beeld definitief en mede daardoor wordt alles snel op de slechtst mogelijke manier geïnterpreteerd.
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              Re: Pars pro toto

              Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
              Zwijgen is goud hé
              mijn idee, maar in de annalen/historie is mijn mening overduidelijk te lezen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Pars pro toto

                1)Naast de uitvoering, en techniek is het gemakkelijkste te leren, hangt de sterkte van een foto voor mij grotendeels af van de originaliteit. (waaronder ook het invullen van het thema valt). Daarom vind ik het jammer dat juist daarover niet kan gediscuteerd worden. (enkel positief mag) Meestal is dit bij foto's die in het verleden al vaak tot succes hebben geleid, en te pas en te onpas gekopieerd worden. Dan is men ook verwonderd wanneer men lage scores krijgt en niet weet waarom, want je mag dit als comment niet meedelen. Ik heb me deze maand gewaagd aan wat commentaren maar heb ook de foto's gemeden die ik, niet origineel en "goedkoop puntengewin door copieergedrag" (om het zo te noemen) ,vond.

                2)Wanneer ik commentaren geef betrap ik me er zelf op dat ik "mooiere" foto"s vaak strenger beoordeel dan minder mooie. Dit kan misschien overkomen dat het de bedoeling is om het stemgedrag te beinvloeden, maar dit doe ik ook wanneer ik zelf niet meedoe. Het is toch de bedoeling om te verbeteren nietwaar?

                3)Bij "strenge" commentaren die ik in het verleden op mijn foto's gekregen heb had ik ook vaak het gevoel dat ze onterecht waren, en enkel bedoeld om het stemgedrag te beïnvloeden.
                Misschien dat er wel bij waren met die bedoeling maar als ik er nu op terugkijk weet ik dat er vaak toch een bron van waarheid in zat. Ook dat iedereen verschillend naar foto's kijkt en ze zo beoordeeld.
                Fotografen hebben lange tenen en worden het liefst bejubelt. De challenge heeft als voordeel dat het anoniem is en vriendjespolitiek (zoals vaak op het forum) hier niet van tel is.

                4) Ik probeer altijd te zeggen wat "ik vind" , "hoe ik het (anders) zou aanpakken" enz... Een foto kan je , niet mooi/slecht uitgevoerd/ weinig origineel, vinden....maar IS daarom niet slecht, ......

                5) Er zijn belangrijker dingen in het leven dan de BD-challenge, en ook veel ergere dingen dan een slechte commentaar. Vraag het maar aan iemand die (ongeneselijk) ziek is en hij zal onmiddellijk willen ruilen voor een beetje kritiek.
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                Comment


                • #9
                  Re: Pars pro toto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                  1)

                  Fotografen hebben lange tenen en worden het liefst bejubelt. De challenge heeft als voordeel dat het anoniem is en vriendjespolitiek (zoals vaak op het forum) hier niet van tel is.
                  Mooi of niet mooi, commentaren doen mij niet veel: wanneer ik een foto openbaar dan is deze zoals hij is en ik vind zoals hij moet zijn.
                  Een kunstschilder gaat ook zijn gang en zal er ook geen penseelstreep bij zetten omdat een ander dat vindt.

                  Comment

                  Working...
                  X