Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

limiet aan een uitvergroting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • limiet aan een uitvergroting

    hallo,

    Ik wil iemand een bestand geven waarmee hij een fotoafdruk van 10x15 goed kan maken. Maar geen grotere afdrukken.
    Hoe doe ik dat?
    als ik bij image size 10x15 aangeef en een dpi van bijv 150. is dat voldoende voor een goede afdruk van 10x15?
    en kan zo n bestand in photoshop of een ander programma toch nog opgeblazen worden zodat ze het groter kunnen printen?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
    groetjes!

    AANVULLING:
    ik heb zojuist het bestand 10x15 150 dpi 886x591 opnieuw geopend. In photoshop de afmeting op 20x30 gezet en de dpi op 300.
    Bij een hema of iets kan ik dan gewoon grote afdrukken bestellen. `ze geven niet aan dat de kwaliteit te slecht is, wat ze wel deden bij het kleine bestand.
    Wat kan ik nog doen?
    Last edited by nicole42; 2 november 2013, 13:19.

  • #2
    Re: limiet aan een uitvergroting

    De zekerste manier om te vermijden dat iemand je beelden gaat printen en gebruiken is ze gewoon niet op het Internet plaatsen.
    Anders zijn er steeds mogelijkheden om misbruik te maken van je bestand.

    Indien dit slechts een eenmalig iets is, dan zou ik ver van het internet blijven , en de persoon in kwestie een afdruk 10X15 cm bezorgen.
    Stuur je afdruk gewoon met de post, en het probleem is opgelost.

    En als die persoon dan echt wil kan hij de afdruk gaan scannen, om terug een digitaal bestand te verkrijgen, en de paardjesmolen vertrekt
    voor een volgende rit.

    Met vriendelijke groeten, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: limiet aan een uitvergroting

      hoi digipics
      bedankt voor je snelle reactie.
      ik heb helaas al een digitaal bestand beloofd...
      Wel erbij vermeld dat deze alleen op 10x15 geprint kan. dat mag ook, maar groter liever niet.
      dpi omlaag en bestandsgrootte <500 kb. kan dat nog helpen?

      Comment


      • #4
        Re: limiet aan een uitvergroting

        Volgens mij (ik ben niet 100% zeker) kan je daar niet veel aan veranderen.
        Als je ze 10 x 15 maakt en 8 bit , kunnen ze deze zelf nog opblazen, maar de kwaliteit zal achteruit gaan omdat er pixels bij gemaakt moeten worden.

        Je kan ook beslissen dat de bijbestellingen via jou verlopen door alleen een cd te geven waarop je de foto's in bvb 1024 x 768 te bezien zijn op een computerscherm.

        Comment


        • #5
          Re: limiet aan een uitvergroting

          Oorspronkelijk geplaatst door nicole42 Bekijk bericht
          hoi digipics
          bedankt voor je snelle reactie.
          ik heb helaas al een digitaal bestand beloofd...
          Wel erbij vermeld dat deze alleen op 10x15 geprint kan. dat mag ook, maar groter liever niet.
          dpi omlaag en bestandsgrootte <500 kb. kan dat nog helpen?
          Je moet een kwaliteit aanleveren die aanzet tot méér, maar als je bij je digitaal bestand blijft
          ga je een kwaliteit leveren die een serieuze fotograaf onwaardig is, en daar ben je dus zelf niet echt
          mee gebaat. Van het moment dat op een hoge kwaliteit kan worden geprint, kan er misbruik van gemaakt worden.

          Wat me nu wel opvalt is hoe weinig vertrouwen er is tussen U en de persoon in kwestie.
          Maak is uit voor je zelf wat kan en niet kan. Maar ik zou bij de afdruk op papier blijven.
          Dat is ook niet full proof, maar je maakt het iets moeilijker, en toch toon je kwaliteit.

          Wil je nog verder gaan dan print je die afdruk met een signatuur, of zelfs een
          copyright melding diagonaal over het beeld!

          Met vriendelijke groeten, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: limiet aan een uitvergroting

            Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
            Volgens mij (ik ben niet 100% zeker) kan je daar niet veel aan veranderen.
            Als je ze 10 x 15 maakt en 8 bit , kunnen ze deze zelf nog opblazen, maar de kwaliteit zal achteruit gaan omdat er pixels bij gemaakt moeten worden.

            Je kan ook beslissen dat de bijbestellingen via jou verlopen door alleen een cd te geven waarop je de foto's in bvb 1024 x 768 te bezien zijn op een computerscherm.
            Ik maak ook goede afdrukken van een 1024 X 768 bestand !
            Een garantie is dit zeker niet.

