Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beeldscherm kalibreren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beeldscherm kalibreren

    hallo BD'ers,

    ik weet niet of dit het juiste forum is maar vermoed van wel...

    Ik lees op verschillende fora dat het bekijken van een foto op je beeldscherm van de PC kan verschillen van monitor tot monitor.
    Dit zou kunnen leiden tot afwijkingen tussen het bewerken van je foto en het laten afdrukken (in de speciaalzaak) omdat de kleurverschillen niet gelijkaardig (gekalibreerd) zijn, en zou het aangeraden zijn om je beeldscherm te laten kalibreren.

    Weet er iemand hoe je dit juist doet en wat heb je daarvoor nodig?
    Indien men hiervoor speciaal materiaal nodig heeft, is er dan misschien iemand die zo'n toestel eventueel eens ter beschikking kan stellen (eventueel tegen een vergoeding) om de kalibratie uit te voeren, ik vermoed dat je dit niet echt geregeld nodig hebt?

    ik ben woonachtig in Lier

    mvg

    Wim

  • #2
    Re: beeldscherm kalibreren

    Als je een calibratie juist wil doen, moet je het geregeld herhalen. Je hebt er inderdaad wat hard -en software voor nodig, die je bij een deftige fotografieboer kan aanschaffen. Hier een linkje : link.
    Iets als een Spyder 4 pro doet al behoorlijk zijn werk. Gebruik zelf nog altijd de Spyder 3 pro onder windows 8.1.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: beeldscherm kalibreren

      Hey Polleke

      geregeld, bedoel je dan maandelijks, of 1/2 jaarlijks...?
      Alvast bedankt voor de snelle reactie en de link

      mvg,
      Wim

      Comment


      • #4
        Re: beeldscherm kalibreren

        Maandelijks is wat snel (hoewel het mag natuurlijk). Maar beeldschermen verouderen ook, en de beeldkwaliteit (zeker de kleuren) veranderen mee. Maar een keer of 4 per jaar is geen slecht gedacht.
        De echte puristen, werken zelfs in een kamer waar de lichtomstandigheden identiek blijven, en smijten hun veel te dure (?) schermen buiten na een jaar of 4-5, omdat ze niet meer "voldoen". Maar calibratie is echt wel belangrijk als je die kleuren goed wil krijgen. Zeker als je meer dan 1 scherm gebruikt...

        Die link is maar een voorbeeldje : in elke winkel waar je deftig fotomateriaal kan kopen, kan je die dingen normaal ook aanschaffen.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: beeldscherm kalibreren

          Alles over kalibreren, kleurbeheer en de hele rimram: http://www.marc-en-ciel.be/.

          Comment


          • #6
            Re: beeldscherm kalibreren

            Kalibreren is inderdaad nodig, maar ook een degelijk scherm is belangrijk.
            Het scherm van mijn laptop is ook gekalibreerd, maar hoe graag ik het toch zou willen, de kleuren zijn gewoon niet goed.
            Daarom heb je ook echt een degelijk scherm nodig.
            Als je veel geld wil uitgeven ga dan voor een merk als Eizo, goekopere alternatieven zijn er ook zoals de serie van Dell ultrasharp, of LG Die werken met een led scherm met IPS technologie. Die laatste heb ik zelf ook.
            En helaas, kalibreren moet zo nu en dan eens.

            Comment


            • #7
              Re: beeldscherm kalibreren

              Ik gebruik een spyder 3 om te calibreren. Ik woon nabij Westerlo. Als je wil mag je wel eens komen kijken. Maar het is eigenlijk heel simpel: software installeren en het toestel op je scherm hangen een paar keren klikken als het gevraagd wordt.

              Comment


              • #8
                Re: beeldscherm kalibreren

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Alles over kalibreren, kleurbeheer en de hele rimram: http://www.marc-en-ciel.be/.


                Inderdaad, Marc Cielen heeft heel wat info op zijn site.

                Ik ben dit jaar naar een vormingsactiviteit geweest van hem en hij geeft aan dat de beste toestellen de Colormunki is.
                Je kan de colormunki display kopen voor 150€ maar als je intensies hebt om ooit je eigen foto's af te printen, ga dan ongetwijfeld voor de colormunkiphoto. Met deze kan je naast je scherm ook je printerprofielen aanmaken. Onmisbaar als je zelf wil printen.

                Comment


                • #9
                  Re: beeldscherm kalibreren

                  Kan je die spider op elk scherm gebruiken? Mijn collega heeft de laatste. Denk ook de pro. En hij gebruikt die op zijn Dell US. Maar als je die dan gebruikt op een Eizo of een Mac scherm, krijg je dan dezelfde resultaten?
                  EMBLEMATA.BE
                  http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                  Comment


                  • #10
                    Re: beeldscherm kalibreren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
                    Kan je die spider op elk scherm gebruiken? Mijn collega heeft de laatste. Denk ook de pro. En hij gebruikt die op zijn Dell US. Maar als je die dan gebruikt op een Eizo of een Mac scherm, krijg je dan dezelfde resultaten?

