Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefgekte: mijn eerste statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statiefgekte: mijn eerste statief

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een eerste statief. Tot nu toe heb ik statieven enkel nog maar gebruikt voor de fotografieles en dan leende ik er meestal gewoon van iemand. Ik weet daardoor alvast wat ik NIET wil: een plastic Velbon waarvan je de draaiknoppen na 10x gebruiken doortrekt of een lang, onhandig statief van meer dan 3 kilo waar je de fiets bijna niet mee op kunt. Momenteel weet ik echter nog niet goed of een statief een vast attribuut voor mij zal zijn of eerder occasioneel gebruikt zal worden. Dit zal afhangen van mijn eerste ervaringen ermee, kan ik me inbeelden.

    Ik kocht enkele weken geleden een Manfrotto 055XDB Basic Tripod + 804RC2 head, maar heb die prompt teruggestuurd omdat ik het gewicht en de afmetingen onderschat had (3 kilo en 73cm ingeklapt). Zag er stevig uit, maar ook de kop vond ik iets te lomp en groot. Ik heb ook helemaal geen statief nodig die tot 1m90 kan.

    Nu is mijn oog gevallen op een Manfrotto 190XDB Kit + HD496RC2. Ik ben 1m75 en met zijn 156cm denk ik dat de grootte net voldoende moet zijn in situaties waarbij ik niet door mijn rug wil gaan, alhoewel ik nog jong en mobiel ben ;-). De ballhead zorgt dat hij een stuk compacter zou moeten zijn. De nadelen die ik daaraan zie zijn het gebrek aan goede panning-mogelijkheid en de draaiknoppen die nog altijd wat lomp zijn. Die €129 is dan wel weer een goede prijs, waardoor ik €30 uitspaar op de combinatie.

    Bij Manfrotto zie ik verder anders weinig alternatieven die onder de €200 blijven. Bij Vanguard daarintegen wel (Alta+ series). Is dit een aan te raden merk? Ik heb de indruk dat Manfrotto iets hoger aangeschreven is, alhoewel ik dan ook nog eens moet kijken voor een draagtas erbij (Vanguard heeft die inclusief).

    Ik zou de statief voornamelijk willen gebruiken voor nacht, portret (buiten), landschap in eerste instantie, maar zou graag hebben dat deze draagbaar genoeg is voor een citytrip. Of koop ik dan beter ernaast nog een monopod voor die situaties waarbij ik het statief lang moet dragen?

    Excuses als de tekst wat lang is, maar er is ook zoveel om mee rekening te houden.
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Statiefgekte: mijn eerste statief



    In meerdere kleuren te verkrijgen, eenvoudig 1 been losdraaien en dan ook als monopod te gebruiken, licht, stevig, arca swiss plate, ...

    Mefoto is een afgesplits deel van Benro en werkt nu volledig onafhankelijk.

    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

    Comment


    • #3
      Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

      Houd er wel rekening mee dat deze "combinatie" (Manfrotto 190XDB Kit + HD496RC2) ook meer dan 3 kg. weegt.
      Er staat bij gewicht wel 2120 gram, maar dat is zonder de kop.
      Groeten Paul

      Comment


      • #4
        Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

        Lalonde moet ik gelijk geven.

        Ik bezit zelf de MeFoto Roadtrip (groen!) en het is een pareltje voor de prijs.

        Heel compact, 39cm, komt met etui, makkelijk mee te nemen.
        Past zelfs in een kleine Eastpack rugzak en mag mee op het vliegtuig als je de bijgeleverd spikes niet bevestigd natuurlijk

        Ook licht voor een aluminium statief: 1,6 kg voor het totaal.

        Natuurlijk mag je dit niet vergelijken met een statief dat 3 secties heeft he. Dan zijn de benen dikker en het uitgestrekte been steviger dan deze 5 dunnere secties.
        Maar als je stevigheid gecombineerd met compactheid wil, dan kan ik je eigenlijk alleen deze aanraden.

        Tenzij je een hoger budget hebt natuurlijk
        http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

        Comment


        • #5
          Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

          Dag Paul. Ik ben er toch redelijk zeker van dat het gewicht op de volledige kit slaat. Op de Manfrotto website staat het gewicht van de 190XDB als 1,6kg beschreven. De ballhead weegt dan weer 0,42kg. De optelsom zal dus wel kloppen, waardoor de combinatie iets meer dan 2kg weegt.
          http://kasper.photography & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

            Ik heb een manfroto, maar gebruik hem slechts af en toe.
            Onlangs braken 3 van de 9 (er zitten er 3 op 1 been) plastic sloten.
            Gaat dus niet zo lang mee.
            Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

            Comment


            • #7
              Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

              Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847 Bekijk bericht
              Ik heb een manfroto, maar gebruik hem slechts af en toe.
              Onlangs braken 3 van de 9 (er zitten er 3 op 1 been) plastic sloten.
              Gaat dus niet zo lang mee.
              Dat lijkt zeer vreemd, maar ik heb uitstekende ervaring met Manfrotto (het eerste model dat u noemt).
              Behalve het gewicht een zeer goed statief. Ik gebruik mijn statief enkel voor productfotografie (en dan nog neem ik de camera vaak in de hand) en deze heeft me nog nooit in de steek gelaten.
              De belangrijkste reden om naar een 400€+ te gaan is het gewicht en soms de dempingskracht (zoals je weet dempt carbon minder goed dan aluminium, terwijl hout zo goed als het beste materiaal is voor een statief).