            Met vriendelijke groeten, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: limiet aan een uitvergroting

              De basisregel waar hier alles om draait is hier al tot in de treure toe aan de orde geweest .. vreemd dat van deze kennis nu eens echt niets blijft plakken

              dus nog maar eens ...
              De grootte van het opgeslagen bestand is van nul en geenerlei belang, die is enkel afhankelijk van de toegepaste compressiefactor voor jpg met als basis: grote compressiefactor = klein bestand = erbarmelijke kwaliteit.

              Om een 15x10 afdruk te maken met hoogste "visuele" kwaliteit houdt men 300 PPI aan ... wat dus neerkomt op een foto grootte van 1772 x 1181 pixels. (Aangezien we over jpg spreken is die "8 bits" totaal van geen belang, jpg is gewoon 8 bits)
              Lever je deze resolutie van de foto aan, dan kan de foto, mits bepaald kwaliteitsverlies, gewoon op groter formaat afgedrukt worden door met een kleinere pixeldensiteit af te printen, bvb 150 PPI. Met de huidige printtechnieken zal dit nog een vrij behoorlijke foto afleveren op 30 x 20 cm.

              Je kan dus zelf beslissen welke "grootte" van foto je wil doorsturen. Als je mikt op een kleinere pixeldensiteit voor het printen bvb 150 of zelfs 72 PPI dan wordt de aan te leveren foto navenant kleiner EN de afdruk slechter.
              bvb voor 72 PPI (en laat nu niemand idioot genoeg zijn om te zeggen "schermresolutie"!!!) wordt dat 426 x 284 pixels.
              Zoals gezegd zijn de grootten van het opgeslagen bestand irrelevant behalve dat hoe kleiner je het bestand maakt (compressie + wiskundige berekeninsfouten), de kwaliteit voor een af te printen foto, zeker op 72 PPI, nog een heeel stuk slechter wordt ...

              Comment


              • #8
                Re: limiet aan een uitvergroting

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Indien dit slechts een eenmalig iets is, dan zou ik ver van het internet blijven , en de persoon in kwestie een afdruk 10X15 cm bezorgen.
                Stuur je afdruk gewoon met de post, en het probleem is opgelost.

                En als die persoon dan echt wil kan hij de afdruk gaan scannen, om terug een digitaal bestand te verkrijgen, en de paardjesmolen vertrekt
                voor een volgende rit.

                Met vriendelijke groeten, Jeff C.
                Ik weet ergens een poster hangen die gemaakt is van een postkaart (= 10 x 15 cm), en die ziet er eigenlijk wel goed uit.
                Het is een scan van een oude zwart-wit postkaart, en ik denk dat die op minstens een meter breed is afgedrukt (langste zijde).

                Ik vrees dus dat het onmogelijk is om die beperking op te leggen aan de hand van de bestandsgrootte.
                Ik heb ooit als test een aantal 10 x15 cm afdrukken laten maken van 600 x 900 pixels (het vroegere forumformaat), en ik zag geen kwaliteitsvermindering.
                Er bestaan nog programma's waarmee je kleine fotobestanden kan "opblazen" om er grote afdrukken van te laten maken, en die zouden ook vrij effectief zijn.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: limiet aan een uitvergroting

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik weet ergens een poster hangen die gemaakt is van een postkaart (= 10 x 15 cm), en die ziet er eigenlijk wel goed uit.
                  Het is een scan van een oude zwart-wit postkaart, en ik denk dat die op minstens een meter breed is afgedrukt (langste zijde).

                  Ik vrees dus dat het onmogelijk is om die beperking op te leggen aan de hand van de bestandsgrootte.
                  Ik heb ooit als test een aantal 10 x15 cm afdrukken laten maken van 600 x 900 pixels (het vroegere forumformaat), en ik zag geen kwaliteitsvermindering.
                  Er bestaan nog programma's waarmee je kleine fotobestanden kan "opblazen" om er grote afdrukken van te laten maken, en die zouden ook vrij effectief zijn.

                  Uiteraard, vandaar dat ik zeg de paardjesmolen vertrekt voor een volgende rit ....
                  Je maakt het iets moeilijker omdat je moet gaan scannen, en niet iedereen heeft een scanner
                  ter beschikking of heeft weet van de techniek.

                  Maar als er echt kwade wil is, kan je van alles een min of meer goede afdruk maken, vandaar
                  dat ik hamer op het "vertrouwen" !

                  Met vriendelijke groeten, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment

                  Working...
                  X