Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk licht voor portret op locatie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk licht voor portret op locatie?

    Hoi

    ik moet binnenkort wat portretten (gezichten, maar ook halftotaal) maken op locatie. Ik heb een tweetal Nikon Speedlights (600&900)

    Wat zouden jullie adviseren mbt de lichtbron? Wat wordt meestal op locatie gebruikt? Er is zoveel keuze (paraplu, softbox in allerlei soorten, maten en vormen). Ik zoek eigenlijk iets wat ik zowel binnen als buiten kan gebruiken voor het fotograferen van personen.

    Wat gebruiken jullie er waar ben je zeer tevreden mee?

  • #2
    Re: welk licht voor portret op locatie?

    Met een eenvoudige doorflitsparaplu kan je al veel doen. Zijn jonge mensen, oudere, kinderen... Bij kinderen zou ik geen hard licht gebruiken.
    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

    Comment


    • #3
      Re: welk licht voor portret op locatie?

      Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
      Met een eenvoudige doorflitsparaplu kan je al veel doen. Zijn jonge mensen, oudere, kinderen... Bij kinderen zou ik geen hard licht gebruiken.
      Volwassenen. Met een voorkeur voor een contrastrijk, sprekend portret waar de ogen flink in uit komen

      Comment


      • #4
        Re: welk licht voor portret op locatie?

        Als je veel contrast nodig hebt een zilveren paraplu, denk hierbij bijvoorbeeld als je rimpels wil benadrukken bij oudere mensen.
        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

        Comment


        • #5
          Re: welk licht voor portret op locatie?

          Ik gebruik op locatie zoiets : http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop...product_id=765 , niet duur en gemakkelijk in gebruik.

          Bij een doorschietparaplu heb je een deel van het licht dat aan de achterkant verloren gaat, zoals te zien is op onderstaande foto :


          Met een softbox heb je meer controle :


          (Overzichtfoto's mbt tot lichtverdeling/verval , tijdens de ST-001 cursus via strobistworkshops.be )

          Plu met een zilveren binnenkant geeft inderdaad meer contrast, maar met de softbox kan dit ook, gewoon de voorste diffusor weglaten.
          Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

          Comment


          • #6
            Re: welk licht voor portret op locatie?

            Prima info @excalibur ! En een goeie tip voor een winkel met acceptabele softbox prijzen.

            Wat zou je adviseren qua afmeting van de softbox? Mij lijkt een 60x90 net iets meer bruikbaar dan een 70x70.


            Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
            Ik gebruik op locatie zoiets : http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop...product_id=765 , niet duur en gemakkelijk in gebruik.

            Bij een doorschietparaplu heb je een deel van het licht dat aan de achterkant verloren gaat, zoals te zien is op onderstaande foto :


            Met een softbox heb je meer controle :


            (Overzichtfoto's mbt tot lichtverdeling/verval , tijdens de ST-001 cursus via strobistworkshops.be )

            Plu met een zilveren binnenkant geeft inderdaad meer contrast, maar met de softbox kan dit ook, gewoon de voorste diffusor weglaten.

            Comment


            • #7
              Re: welk licht voor portret op locatie?

              Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
              Wat zouden jullie adviseren mbt de lichtbron? Wat wordt meestal op locatie gebruikt? Er is zoveel keuze (paraplu, softbox in allerlei soorten, maten en vormen). Ik zoek eigenlijk iets wat ik zowel binnen als buiten kan gebruiken voor het fotograferen van personen.
              In principe kan je elke light-modifier zowel binnen als buiten gebruiken... Elk heeft z'n specifieke eigenschappen... zie click

              2 in 1 paraplus zijn erg goedkoop en handig om mee te nemen. Ze zijn makkelijk in gebruik en geven een mooi resultaat. prijs vanaf 10€ click

              Softboxen zijn specifieker, meer gericht, wat moeilijker om mee te werken, je vindt ze vanaf 30€ click

              persoonlijk gebruik ik beiden naar gelang het resultaat dat ik wil bekomen...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: welk licht voor portret op locatie?

                Persoonlijk qua softbox kies ik altijd zo groot mogelijk (natuurlijk afhankelijk van budget en plaats om die op te stellen)
                Qua bruikbare lichtvlak oppervlakte, heb je met de 60*90 (5400cm²) meer oppervlakte dan met de 70*70 (4900cm²) en de 90*90 geeft nog meer (8100cm²)
                Hoe groter de lichtbron ten opzichte van je onderwerp (afstand speelt natuurlijk ook een rol), hoe zachter je licht.

                Dus als je fijn wil spelen met licht, ben je beter af met de 60*90 (aangezien je niet over de 90*90 spreekt, ga ik ervan uit dat deze niet je voorkeur wegdraagt)

                Als je de softbox koopt van phottix, daar zit ook een grid bij, dan kan je het licht ook beter richten of featheren.
                (Bij AQ4U.nl hebben al enkele mensen gekocht, ook hier op het forum. )

                Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                Prima info @excalibur ! En een goeie tip voor een winkel met acceptabele softbox prijzen.

                Wat zou je adviseren qua afmeting van de softbox? Mij lijkt een 60x90 net iets meer bruikbaar dan een 70x70.
                Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

                Comment


                • #9
                  Re: welk licht voor portret op locatie?

                  Er wordt ook een Westcott Apollo geadviseerd. Een heel stuk duurder. Ook beter?

                  Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.