              Comment


              • #8
                Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                ik gebruikte een Manfrotto 055XROB + kop 680B - minder dan 2kgr samen en dat werkt meer dan prima.
                Verkoop het ding wegens overschakeling. Zie onder "aangeboden" Je weet maar nooit.

                Comment


                • #9
                  Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                  Oorspronkelijk geplaatst door avdsnikon Bekijk bericht
                  ik gebruikte een Manfrotto 055XROB + kop 680B - minder dan 2kgr samen en dat werkt meer dan prima.
                  .
                  ?? dit statief weegt alleen al 2,4kg , en 680B is een monopoot

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                    Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
                    Lalonde moet ik gelijk geven.

                    Ik bezit zelf de MeFoto Roadtrip (groen!) en het is een pareltje voor de prijs.

                    Heel compact, 39cm, komt met etui, makkelijk mee te nemen.
                    Past zelfs in een kleine Eastpack rugzak en mag mee op het vliegtuig als je de bijgeleverd spikes niet bevestigd natuurlijk

                    Ook licht voor een aluminium statief: 1,6 kg voor het totaal.

                    Natuurlijk mag je dit niet vergelijken met een statief dat 3 secties heeft he. Dan zijn de benen dikker en het uitgestrekte been steviger dan deze 5 dunnere secties.
                    Maar als je stevigheid gecombineerd met compactheid wil, dan kan ik je eigenlijk alleen deze aanraden.

                    Tenzij je een hoger budget hebt natuurlijk
                    Die lijkt me wel wat. Ik heb ondertussen wat zitten lezen en ik vind er eigenlijk geen ontevreden gebruikers van. MeFoto lijkt qua merk relatief nieuw en ik weet dus niet goed wat de "herverkoopwaarde" zou zijn (Manfrotto kent iedereen, MeFoto nog niet), maar wie weet wil ik er nooit meer vanaf . Ik las ergens dat het beste statief het statief is dat je effectief ook gebruikt. Een statief dat je thuis laat vanwege gelijk welke reden is niet het juiste statief. Met deze zal ik alvast weinig excuus hebben om hem niet mee te nemen.

                    En statief met gelijkaardige specificaties voor die prijs vind ik alvast nergens.
                    http://kasper.photography & Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                      Een statief dat je thuis laat vanwege gelijk welke reden is niet het juiste statief. Met deze zal ik alvast weinig excuus hebben om hem niet mee te nemen.
                      Wel, ik ga 4 dagen naar Zweden volgende week. En ik ga licht.
                      M'n maat heeft een Benro van 60-70cm ingeklapt en ruwweg 2,5kg. Geweldig ding, maar dat gaat niet meekunnen, het mijne wel. En zelfs mee op het vliegtuig bij mij.

                      Waarom is dat laatste handig?
                      Wel, ander verhaal. Ben in de zomer op reis geweest en het vliegtuig moest een tussenstop maken in Zürich. En aangezien de grote bagage meteen werd doorgestuurd kon ik mijn statief niet in mijn grote bagage laten. Probeer maar eens te timelapsen zonder statief En alweer kon ik het mijne wél meenemen aan boord. (bij sommige maatschappijen zelfs als extra item buiten je handbagage)

                      Ik geloof zelfs dat het in de grote fototassen past, anders kan je het er zonder moeite aanhangen. Veel gewicht voegt het niet toe.

                      Als compactheid en budget belangrijk zijn, kan deze alleen maar wonderen doen. Je kan zelfs een kleurtje naar wens kiezen.
                      http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                        Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
                        Wel, ik ga 4 dagen naar Zweden volgende week. En ik ga licht.
                        M'n maat heeft een Benro van 60-70cm ingeklapt en ruwweg 2,5kg. Geweldig ding, maar dat gaat niet meekunnen, het mijne wel. En zelfs mee op het vliegtuig bij mij.
                        Gaat die Benro dan alleen niet mee vanwege de vliegtuigreis, of eerder omdat het ter plaatse te veel zeulen zou zijn? Ik moet toegeven dat ik zelfs nog niet aan vliegtuigreizen heb gedacht bij het kiezen van een statief. Zoveel vlieg ik ook niet.

                        Ik ga ervan uit dat dit statief ook voor portretfotografie bruikbaar zou kunnen zijn? Ik zou niet inzien waarom niet, ook al wordt het als een reisstatief omschreven?

