Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paar uurtjes onder paraplu gelopen met Canon 5D mk II en nu vocht-wassem in zoeker :-

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Paar uurtjes onder paraplu gelopen met Canon 5D mk II en nu vocht-wassem in zoeker :-

    Ik heb zondag een paar uurtjes onder paraplu gelopen met Canon 5D mk II, af en toe wat extra druppels op toestel maar geen hopen regen, en nu vochtwassem in zoeker ….

    Ik dacht dat dit toestel spatwaterresistant zou moeten zijn

    Als je door zoeker kijkt is het onscherp en wasem.
    Toestel ligt al 2 dagen langs chauffage, maar nog niet veel beterschap.
    Moet ik dit nu echt binnen doen en stukken van mensen voor betalen aan onkosten of?

  • #2
    Re: Paar uurtjes onder paraplu gelopen met Canon 5D mk II en nu vocht-wassem in zoeke

    Bij veel zaken zitten van die zakjes met cilicagel , daarmee kan je het vocht wel wegkrijgen (samen in een plastiekzak).Dacht dat dit ooit eens is gepost.

    Comment


    • #3
      Re: Paar uurtjes onder paraplu gelopen met Canon 5D mk II en nu vocht-wassem in zoeke

      Als je dus 2 dagen na elkaar moet werken in vochtige omstandigheden dan heb je prijs.
      en dat noemen ze bij Canon dan professioneel?

      Comment


      • #4
        Re: Paar uurtjes onder paraplu gelopen met Canon 5D mk II en nu vocht-wassem in zoeke

        Je moet het vocht een kans geven om uit de camera te geraken.
        Dat kan alleen maar als die volledig "open" is (geen lens, geen dop op de camera, accu eruit, en klepje van de accu open, klepje van het geheugenkaartje open).
        Een hoge temperatuur (bij de verwarming) wil daarom niet zeggen dat de lucht droog is.
        Met een zo laag mogelijke luchtvochtigheid in de kamer waar de camera ligt zal het vocht er sneller uit geraken dan in een warme badkamer waar je net onder de douche bent geweest.

        Als ik foto's heb gemaakt in de regen, dan droog ik eerst alles zo goed mogelijk af, en laat alles wat ik gebruikt heb eerst goed verder drogen vooraleer ik het opberg.
        Laat de spullen zeker nooit in een vochtige fototas zitten, want door de verhoogde luchtvochtigheid in de tas krijg je dan nog problemen, hoe goed de camera ook tegen vocht bestand is.
        Elke lens waarbij de buitenafmetingen variëren als je de zoom gebruikt, kan ervoor zorgen dat er vocht in de camera komt (ook als de fabrikant opgeeft dat die lens tegen een buitje kan).
        Geen enkele camera of lens is 100% luchtdicht, tijdens het in en uitzoomen is er een luchtverplaatsing, daardoor kan er vocht of vochtige lucht in de camera komen.
        Daarom gebruik ik in de regen liever een 70-200 dan een 70-300, met de laatste heb ik trouwens ooit problemen gehad in de regen (ze is blijven werken, maar ze dampte inwendig aan, na het opdrogen werkte ze weer perfect, ik gebruik ze nog altijd).
        Het is dus niet alleen de camerabody die spatwaterdicht moet zijn, de gebruikte lens speelt ook een grote rol, en dat is zo bij elk merk en type camera.
        Het was de 1D MKIII die ik gebruikte toen de 70-300 begon aan te dampen, die camera heb ik ooit in de gietende regen gebruikt met een 70-200 f2,8 L IS, en daar is toen geen spatje water ingekomen (iedereen ging schuilen, ik was de enige die nog foto's maakte).
        Last edited by Black B@ndit; 7 november 2013, 15:55.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Paar uurtjes onder paraplu gelopen met Canon 5D mk II en nu vocht-wassem in zoeke

          Gewoon de kans geven te verdampen.
          Vocht overkomt de besten:
          Zie hier en hier
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Paar uurtjes onder paraplu gelopen met Canon 5D mk II en nu vocht-wassem in zoeke

            Het is toch verrassend.

            ik gebruik een Pentax K5 die slechts een fractie kost van die Canons met AW lenzen in alle omstandigheden, dikwijls meerdere uren aan een stuk in de regen en heb slechts één keer het probleem gehad.
            en dan bedoel ik: binnenin aangedampte zoeker zoals Jantjek aangeeft en niet aangedampte lenzen.

            de omstandigheden waren wel redelijk extreem. Ik gebruikte het toestel gedurende meerdere uren in centerparks (binnen) waarbij het toestel continue ondergespat werd en het regelmatig tot een cm of anderhalf in het water hing.

            Het heeft toen wel een dag of 4 geduurd voor de damp uit de zoeker weg was.

            Ik zou nu toch verwachten dat de sealing van zo een Canon uit een hoger klasse wel wat beter was .... maar ja perfect bestaat natuurlijk niet.

            Comment


            • #7
              Re: Paar uurtjes onder paraplu gelopen met Canon 5D mk II en nu vocht-wassem in zoeke

              Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment

              Working...
              X