                  Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
                  Persoonlijk qua softbox kies ik altijd zo groot mogelijk (natuurlijk afhankelijk van budget en plaats om die op te stellen)
                  Qua bruikbare lichtvlak oppervlakte, heb je met de 60*90 (5400cm²) meer oppervlakte dan met de 70*70 (4900cm²) en de 90*90 geeft nog meer (8100cm²)
                  Hoe groter de lichtbron ten opzichte van je onderwerp (afstand speelt natuurlijk ook een rol), hoe zachter je licht.

                  Dus als je fijn wil spelen met licht, ben je beter af met de 60*90 (aangezien je niet over de 90*90 spreekt, ga ik ervan uit dat deze niet je voorkeur wegdraagt)

                  Als je de softbox koopt van phottix, daar zit ook een grid bij, dan kan je het licht ook beter richten of featheren.
                  (Bij AQ4U.nl hebben al enkele mensen gekocht, ook hier op het forum. )

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk licht voor portret op locatie?

                    De Wescott Apollo wordt gebruikt tijdens de Strobistworkshops (foto met softbox is er eentje) , en die heeft er al een heel deel overleefd volgens de lesgevers.
                    Qua prijs zit je inderdaad hoger, maar Westcott is dan ook gewoon goed.

                    Alles hangt ervan af hoeveel je die softbox gaat gebruiken. Als het sporadisch gebruik is, zoals bij mij (een keer of twee per maand), dan kan de Phottix volgens mij wel (bij mij heeft hij het tot nu toe overleefd)
                    Ga je die softbox één of twee keer per week gebruiken, dan kan je volgens mij beter kiezen voor de Wescott.

                    Wat je ook kan doen is de Phottix kopen, kijken of strobisme je ding is, en als dat het geval is, Phottix verkopen en Wescott kopen.
                    Is het niet je ding, kan je de Phottix ook zonder problemen van de hand doen, en als je hem toch wil houden ben je niet zoveel kwijt.


                    Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                    Er wordt ook een Westcott Apollo geadviseerd. Een heel stuk duurder. Ook beter?

                    http://strobist-fotografie.blogspot....f-softbox.html
                    Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk licht voor portret op locatie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                      Hoi

                      ik moet binnenkort wat portretten (gezichten, maar ook halftotaal) maken op locatie. Ik heb een tweetal Nikon Speedlights (600&900)

                      Wat zouden jullie adviseren mbt de lichtbron? Wat wordt meestal op locatie gebruikt? Er is zoveel keuze (paraplu, softbox in allerlei soorten, maten en vormen). Ik zoek eigenlijk iets wat ik zowel binnen als buiten kan gebruiken voor het fotograferen van personen.
                      Wat gebruiken jullie er waar ben je zeer tevreden mee?[/QUOTE]

                      HEt is geen of verhaal maar een en verhaal.

                      De meesten zullen en een paraplu, en een softbox gebruiken.
                      Ik maak eigenlijk meer gebruik van een paraplu (veelzijdiger in gebruik en handiger om mee te nemen), maar maak ook gebruik van een softbox.
                      In mijn tas: 4 paraplu's (2 2in1 en 2 doorschiet) en 1 softbox.

                      Alles is afhankelijk van de outcome die je wenst.
                      Wil je full body en ook een stukje van de omgeving mee belichten - plu
                      Wil je portret met een strakke licht fall-off -> softbox
                      Voor invullicht gebruik ik meestal een paraplu.

                      Wat zacht licht betreft: een 110 cm paraplu dichtbij geplaatst geeft véél zachter licht dan een 90x90 softbox
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk licht voor portret op locatie?

                        Wat zacht licht betreft: een 110 cm paraplu dichtbij geplaatst geeft véél zachter licht dan een 90x90 softbox
                        Als die beide op dezelfde afstand staan, klopt, dan heb je een 9500cm² aan lichtoppervlakte, maar gezien ik enkel over de softboxen uitleg gaf, heb ik dit niet bijgevoegd
                        Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: welk licht voor portret op locatie?

                          Ik gebruik voor buiten 2 zilver reflectie paraplus in combinatie met 2x SB800, maar buiten flits ik zelden , tenzij het donker is of ik een donkere achtergrond wil , ik heb ook 2 doorflitsparaplu's maar die gebruik ik zelden, tenzij ik de flitsers heel dicht bij het model wil plaatsen.
                          Buiten gebruik ik vooral 1 of 2 reflectieschermen, ik vind de portretten veel natuurlijker, nadeel is dat je assistentie nodig hebt om de reflectieschermen vast te houden en te richten.
                          Maar dat heb je ook nodig met flitsen, een beetje wind en statief en paraplu met de dure SB.. ligt op de grond. De paraplu is gegarandeerd defect maar de SB's zijn ook gevoelig.
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk licht voor portret op locatie?

                            Koop u een paraplu die dicht is achteraan.
                            Heel gemakkelijk om mee te nemen, je verliest niet veel licht, geen werk aan om in elkaar te steken, heel goedkoop.
                            Denk ook aan een heel stevig statief waar je uw fototas of iets zwaar aan kan vast maken zodat uw setup niet bij de minste wind gaat vliegen.
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: welk licht voor portret op locatie?

                              Kijk even op mijn link met betrekking tot het type van licht.
                              Misschien dat dit wat help. Daarna kan je gaan kiezen voor het soort lightshaper dat je wenst.
                              http://vimeo.com/76160751
                              Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                              Comment

                              Working...
                              X