                        Bijkomend vraagje: wat is er zo uniek aan die "arca swiss plate"? Ik heb dit al op verschillende plaatsen tegengekomen tijdens mijn online zoektocht. Of is dat gewoon een apart type plate zoals bvb Manfrotto hun 200PL-14 heeft?
                        http://kasper.photography & Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                          Gaat die Benro dan alleen niet mee vanwege de vliegtuigreis, of eerder omdat het ter plaatse te veel zeulen zou zijn? Ik moet toegeven dat ik zelfs nog niet aan vliegtuigreizen heb gedacht bij het kiezen van een statief. Zoveel vlieg ik ook niet.
                          Wel beide, maar voornamelijk vanwege plaatsgebrek. Allez, zo ziet het er toch naar uit, misschien dat hij het toch nog probeert mee te nemen. Alweer, timelapse fotografie gaat niet zonder statief en als we chance hebben poollicht aka lange sluitertijden ook niet.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                          Ik ga ervan uit dat dit statief ook voor portretfotografie bruikbaar zou kunnen zijn? Ik zou niet inzien waarom niet, ook al wordt het als een reisstatief omschreven?
                          Ik zie niet direct waarom je een statief zou gebruiken voor portretten. Tenzij in de studio, maar als dat het doel is, dan is deze misschien iets te laag. Volledig uitgeschoven is deze niet op ooghoogte voor mij, ik denk max. 1m60 (ik ben 1m80) en dan is de stabiliteit een tikkeltje minder, logischerwijs, da's bij elk statief. Plus, soms wil je van een beetje hoger schieten dan je onderwerp, voor een bepaald resultaat.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                          Bijkomend vraagje: wat is er zo uniek aan die "arca swiss plate"? Ik heb dit al op verschillende plaatsen tegengekomen tijdens mijn online zoektocht. Of is dat gewoon een apart type plate zoals bvb Manfrotto hun 200PL-14 heeft?
                          Arca swiss is een standaard in de statievenwereld. Er zijn heel wat statiefkoppen die dit type plaatje ondersteunen, dus je hoef niet altijd van plaatje te switchen als je meerdere en verschillende koppen gebruikt.

                          RC2 en RC4 zijn andere types, maar dan van Manfrotto.

                          Er zijn ook systemen zoals Capture en andere bevestigingsmechanismen die deze Arca swiss plaatjes gebruiken.
                          Het wordt door verschillende fabrikanten gebruikt.
                          http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

                          Comment


                          • #14
                            Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                            Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847 Bekijk bericht
                            Ik heb een manfroto, maar gebruik hem slechts af en toe.
                            Onlangs braken 3 van de 9 (er zitten er 3 op 1 been) plastic sloten.
                            Gaat dus niet zo lang mee.
                            No offence maar je hebt natuurlijk mensen die werkelijk alles stuk krijgen.

                            Koop een statief omwille van de degelijkheid, stabiliteit, hoogte en functionaliteit. Nooit omdat het maar €50 kost en wel zal voldoen waarvoor ik het "maar" nodig heb.
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                              No offence maar je hebt natuurlijk mensen die werkelijk alles stuk krijgen.

                              Koop een statief omwille van de degelijkheid, stabiliteit, hoogte en functionaliteit. Nooit omdat het maar €50 kost en wel zal voldoen waarvoor ik het "maar" nodig heb.
                              Inderdaad, koop een statief met dezelfde ingesteldheid als wanneer je een lens zou kopen.
                              Ik heb ondertussen meer dan 30 jaar ervaring met statieven en heb er zelfs al eentje gegooid zover ze kon vliegen.
                              Voor mij enkel nog carbonstatieven.

                              Blijf weg van lichte reisstatiefjes want als het eropaan komt (bvb bij macro) blijken ze nauwelijks te voldoen.
                              Je bent niets met een statief dat thuis in de kast ligt omdat het te zwaar of te licht en onstabiel is.

                              Spaar desnoods wat langer en koop een degelijk carbon statief en een degelijk balhoofd, je zal het jezelf niet beklagen.
                              Het hoeft daarom geen dure Gitzo te zijn, Benro bvb maakt ook degelijke carbon statieven.

                              Een belangrijke factor in materiaalkeuze is de trillingsdemping (spiegelklap, wind, voorbijgangers, verkeer, enz)
                              In afnemende volgorde:
                              - hout (te duur en te zwaar)
                              - carbon (beste gewicht-deming verhouding)
                              - basalt (betere deming-prijs verhouding maar iets meer gewicht)
                              - aluminium (goedkoper maar zwaarder)
                              - metaal (wordt bijna niet meer gemaakt)

                              Denk nooit ik gebruik dat toch niet zoveel dus een goedkoop statief is ook goed want dan ga je het 1 of 2 keer gebruiken (met misschien zelfs teleurstellend resultaat) en voor de rest blijft het in de kast.
                              Koop een degelijk carbon statief en je zult er nog veel plezier aan beleven.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X