Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1dx

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 1dx

    ik fotografeer al meer dan 40 jaar en op de moment heb ik een Canon 7D
    Ik heb intresse om een Canon 1dx aan te schaffen maar ik ken niemand die dat toestel al heeft.
    Mijn vraag is of er leden zijn die reeds ervaring met dit toestel hebben en zo ja is het als amateur fotograaf mogelijk om al de verschillende instellingen nog te kunnen onthouden.

    alvast bedankt

  • #2
    Re: Canon 1dx

    mag ik een onbescheiden vraag stellen, waarom een wil je eigenlijk een 1Dx ?, want als ik je vraagstelling zie dan begrijp ik het niet helemaal wat je nou precies bedoelt ?
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 1dx

      Tenzij je een pro bent, zou ik de 5DIII aanraden. Ik ken mensen die n 1Dx hebben, en natuurlijk is het een geweldig toestel, maar ze vinden het prijsverschil (dubbel !!!) met de 5DIII niet correct.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Canon 1dx

        Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
        mag ik een onbescheiden vraag stellen, waarom een wil je eigenlijk een 1Dx ?, want als ik je vraagstelling zie dan begrijp ik het niet helemaal wat je nou precies bedoelt ?
        Bedankt voor de snelle reactie,

        eerst wil ik wel even toelichten waarom ik een 1dx zou willen aanschaffen.
        Ik heb fotografeer regelmatig snelle sporten ,ik bedoel daarmee motorracen,jumping enz..
        Als ik met mijn 7D nu reeksen maak dan zie ik heek duidelijk dat de autofocus niet kan volgen en heb ik altijd heel veel onscherpe fotos.
        Als ik het goed gelezen en gezien heb op het net dan is de 1dx werkelijk supersnel en word de kans op onscherpe fotos aanzienlijk kleiner.
        Maar met mijn vraag bedoel ik dat er zo veel instellingen mogelijk zijn met dit fototoestel en of het mogelijk is als amateur om deze allemaal goed onder de knie te krijgen en ook snel van de ene instelling naar de andere over te kunnen gaan.
        Ik heb een beetje schrik dat er teveel instellingen gaan zijn .
        En voor een prof die alle dagen beroepsmatig met dit toestel bezig is zal dat op termijn geen probleem meer zijn.
        Moesten er over dit toestel nog andere opmerkingen zijn gelieve dit even te melden.
        mvg

        Comment


        • #5
          Re: Canon 1dx

          Voor paardensport kan het handig zijn dat je veel foto's per seconde kan maken, anders lukt het niet altijd om de benen van het paard in een goede stand op de foto te krijgen.
          Ik gebruik de 1DX nu bijna een jaar, en die is heel erg goed voor de snelle actiefoto's (en natuurlijk ook voor alle andere foto's).

          Voor panningfoto's (motorracen) is het meestal niet echt nodig om een groot aantal foto's per seconde te maken, daar is de langere sluitertijd (om beweging in het beeld te krijgen) de beperkende factor als je veel foto's kort na elkaar wil maken.
          Maar voor de meeste actiefoto's is de 5D MKIII eigenlijk ook wel snel genoeg.

          Wat de instellingen betreft, als je weet waarmee je bezig bent, dan is het helemaal geen probleem om met een 1D te werken.
          Die heeft geen automatisch voorgeprogrammeerde standen, je zal zelf dus moeten kiezen voor de best mogelijke instellingen als je een bepaalde foto wil maken.
          Bij de goedkopere camera's heb je die standen wel, maar die doen niet altijd wat je zelf eigenlijk zou willen (de sport stand is bijvoorbeeld niet geschikt voor panning, want die probeert de sluitertijd zo kort mogelijk te houden).

