Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AA accu's Tronic eco 2300mAh (Lidl)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AA accu's Tronic eco 2300mAh (Lidl)

    Gisteren heb ik een setje AA accu's meegebracht van de Lidl, een setje van 4 stuks kost 4,99 euro.
    Tegenwoordig hebben ze daar ook accu's met een lage zelfontlading, en ik wou die ook wel eens in de Maha lader steken voor een test.
    De accu's hebben een opgegeven capaciteit van 2300mAh, dat is meer dan de gewone Eneloop accu's, die toch wat meer kosten dan de Tronic eco.
    Volgens de verpakking zouden ze na een jaar nog 75% van hun lading moeten behouden hebben, het zijn dus low selfdischarge accu's.

    Ze zijn "Reeds opgeladen - voor direct gebruik", daarom heb ik eerst getest of dat ook werkelijk waar is.
    Met de voltmeter meet ik 1,2850V, 1,2839V, 1,2842V en 1,2852V, dat zijn al normale waarden voor dit soort accu's die een tijdje geleden opgeladen zijn.

    Ontladen met de Maha lader (500mA) levert deze waarden op:
    1835mAh / 1851mAh / 1844mAh / 1841mAh
    Dat is al heel goed voor nieuwe accu's die zo uit de verpakking komen, ze zijn dus werkelijk opgeladen, en je kan ze direct gebruiken.

    Dan heb ik ze in de lader gestoken voor een refresh/analyze, laden 1000mA, ontladen 500mA (standaardinstellingen van de Maha lader, zo test ik ze altijd), en dat gaf dit resultaat:
    2189mAh / 2241mAh / 2224mAh / 2229mAh
    Dat is wat minder dan de opgegeven capaciteit, maar het komt dicht genoeg in de buurt, en de capaciteit is hoger dan die van de gewone Eneloop accu's (en van alle andere low selfdischarge accu's die ik ooit heb getest).
    Met een lagere laad en ontlaadstroom zal de capaciteit waarschijnlijk nog wat hoger zijn, maar ik test de accu's liever onder een wat zwaardere belasting omdat de meesten hier die accu's toch in een flitser zullen gebruiken, en die trekt grote stroompieken. Het heeft dan geen zin om een ontlaadtest uit te voeren met bijvoorbeeld 100mA of minder.

    Voor 4,99 euro koop je bij Lidl dus low selfdischarge accu's met een vrij grote capaciteit.
    Het zijn werkelijk accu's met een lage zelfontlading, dat is duidelijk te zien aan de resultaten van de eerste ontlading.
    De capaciteit is dus vrij hoog, en na een tweede refresh/analyze zullen de testresultaten misschien nog wat hoger uitvallen, daarom zitten ze nu terug in de lader om dat te controleren.
    De cijfertjes na een tweede refresh/analyze zet ik er hier wel bij zodra de lader die uitgevoerd heeft.
    Als je nog AA accu's nodig hebt, en je kan er nog vinden bij Lidl, dan doe je zeker geen slechte koop.
    Let er wel op dat het de Tronic "eco" is, en dat er op de achterkant vermeld is dat ze reeds opgeladen zijn (zodat je zeker niet per ongeluk de oudere accu's meeneemt, die hadden ook een capaciteit van 2300mAh, maar het waren geen accu's met een lage zelfontlading, en die kan je beter vermijden).

    Update: de capaciteit van de accu's na een tweede refresh/analyze met de Maha MH-C9000:
    2210mAh - 2276mAh - 2244mAh - 2257mAh

    Na die tweede refresh/analyze is de capaciteit nog iets verhoogd, maar het is eigenlijk niet de moeite om je de tijd in te steken (het percentage dat er bij komt is zo klein dat je het niet zal merken als je de accu's gebruikt).
    Ze hebben een voldoende grote capaciteit na de eerste laadbeurt, daarom kan je ze net zo goed zo gebruiken.
    De capaciteit van de 4 accu's ligt vrij dicht bij elkaar, dat is ook een voordeel omdat ze meestal als pakket in serie worden gebruikt.
    Met grote verschillen is het mogelijk dat er een cel negatief wordt tijdens het ontladen in serie, en dat is erg slecht voor de levensduur van de accu's.
    Last edited by Black B@ndit; 3 november 2013, 20:20.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: AA accu's Tronic eco 2300mAh (Lidl)

    Bedankt voor de tip,Bart!
    Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

    Comment


    • #3
      Re: AA accu's Tronic eco 2300mAh (Lidl)

      De grote vraag is wat ze nog zullen presteren na een stuk of 25 normale laad/ontlaad beurten ttz hoe "sleetvast" zullen ze zijn!

      edit: ik denk dat ik morgen toch eens een wandeling ga maken ...

      Comment


      • #4
        Re: AA accu's Tronic eco 2300mAh (Lidl)

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        De grote vraag is wat ze nog zullen presteren na een stuk of 25 normale laad/ontlaad beurten ttz hoe "sleetvast" zullen ze zijn!

        edit: ik denk dat ik morgen toch eens een wandeling ga maken ...
        Als je ze 2 keer kan laden, dan zijn ze al goedkoper dan een setje alkalinebatterijen.
        Ze zullen wel langer heel blijven dan 2 laadbeurten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: AA accu's Tronic eco 2300mAh (Lidl)

          Mooi verslagje en bedankt voor de tip Bart !
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

          Comment


          • #6
            Re: AA accu's Tronic eco 2300mAh (Lidl)

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als je ze 2 keer kan laden, dan zijn ze al goedkoper dan een setje alkalinebatterijen.
            Ze zullen wel langer heel blijven dan 2 laadbeurten.
            Uitstekende stelling ...

            Comment


            • #7
              Re: AA accu's Tronic eco 2300mAh (Lidl)

              Vorige week hadden ze deze accu's weer bij de Lidl, maar nu was de prijs gezakt van 4,99 euro naar 3,99 euro, daarom heb ik nog eens een setje meegenomen om ze te testen.
              De opgegeven capaciteit is 2300mAh, de werkelijke capaciteit volgens de Maha lader is 2192 - 2191 - 2187 - 2177 mAh.
              Dat is heel goed voor zo'n lage prijs .
              Het is wel iets minder dan die van vorig jaar, misschien is het nog dezelfde stock, die capaciteitsvermindering per jaar komt ongeveer overeen met wat ik zie bij de oudere low selfdischarge accu's die ik in gebruik heb.

              Omdat alle low-selfdischarge accu's die ik tot nu toe al heb gekocht (Recyko, Top Craft, Tronic en Eneloop) nog perfect werken heb ik deze niet nodig, maar een van mijn collega's op het werk kan ze wel gebruiken.
              Op die manier kon ik ze gratis testen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X