Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • externe flitser

    Kan ik mijn D800 zo instellen, zodat de externe fltser SB910 draadloos aangestuurd wordt. Zonder dat ik gebruik maak van de ingebouwde flitser op m'n body?
    Maw, de externe flitser zonder kabel op statief, de ingebouwde flitser op de body uit.
    Zo ja, hoe kan ik dat instellen op m'n D800 body en op m'n SB910 externe flitser?

    Ik heb daarnaast nog een oude flitser die zeker niet draadloos kan aangestuurd worden. Dus ook niet door een reactie op het afgaan van een andere flitser. Ik neem aan dat ik door middel van een kabeltje vanaf mij SB910 deze wel kan aansturen om mee te flitsen?
    Kan dat dan ook door een kabeltje vanaf mijn D800 terwijl ik op hetzelfde moment m'n draadloos en zonder ingebouwde flits m'n SB910 aanstuur?
    Dus m'n D800 zo instellen dat hij draadloos m'n SB910 aanstuurt en terzelfdertijd m'n oude flits via een kabeltje aanstuurt?
    Wat zijn dan de instellingen?

    Bij al mijn vragen is er 1 spreekwoordelijk 'rode draad' .... de ingebouwde flits op m'n D800 body blijft dicht geklapt.

    Thx,,

  • #2
    Re: externe flitser

    Je kan de SB-910 niet aansturen met ingeklapte interne flits (de flits moet namelijk de besturingspulsen geven).

    Je moet de SB-910 instellen als slave
    In de menu (e3 Flitserrgeling ingeb flitser) van je camera moet je de interne flits instellen als Master en bij stand kies je voor -- (pagina 303 van je handleiding).
    De ingebouwde flitser zal (net voor de sluiter opengaat) de flitspulsen naar de SB-910 sturen maar zelf niet flitsen als de sluiter open is.

    Je kan ook je ingebouwde flitser op TTL laten staan en de correctie instellen op bvb -3 om de interne flitser als invulflits te gebruiken voor het oplichten van de schaduwen.

    Je kan een andere flitser gelijktijdig aansturen via de PC synch poort op de D800 maar ja gaat dan wel gans de TTL lichtsturing in de war helpen.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: externe flitser

      Lijkt me tot zover toch vrij duidelijk. Ik test het gauw uit!
      Dus de ingebouwde flitser stuurt de SB910 onzichtbaar aan? Dus geen kans dat de interne flits het onderwerp 'helpt' verlichten?
      Dezelfde aansturing van body naar SB910, kan met dichtgeklapte interne flits wel met een kabeltje neem ik aan?

      Je kan een andere flitser gelijktijdig aansturen via de PC synch poort op de D800 maar ja gaat dan wel gans de TTL lichtsturing in de war helpen
      Wordt de TTL lichtsturing ook in de war gestuurd als ik de ander externe flitser met 'n kabeltje aansluit op de SB910 ipv op de body van de D800?

      Alvast bedankt voor de info !!

      Comment


      • #4
        Re: externe flitser

        TTL flitsmeting werkt niet met de PC synch poort.
        Je kan een speciale kabel kopen (die op de hotshoe past) waarmee je de SB-910 kunt verbinden voor bvb macro of zo.
        Die kabels zijn meestal maar max 1 meter lang.

        Een andere (niet CLS) flitser toevoegen gaat de CLS flitsmeting steeds in de war sturen, hoe je hem ook triggert.
        De reden daarvoor is dat bij CLS (i-ttl) er kleine meetflitsen worden verstuurt net voor de sluiter opengaat (voor de lichtmetng) en pas warneer de sluiter gans open is volgt de eigenlijk flitsinpuls (dien dan ook je andere flitser gaan triggeren).
        Aangezien de ander flitser niet heeft bijgedragen tot de CLS lichtmeting heeft de camera er ook geen rekening mee gehouden.
        Bij het maken van de foto gaat hij dus wel bijdragen tot de belichting met als gevolg dat de lichtmeting niet juist is.


        Wil je oude flitsers gaan gebruiken zul je dus volledig manueel moeten werken (zowel de SB-910 als de andere flitser en ook je camera).
        je gaat dan zelf instaan voor de lichtmeting.
        SB-910 in SU4 mode en Manueel de lichtsterkte instellen
        Oude flitser via een slaveoog of kabel triggeren (ook manueel sterkte instellen)
        Interne flitser op Manueel en stekte heel laag (bvb 1/128).
        Deze gaat dan de slaveflitsers triggeren maar zelf weinig bijdragen aan de belichting.

        Camera ook op manueel (sluitertijd op 1/250 of lager)
        Diafragma instellen op sterkte flitsers.
        Last edited by zunoel; 8 november 2013, 11:30.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: externe flitser

          Kort verwoord,, eigenlijk kan ik m'n oude externe flits niet gebruiken in combinatie met m'n SB910 in TTL functie met m'n D800 body?

          Als ik in TTL functie meerdere flitsers wil gebruiken,, kan dat dan wel door een 'nieuwe' extra externe flits aan te kopen die ook in TTL functie als "slave" wordt ingesteld? Of is TTL functie hoe dan ook beperkt tot 1 externe flits?