          De lens die je op de camera zet is ook belangrijk als je wil dat de AF zo snel mogelijk werkt, en de omstandigheden spelen ook een rol (weinig licht zorgt er ook voor dat de AF minder snel en trefzeker werkt).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon 1dx

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik gebruik de 1DX nu bijna een jaar, en die is heel erg goed voor de snelle actiefoto's (en natuurlijk ook voor alle andere foto's).
            Jawaade, goed bezig Bart.
            Ik moet het financieel wat kalmer aan doen na enkele heftige jaren

            Comment


            • #7
              Re: Canon 1dx

              Welke lenzen gebruik je momenteel Pan?
              Dit bepaald grotendeels de autofocussnelheid en accuraatheid! In vele gevallen zal je zelfs betere autofocus krijgen met een goede lens dan met een nieuwe body.

              Ik heb ook het gevoel dat je niet echt goed overweg kan met je camera... Als je u al afvraagt als de instellingen niet te moeilijk zullen zijn om te onthouden .
              In welke stand gebruik je momenteel hoofdzakelijk uw 7D?

              Comment


              • #8
                Re: Canon 1dx

                [QUOTE=playerofwar;4018938]Welke lenzen gebruik je momenteel Pan?
                Dit bepaald grotendeels de autofocussnelheid en accuraatheid! In vele gevallen zal je zelfs betere autofocus krijgen met een goede lens dan met een nieuwe body.

                Ik heb ook het gevoel dat je niet echt goed overweg kan met je camera... Als je u al afvraagt als de instellingen niet te moeilijk zullen zijn om te onthouden .
                In welke stand gebruik je momenteel hoofdzakelijk uw 7D?[/QU ik gebruik enkel maar lenzen van de L serie
                en ik fotografeer meestal in diafragma voorkeuze omdat ik mijn scherptediepte zelf onder controle wil houden
                En ik ben voor mijn werk heel veel bezig met software ,maar ik denk dat niet te ontkennen is dat de 1dx zeer veel verschillende instellingen heeft die andere toestellen niet hebben
                En al deze instellingen moeten zeer snel kunnen aangepast worden als men op locatie is

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 1dx

                  Ik vraag niet welke soort lenzen, maar welke lenzen. Als je bijvoorbeeld zegt dat je hoofdzakelijk een 24-105 (zogezegde L-lens) gebruikt, dan weet je al waaraan het ligt.
                  Wat gebruik je dus: 16-35, 24-70, 70-300, 70-200 2.8/4.0/IS/non-IS, 300 2.8/4.0, primes...?
                  Niet alle lenzen focussen even snel en zijn goed geschikt voor tracking, dat doet er niet echt toe als ze nu L zijn of niet.
                  De 1Dx heeft wel iets meer instellingen, maar nu ook geen wereld van verschil met je 7D.
                  Ik denk dat het aan te raden is om eens een 1Dx te huren voor een weekendje of zo, dan merk je het onmiddellijk als het iets is voor u.
                  Wat je ook zeker moet doen is op voorhand de manual eens goed te lezen, dat zal je al veel helpen en bijna al je vragen oplossen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 1dx

                    Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                    Ik vraag niet welke soort lenzen, maar welke lenzen. Als je bijvoorbeeld zegt dat je hoofdzakelijk een 24-105 (zogezegde L-lens) gebruikt, dan weet je al waaraan het ligt.
                    Wat gebruik je dus: 16-35, 24-70, 70-300, 70-200 2.8/4.0/IS/non-IS, 300 2.8/4.0, primes...?
                    Niet alle lenzen focussen even snel en zijn goed geschikt voor tracking, dat doet er niet echt toe als ze nu L zijn of niet.
                    De 1Dx heeft wel iets meer instellingen, maar nu ook geen wereld van verschil met je 7D.
                    Ik denk dat het aan te raden is om eens een 1Dx te huren voor een weekendje of zo, dan merk je het onmiddellijk als het iets is voor u.
                    Wat je ook zeker moet doen is op voorhand de manual eens goed te lezen, dat zal je al veel helpen en bijna al je vragen oplossen.
                    Ik heb een 16-35, een 24-105 en een 70-300
                    Ik maak veel gebruik van mijn 24-105
                    Ik heb de manual reeds doorgelezen maar ik wil wel liefst feedback van mensen die zo een toestel reeds hebben
                    Het gaat tenslotte over veel geld en in ben er nog niet volledig uit of ik een 5DIII of een 1dx ga nemen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 1dx

