Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto te donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto te donker

    Hallo iedereen,

    Ik gebruik al een tijdje een Canon 400D. Ik merk soms dat mijn foto's te donker zijn. Onlangs nam ik een foto binnenhuis toen het goed verlicht was. De instellingen waren 1/250 sluitertijd, F10 diafragma en 400 isowaarde. Maar het resulaat was een donkere foto. Ik gebruik de M stand. Ik heb gezien dat de AEB stand op -2 blijft pinken. Het staad nochtans in het menu op 0. Kan ik dat op een andere manier ook instellen? Of moet ik een andere instelling gebruiken om het probleem te vermijden?

    Alvast bedankt aan iedereen

  • #2
    Re: Foto te donker

    Het is wel de bedoeling dat je hier een foto toont.
    Misschien je vraag laten staan, maar hier een foto, met de exif gegevens erbij, plaatsen ?
    Groetjes

    Comment


    • #3
      Re: Foto te donker

      probeer het hier eens:
      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

      ----
      in dit forumonderdeel verwacht men een foto.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Foto te donker

        [MOD] Topic verplaatst omdat we in de beginnershoek inderdaad foto's verwachten

        Als je de manuele M-stand gebruikt, dan beslis je zelf over alle parameters die de belichting beinvloeden. Eventuele onder- of overbelichting is dan ook jouw eigen keuze. Misschien beter de P, A of S stand gebruiken als er geen expliciete reden is om M te gebruiken... of de basisregels van de belichtingsdriehoek via een cursus, boek of site nog eens doornemen?
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: Foto te donker

          Op 1/250 - f10 - iso400 heb je wel heel wat licht nodig, ik denk dat er in de meeste woningen daarvoor echt wel te weinig licht is.

          Als je manueel wil werken, dan moet je er zelf voor zorgen dat het lichtmetertje in het midden staat, anders zijn de foto's fout belicht.
          In bepaalde omstandigheden (vooral spotlicht dat op een deel van de foto valt) zal je daarvan moeten afwijken, maar meestal is dat metertje toch wel correct.

          Als je echt een kleine diafragma-opening wil gebruiken, gecombineerd met een korte sluitertijd en een redelijk lage iso, dan zal je zelf voor meer (flits)licht moeten zorgen, anders zijn de foto's onderbelicht.
          De basisregels van fotografie: sluitertijd, iso en diafragma moeten "in evenwicht" zijn, je kan niet één parameter aanpassen zonder een andere te veranderen als de belichting juist moet blijven.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Foto te donker

            O ja, ga niet mee in het verhaal dat een echte fotograaf altijd op M werkt. Neem eens van eenzelfde scene een foto op Av en zie of je nog steeds een te donkere foto heb. Zet de diafragmaopening op bv. 5.6 of 6.3 met een iso 800. Kijk eens wat de sluitersnelheid is op dat moment.

            Comment


            • #7
              Re: Foto te donker

              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              .... ga niet mee in het verhaal dat een echte fotograaf altijd op M werkt....
              dat is ook niet zo.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Foto te donker

                Buiten durf ik nog eens de AV stand te gebruiken bij veranderlijk weer. Anders gebruik ik altijd de M stand, ik denk dat veel fotografen zo werken.
                Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                Comment


                • #9
                  Re: Foto te donker

                  Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                  Buiten durf ik nog eens de AV stand te gebruiken bij veranderlijk weer. Anders gebruik ik altijd de M stand, ik denk dat veel fotografen zo werken.
                  Ik gebruik bijna altijd de diafragmavoorkeuzestand, alleen als ik echt een vaste sluitertijd wil om een bepaald effect te krijgen (panning bijvoorbeeld) dan gebruik ik de sluitertijdvoorkeuze.
                  De manuele stand gebruik ik bijna uitsluitend voor stillevens in combinatie met de flitser, en als de flitser de hoofdbelichting is (dus geen invulflits, want dan werk ik doorgaans weer in de diafragmavoorkeuzestand).
                  Maar ik ben geen professioneel fotograaf...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto te donker

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik gebruik bijna altijd de diafragmavoorkeuzestand, alleen als ik echt een vaste sluitertijd wil om een bepaald effect te krijgen (panning bijvoorbeeld) dan gebruik ik de sluitertijdvoorkeuze.
                    De manuele stand gebruik ik bijna uitsluitend voor stillevens in combinatie met de flitser, en als de flitser de hoofdbelichting is (dus geen invulflits, want dan werk ik doorgaans weer in de diafragmavoorkeuzestand).
                    Maar ik ben geen professioneel fotograaf...
                    Same here... En ik verdien wel een deel van mijn geld met fotografie (maakt mij dat "professioneel"?)...
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto te donker

