Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Combinatie GH-convertor en Pola-filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Combinatie GH-convertor en Pola-filter?

    Ik overweeg om een groothoekconvertor aan te schaffen. Een rare vraag misschien, maar is het doenbaar om op mijn S7000 een groothoekconvertor bovenop een poliarisatiefilter te monteren? Bij telelenzen met een grote diameter worden filters toch ook achteraan in de lens ingeschoven!
    Ik heb namelijk nogal schrik van vignetering en dus leek het mij daarom een slim idee van zo'n pola-filter achter de convertor te zetten? Heeft iemand dat al uitgeprobeerd, of zit er één of ander lenselement in de weg?
    Een andere mogelijkheid om vignetering te voorkomen is een groter pola-filter en een step-up ring, maar zo'n convertor heeft (als ik me niet vergis) vooraan al een diameter van 77 mm!

  • #2
    Ik heb dit wel eens gedaan door een circulaire pola op de adapter voor de Nikon 5000 te plaatsen en vervolgens de groothoekconverter weer op de pola te schroeven. Circ pola zegt het al: je kunt draaien. En de groothoekconverter (0,68x zodat er een hoek van 19mm omgerekend ontstaat) is toch een relatief zwaar stuk glaswerk. Er is wat speling en de converter staat daarom niet altijd mooi loodrecht op de lens. Wat weer in theorie voor een verlopende onscherpte zorgt, die (omdat de scherpte bij stevige groothoek meestal goed meevalt) in de praktijk niet echt voor problemen zorgt, zeker niet als je voor de zekerheid de converter vasthoudt.

    Maar ook gezien het gewicht van de converter is het niet iets om continue erop geschroefd te laten. Ik ben bang dat het voor een niet-superdeluxe pola uiteindelijk te veel zal worden. De schroefvatting is uiteraard bedoeld om er een ander filter op te schroeven en is dus berekend op heel wat minder gewicht dan een wideconverter.

    Comment


    • #3
      Bedankt Erik! Aan de stevigheid van de combinatie had ik idd nog niet gedacht, maar nu jij het aanhaalt... Zo'n Pola-filter bestaat uit 2 delen(anders zou hij niet draabaar zijn) en dat is zeker wel een zwakke plek.

      Comment


      • #4
        Ik pas dat regelmatig toe op m'n S602z in combinatie met de tcon17 of wcon08, maar dan zorg ik er inderdaad wel voor dat ik steeds de tele of breedhoek zelf ondersteun zodat het gewicht niet op die pola-filter komt te hangen, ook al is het een filter van B+W !!

        Comment


        • #5
          Op mijn Oly E10 heb ik dan meermaals gedaan, zonder veel problemen. Wel opletten dat je bij het draaien met de CP filter de voorzetlens niet losschroefd; kan pijnlijk zijn voor de lens.

          Ik gebruikte een Prinz CP filter en heb niet gemerkt dat er onscherpte was door speling op de 2 helften. Maar Erik heeft in dat verband wel een punt. Misschien een degelijke CP filter gebruiken om dit probleem te minimaliseren.


          Groeten, Kris.
          My work: VICTORIE.com

          Comment


          • #6
            Ik draai altijd naar links (bovenkant), dan kan je alles alleen maar vaster draaien en kan de boel nooit uit elkaar schieten

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tony smeT
              Ik draai altijd naar links (bovenkant), dan kan je alles alleen maar vaster draaien en kan de boel nooit uit elkaar schieten
              Al doende heb ik geleerd... Maar gelukkig heb ik niet moeten leren met schade en schande


              Kris.
              My work: VICTORIE.com

              Comment


              • #8
                Dat moet je eens vragen aan RR
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Wat is jou ervaring RoadRunner?

                  Comment


                  • #10
                    Check this out http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=27356

                    OPGELET: LANG TOPIC EN WERKT NOGAL OP DE LACHSPIEREN, GELIEVE HIERVOOR EEN SANITAIRE STOP TE DOEN, IK STA NIET IN VOOR DE MOGELIJKE GEVOLGEN
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by CooMa
                      Check this out http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=27356

                      OPGELET: LANG TOPIC EN WERKT NOGAL OP DE LACHSPIEREN, GELIEVE HIERVOOR EEN SANITAIRE STOP TE DOEN, IK STA NIET IN VOOR DE MOGELIJKE GEVOLGEN
                      Thanks CooMa! Ik zal het morgen even grondig doornemen. Ik heb pagina 1 al gelezen en vrees idd dat ik mondvoorraad, fanta en rubberen handschoenen moet klaarzetten voor ik verder lees

                      Comment

                      Working...
                      X