                      .....
                      Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:24.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 1dx

                        Als ik zie hoe mijn 5DIII met de 70-200 f/2.8 IS II presteert dan denk ik dat je daar ook al een heel eind mee komt. Dit is gewoon een supercombo. Samen met een sigma 35mm 1.4 tot iso 6400/12800 levert nog goed bruikbare foto's binnenshuis op voor normale afdrukken en dit zonder flash. Ik wil maar zeggen dat de iso prestaties ook zeer goed zijn. Komende van een 7D heb ik enig vergelijkingsmateriaal. Vergeet ook niet back button focus te gebruiken. Dit werkt zeer goed voor mij persoonlijk.
                        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 1dx

                          Ik denk dat je vooral van die 24-105 af moet, deze focust te langzaam voor tracking van snelbewegende onderwerpen. Het is aan te raden om over te stappen naar de 24-70 2, deze focust stukken sneller... Je mag nog zo'n goede body hebben, als het de lens is dat je tegenhoud zal je geen betere resultaten boeken.
                          De laatste 70-200 2.8 is ook goed geschikt voor sport.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 1dx

                            Bij 1DX kan je twee verschillende focuspunten instellen, 1 verticaal en 1 horizontaal. Daarnaast heb je ook verschillende AI mogelijkheden, bv volg onderwerp en negeer obstakels. De combi van toestel met lens bepaalt de AF snelheid. De 70-300 zal met geen enkel toestel een topper zijn. Ik heb 5D III even getest en 1DX had toch snellere AF. Je hebt grotere burst (12 want bij 14 geen AF), grotere batterij, H en V knopjes zonder batterij pack te kopen. En moeilijk in gebruik is de DX niet, je moet met beide toestellen leren werken. Maar is het grote prijsverschil de moeite waard voor jou, dat moet je zelf weten.
                            Canon bakjes, glas van 11 tot 600 mm en paar draagbare mini zonnen. www.petermalaise.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 1dx

                              Bij een 5D MKIII kan je de AF punten ook zo instellen dat die voor horizontaal en verticaal verschillend zijn (net zoals bij de 1DX).
                              Dat is heel handig bij sportfotografie, je kiest dan bijvoorbeeld zowel horizontaal als verticaal voor het scherpstelpunt dat op het gezicht van de sporter valt, daardoor heb je meteen het correcte AF punt als je de camera draait.

                              Het verschil in AF-snelheid tussen de 5D MKIII en de 1DX is heel klein, zolang je maar niet alle scherpstelpunten tegelijk gebruikt.
                              De tracking-AF van de 1DX (onderwerp volgen over verschillende scherpstelpunten) is wel veel sneller.
                              Die gebruik ik zelf niet zoveel, want voor de sporten die ik fotografeer is 1 scherpstelpunt doorgaans meer dan voldoende (voor bijvoorbeeld voetbal is de tracking-AF waarschijnlijk wel erg handig, maar ik fotografeer bijna nooit voetbal).
                              Voor de sporten waarbij het gemakkelijk te voorspellen is welke richting de actie uit gaat heb je niet alle AF-punten nodig (paardensport, wielrennen, lopen...).
                              In dat geval is er voor mij geen verschil tussen de AF van de 5D MKIII en de 1DX.

                              Of een 70-300 een snelle AF heeft, dat hangt er vanaf over welke 70-300 het gaat.
                              De 70-300 L IS heeft op de 5D MKIII en op de 1DX een heel snelle autofocus (zelfs op de 700D valt de AF snelheid nog best mee), maar met de gewone 70-300 zou dat wel wat kunnen tegenvallen.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X