                      Buiten durf ik nog eens de AV stand te gebruiken bij veranderlijk weer. Anders gebruik ik altijd de M stand, ik denk dat veel fotografen zo werken.
                      Je denkt verkeerd volgens mij, ik werk enkel in M als er daarvoor een goede reden is, zoals bij studioopnames waar er geen veranderende lichtomstandigheden zijn, anders diafragma of sluitertijdvoorkeuze.
                      Het is ook fout om te denken dat er binnen geen verandering van licht is, ga eens in het midden van de kamer staan en draai eens rond.
                      Je zal zien dat dat serieus kan schelen in licht met de daarbij horende driehoek van diafragma ,tijd en iso.
                      Ik denk dat je best eens een boekje leest over de fotografie basis ,nl Diafragma, sluitertijd en Iso verhouding.
                      Volgens mij volstaat zelfs de handleiding al daarvoor, althans bij Nikon toch want ik heb geen ervaring met Canon handleidingen.
                      De werking van de toestellen is echter wel op hetzelfde principe gebaseerd dus een boek van de bib volstaat ook.
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto te donker

                        topicstarter geeft aan dat er een aanduiding -2 is. Het is dus duidelijk dat hij twee stops aan het onderbelichten is. Als je in de M stand fotografeert kan je inderdaad alles regelen maar je lichtmeting werkt nog en laat dus zien of je onder of over aan het belichten bent. Wat je met die info doet hangt natuurlijk af van wat je wil bereiken.
                        Zelf maak ik me niet te moeilijk; ik werk meestal met diafragma voorkeuze, soms met tijdvoorkeuze en heel soms op M
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto te donker

                          hier voor mijn landschapje altijd diafragma voorkeuze.
                          bij naakt fotografie in de studio alles handmatig.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto te donker

                            Oorspronkelijk geplaatst door newuser Bekijk bericht
                            Hallo iedereen,

                            Ik gebruik al een tijdje een Canon 400D. Ik merk soms dat mijn foto's te donker zijn. Onlangs nam ik een foto binnenhuis toen het goed verlicht was. De instellingen waren 1/250 sluitertijd, F10 diafragma en 400 isowaarde. Maar het resulaat was een donkere foto. Ik gebruik de M stand. Ik heb gezien dat de AEB stand op -2 blijft pinken. Het staad nochtans in het menu op 0. Kan ik dat op een andere manier ook instellen? Of moet ik een andere instelling gebruiken om het probleem te vermijden?

                            Alvast bedankt aan iedereen
                            Als ik jou goed begrijp, zie je in je zoeker onderaan dat je interne lichtmeter op -2 blijft flikkeren? Dat ding moet je in de M-stand gebruiken om je instellingen goed te krijgen. Wanneer het pijltje in het midden zit, is jouw belichting gemiddeld (wanneer hij op matrix-meting staat) correct over je hele beeld. Het is dus de bedoeling dat je met ofwel je diafragma, ofwel je iso-waarde ofwel je sluitertijd gaat schuiven totdat het pijltje in het midden zit, wanneer dat op -1 staat, wil dat zeggen dat je 1 stop onderbelicht, staat het op -2, zijn het twee stops, zit het te flikkeren op -2, dan is het meer dan 2 stops en dus zwaar onderbelicht.
                            Dat kan je dus oplossen door een of meerdere van bovengenoemde factoren te gaan veranderen, zodat er meer licht op de sensor valt.
                            Als je in de M-stand wilt werken, moet je heel goed de relatie tussen "belichtingsdriehoek" van diafragma, sluitertijd en iso-waarde begrijpen. Elk heeft zijn eigen eigenschappen die jouw beeld gaan veranderen: korte sluitertijd = minder beweging; groot diafragma = minder scherptediepte; lage iso-waarde = minder kans op ruis. Dan is het belangrijk dat jij weet wat je in jouw beeld belangrijk vindt.

                            Veel plezier met experimenteren!!
                            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto te donker

                              Proficiat TS, je hebt één van de 400D's die systematisch onderbelichten "af fabriek" ? ... er zijn 10k's discussies over dit probleem geweest bij de lancering van de 400D (2007-2008). Ik had er ook zo een! Uiteindelijk heeft Canon onrechtstreeks "toegegeven" dat een reeks toestellen "een probleem" hadden, ze hebben ze destijds dan ook gratis gehercalibreerd ... (de "normale" middengrijs piek zat in het helderheidshistogram ergens rond de 93-95 ipv op 118 ...)

                              Comment

                              Working...
                              X