Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterij "maken" voor Elinchrom Studio-set

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterij "maken" voor Elinchrom Studio-set

    Hallo allemaal,

    Ik heb een Elinchrom flitsset, D-lite 2/4 en wil graag dat ik het op locatie zonder stekker kunt gebruiken.
    Is het mogelijk om zelf een batterij te "maken" van een batterij van een auto, of gelijkaardig material?
    Ik zou het niet zelf kunnen doen, omdat ik niet genoeg weet van electriciteit maar dat kan ik hulp voor krijgen als ik weet dat het werkt.
    Hebben iemand dat al gedaan, of gezien?

    Bedankt,

    // Matz

  • #2
    Re: Batterij "maken" voor Elinchrom Studio-set

    Oorspronkelijk geplaatst door MatzN Bekijk bericht
    Is het mogelijk om zelf een batterij te "maken" van een batterij van een auto, of gelijkaardig material?
    neen,dat kan niet... je zou ze natuurlijk kunnen verkopen en een elichrom quadra RX in de plaats kopen... click
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Batterij "maken" voor Elinchrom Studio-set

      Een gewone auto accu is niet geschikt voor die toepassing omdat die er niet tegen kan dat je ze diep ontlaadt.
      Gel accu's kunnen daar veel beter tegen, en omdat er geen zuur inzit in vloeibare toestand maakt het ook niet veel uit dat je ze omver stoot (dat is bij een gewone auto-accu wel een probleem).

      Lithium-ion accu's hebben een betere verhouding tussen gewicht en capaciteit, die wegen dus veel minder voor dezelfde capaciteit.
      Maar lithium-ion accu's kunnen wel gevaarlijk zijn als ze niet op de juiste manier geladen en ontladen worden (op elke cel moet een beveiliging zitten tegen overladen, te diep ontladen, en kortsluiting).
      Een 12V gel accu kan je met dezelfde lader laden als een auto-accu, je kan die zelfs in de auto laden terwijl je aan het rijden bent als je er de juiste aansluitingen voor maakt.

      Ze verkopen ook volledig afgewerkte stroombronnen voor flitsers, als je er zelf niets van kent, dan is dat altijd de veiligste oplossing.
      Als de flitsers op 230V werken dan kan je een omvormer van 12V maar 230V gebruiken, maar dan moet die wel tegen de piekstromen kunnen die de flitsers nodig hebben.
      De instellampen kunnen ook vrij veel stroom trekken uit de accu (via de omvormer), daardoor zal de accu niet zo lang meegaan als je de lampen op 100% laat branden.
      Je kan ook een stroomgroepje meenemen, maar die maakt dan weer de hele tijd lawaai (en uitlaatgassen).
      Last edited by Black B@ndit; 12 november 2013, 17:56.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Batterij "maken" voor Elinchrom Studio-set

        vermoedelijk zijn die flitsen voor 230VAC
        dan ben je beter af met een draagbare stroomgenerator

        voorbeeld van draagbare stroomgenerators

        Comment


        • #5
          Re: Batterij "maken" voor Elinchrom Studio-set



          Lees dit eens door voor wat betreft de electronica en accu's.

          Comment


          • #6
            Re: Batterij "maken" voor Elinchrom Studio-set

            Bedankt allemaal, quadra zou idd heel goed zijn, maar ik heb op dit moment geen budget daarvoor.
            Hopelijk kan ik iets binnen budget vinden.

            Comment

            Working...
            X