          Comment


          • #6
            Re: externe flitser

            >Kort verwoord,, eigenlijk kan ik m'n oude externe flits niet gebruiken in combinatie met m'n SB910 in TTL functie met m'n D800 body?

            Klopt. Dan is het alles in manuele stand gebruiken.

            > Als ik in TTL functie meerdere flitsers wil gebruiken,, kan dat dan wel door een 'nieuwe' extra externe flits aan te kopen die ook in TTL functie als "slave" wordt ingesteld? Of is TTL functie hoe dan ook beperkt tot 1 externe flits?

            TTL kan meerdere flitsen aan.

            En ik ben zeker (tenzij D800 gewijzigd is !) dat de popup flitser mee afgaat wanneer de sluiter open gaat.
            Die is echter zo zwak dat hij zo goed als niets bijdraagt tot de belichting. Tenzij je bv een spiegel oid fotografeert dan merk je het wel.
            Wil je dat niet zien dan kan je een filtertje open voor op je pop-up flitser dat het zichtbaar licht filtert en enkel uv doorlaat om de aansturing te doen. Of aparte radio-triggers kopen die ttl compatibel zijn.
            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

            Comment


            • #7
              Re: externe flitser

              Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
              Kort verwoord,, eigenlijk kan ik m'n oude externe flits niet gebruiken in combinatie met m'n SB910 in TTL functie met m'n D800 body?
              JAwel, dat kan wel, maar vermits jouw oude flits geen TTL spreekt, zal die manueel aangestuurd moeten worden...

              en de vraag is natuurlijk als je manueel en TTL mengt, als je dan de zaak nog onder controle hebt... wie heeft ze dan onder controle? jij bepaalt de manuele kant en de camera the TTL kant...


              Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
              Als ik in TTL functie meerdere flitsers wil gebruiken,, kan dat dan wel door een 'nieuwe' extra externe flits aan te kopen die ook in TTL functie als "slave" wordt ingesteld? Of is TTL functie hoe dan ook beperkt tot 1 externe flits?
              Je hebt TTL flitsen nodig om in TTL te werken... zo veel als je wilt... check

              de vraag is natuurlijk als je TTL nodig hebt... click

              en als je al of niet voor TTL kiest dan kan dat wel zonder je interne flits, door middel van een zender... click
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: externe flitser

                De 'oude' externe flits die ik nog heb, is overgebleven uit m'n analoge tijdperk ....
                Het is een Nikon SB20.
                Daar staat wel een schuifknopje op waarmee TTL kan geselecteerd worden. Maar naar ik me heb laten wijs maken, werkt die TTL niet met de hedendaagse digitale body's.....?!
                En is de SB20 bijgevolg enkel in manuele stand te gebruiken met/op een D800 ..... ?!
                Iemand die dit met zekerheid kan bevestigen of ontkennen ..... ??
                Last edited by justijn; 8 november 2013, 15:39.

                Comment


                • #9
                  Re: externe flitser

                  Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
                  Het is een Nikon SB20.
                  inderdaad... de huidige TTL flitsen spreken iTTL, en deze is niet compatibel... de SB20 is trouwens een weinig interessante flits... kop is niet draaibaar en slechts beperkt tot 1/16 manueel...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: externe flitser

                    de SB20 is trouwens een weinig interessante flits
                    ..... 't Ja,, destijds gekocht om te gebruiken bij m'n F401S ....
                    Ondertussen al gauw zo'n 25j geleden. Als jonge snaak was dat een hele hap uit m'n zakgeld ....
                    Maar geloof me ,, jaren ferm veel plezier van gehad. En nu een hele reeks boeken, vol geplakt met minder goeië en toch ook wel ferm goeië foto's als herinnering !!

                    Comment


                    • #11
                      Re: externe flitser

                      Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                      >... En ik ben zeker (tenzij D800 gewijzigd is !) dat de popup flitser mee afgaat wanneer de sluiter open gaat.
                      Die is echter zo zwak dat hij zo goed als niets bijdraagt tot de belichting. Tenzij je bv een spiegel oid fotografeert dan merk je het wel.
                      Wil je dat niet zien dan kan je een filtertje open voor op je pop-up flitser dat het zichtbaar licht filtert en enkel uv doorlaat om de aansturing te doen. Of aparte radio-triggers kopen die ttl compatibel zijn.
                      Dat klopt. Ik heb een D800 en is het nog zo. Alhoewel, in theorie, de interne flits zo goed als niets bijdraagt tot de belichting, vind ik het licht vrij sterk en ik denk dat op korten afstanden (macro) kan wel de globale belichting beïnvloeden. In dit geval bestaat een IR-filter (geen UV dus want de sensor van de flits is gevoelig voor het IR-spectrum) voor de interne flits: voor de d800 is SG-3IR.

                      voor de rest iTTL/Manual... werd alles in de vorige berichten heel goed toegelicht.

                      Comment

                      Working...
                      X