Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inktviszwam - rare snuiter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inktviszwam - rare snuiter

    Vandaag was het echt mooi herfstweer, een wandeling gemaakt in de Kwarekken te Westerlo na een tip over rare paddenstoelen.
    Had m'n tas klaar gemaakt met m'n macro objectief, daglicht led-lampen, macro flash, enz. ...
    Een paar beelden geschoten, hier is er eentje van (durf mijn foto's hier bijna niet te posten...

    De inktviszwam (Clathrus archeri, synoniem: Anthurus archeri) is een schimmel uit de grote familie Phallaceae ofwel stinkzwammenfamilie.
    De soort heeft een vruchtlichaam waarvan de vorm doet denken aan een inktvis. Daarnaast is deze soort te herkennen aan de karakteristieke kadavergeur.
    De soort is oorspronkelijk afkomstig uit Australië en is in 1921 voor het eerst in Europa gesignaleerd. Waarschijnlijk zijn sporen van deze zwam meegekomen met Australische troepen tijdens de Eerste Wereldoorlog.
    De invasieve soort is zeldzaam en staat op de Rode Lijst (GE) maar is sterk toegenomen, waaronder in Drenthe, maar ook op andere plaatsen in Nederland.



    Last edited by SteGo; 14 november 2013, 11:59.
    * Nikon D7100 - * Nikkor AF-S 17-55mm F2.8 G IF-ED DX - *Nikkor AF-S 105mm F2.8 G IF-ED VR Micro -*Nikkor AF-S 80-400mm f4.5-5.6G ED VR - *Nikon Speedlight SB-910 Flitser - *Feisol CT-3402 Tripod met Jubo Junior3 Gimbal Kit - en heel veel goesting...

  • #2
    Re: Inktviszwam - rare snuiter

    durf mijn foto's hier bijna niet te posten
    Geen reden toe naar mijn inziens. Geen mensenverslinders op het forum Als je een foto op het forum zet mag je je aan kritiek verwachten, wat eigenlijk de bedoeling van het posten is. Deze weegt zo zwaar als je er zelf aan tillen wilt.
    Je uitleg er bij leert in elk geval deze soort beter kennen.
    Ik vind de foto eerder een goede registratie als documentatie van een zeldzame soort. Niets mis mee, ook geen fotografisch kunstwerkje op zich. Opkuis van de omgeving zal zeker ongewenst zijn om de soort niet te beschadigen. Opname hoek en dof zijn hier het verschil met het andere soort foto's.
    Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

    Comment


    • #3
      Re: Inktviszwam - rare snuiter

      Interessante soort.
      Je kan nog even naar de witbalans kijken. Er lijkt nu nog een bruinige kleur-
      zweem over te liggen. De steel van de paddestoel zal in het echt willicht
      wat witter zijn geweest?
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

      Comment


      • #4
        Re: Inktviszwam - rare snuiter

        speciale Paddy en ook speciale foto. Doe me ook denken aan narrenhoed. Het te verbeteren werd reeds aangehaald. Voor mij mooi in eigen omgeving, zichtbaar en leerrijk.

        Comment


        • #5
          Re: Inktviszwam - rare snuiter

          nog nooit gezien
          volg de voorgaande commentaren

          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

          Comment

          Working...
          X