                    Dat is juist de bedoeling va kalibreren, dat je elk scherm van merk a tot z naar dezelfde kleuren brengt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: beeldscherm kalibreren

                      Ik gebruik Colormunki Smile. Dat is heel eenvoudig en dient voor alle deftige monitors. Prijs rond € 100. Ik kalibreer ong. om te twee maanden, maar dat is afhankelijk van de monitor en van de leeftijd (de lampjes kunnen vermogen verliezen).

                      Comment


                      • #12
                        Re: beeldscherm kalibreren

                        Indien het nog nodig moest zijn: ik heb een Spyder 3 Elite liggen die je mag gebruiken. Ben van Kessel, dus dat is vlakbij.
                        Laat maar een PM.

                        Grtz,
                        Kurt

                        Comment


                        • #13
                          Re: beeldscherm kalibreren

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Alles over kalibreren, kleurbeheer en de hele rimram: http://www.marc-en-ciel.be/.
                          +9999999999999999 !!!!!!!!!!!!!!!!! ;-)
                          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: beeldscherm kalibreren

                            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                            Inderdaad, Marc Cielen heeft heel wat info op zijn site.

                            Ik ben dit jaar naar een vormingsactiviteit geweest van hem en hij geeft aan dat de beste toestellen de Colormunki is.
                            Je kan de colormunki display kopen voor 150€ maar als je intensies hebt om ooit je eigen foto's af te printen, ga dan ongetwijfeld voor de colormunkiphoto. Met deze kan je naast je scherm ook je printerprofielen aanmaken. Onmisbaar als je zelf wil printen.
                            Sorry om hier mijn eigen ervaringen te vertellen, misschien kan dit TS helpen (en kunnen jullie mij helpen ).
                            Ik lees toch dat deze calibrators niet zo eenvoudig te bedienen zijn.

                            Vooral dat printen kan een probleem zijn, de kleurafwijkingen zijn veel groter dan die van schermen (tenzij je echt een vreselijk goedkoop ding hebt).
                            Als je scherm er naast zit heb je dat snel door als je fotos van anderen bekijkt of je eigen fotos op een ander scherm.
                            Je kan dan al eens zien met een gratis afregelprogramma (oa dccw.exe in Windows) of er geen duidelijke kleurafwijkingen zijn en de gamma goedstaat.

                            Ik print zelf als amateur om snel fotos te hebben die beter zijn dan een goedkope afdrukcentrale, dus doorgaans 10x15 en maximum A4.

                            Vroeger kocht ik Ilford papier en je kon printerprofielen hiervoor downloaden voor elk merk en type printer.
                            Dat werkte prima met de Canon software. Die laat blijkbaar de printer de kleur beheren.
                            Toen dat niet meer te krijgen was heb ik met HP advanced van de Carrefour geprobeerd en ik zag geen verschil.

                            Sinds ik naar Lightroom ben gegaan heb ik het printen hiermee nooit goed gekregen, dwz Lightroom print nog steeds anders dan de geexporteerde jpg met de Canon plugin in DPP.
                            Het profiel van Marc-en-ciel was wel een stap in de goede richting.

                            Nu zit ik constant te twijfelen over de kleuren als ik 's avonds bij kunstlicht werk, terwijl ik er vroeger niet naar keek, dwz als de kleuren goed waren op het scherm, bij gelijk welk licht, gewoon afdrukken, de volgende morgen bij daglicht waren ze zoals ik ze wou.

                            Het is mijn indruk dat je ogen de kleur van het omgevingslicht incalculeren.
                            Men raadt mij aan om een speciale 5000K lamp te hangen, maar is dat niet wat overkill ?

                            Met alle respect voor ingewikkelde oplossingen, maar als mijn scherm binnen aanvaardbare grenzen goed staat, en de printer driver en/of de printsoftware een goed profiel heeft voor het papier (zoals mijn oorspronkelijke Canon workflow), moet er toch een eenvoudige manier zijn om het ook in lightroom goed te krijgen ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: beeldscherm kalibreren

                              heb je nu al een oplossing om te kalibreren?
                              ik heb de spyder met software en ik woon in ranst.
                              kalibratie elke maand opnieuw is het best, maar niet verplicht, volgens mij is 3-maandelijks wel OK

                              gr
                              Johan
                              gsm 0472-888342

                              Comment

                              Working...
                              X