Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d3200 - d5100 - d5200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon d3200 - d5100 - d5200

    Hoi hoi

    Ik ben van plan om nu eens eindelijk een goede camera te kopen. Nu maak ik de familiefoto's en natuurfoto's met een gewone compact camera. Echter wil ik nu een stap verder gaan. Eerst dacht ik aan de Nikon P520, om de volgende reden: Ik ben dus een leek op het gebied van spiegelreflexcamera's daarom dacht ik aan dit compromis, maar dan heb je vlees nog vis. Misschien toch maar voor een spiegelreflex gaan. Nu heb ik al heel wat opzoek werk verricht en ik weet het dus niet meer. Ik ben dus echt een startende op het gebied van fotografie van dit formaat. Daarom starten met een goed instapmodel zoals de d3200. Maar misschien naar de toekomst toe (eens je alles onder de knie hebt) tekort gaat komen met de d3200. De d5200 is dan weer een stap hoger en ook beter, maar ook duurder. In de reviews komt de d5200 beter uit dan de d3200, maar dan heb je nog sommigen die voor de d5100 gaan. Maar hier zijn dan maar 16MP? Ik weet het dus niet meer. Ik wil graag wat advies hier verkrijgen. Ik zou wel graag bij Nikon willen blijven als merk en het budget rond de 500€-600€.

    Bedankt

  • #2
    Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

    Maar 16MP ? Dit is een drogreden om een toestel niet aan te kopen,voor de rest is er al zoveel over die toestellen gepraat / neergetypt dat er volgens mij geen raad in te geven is

    Comment


    • #3
      Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

      D3200 en D5200 hebben een iets betere sensor, maar dat zal zeer moeilijk te zien zijn op een beeldscherm, slechts bij zeer grote prints zal je een verschil zien.
      De D5200 heeft wel een stukken beter autofocussysteem, de enige reden om voor de D5100 te gaan is de prijs. Want op elk punt is de D5200 een stuk beter.
      Maar waar het grootste verschil zit, is in de lenzen! Een D5100 met 17-50 2.8 is nog steeds beter dan een D5200 met 18-55.
      Qua lens zou ik dus een Tamron 17-55 aanraden (of Nikon 18-105 als je echt meer zoom wil hebben, maar dit is een compromis). Als je voor de 18-105 gaat, neem dan zeker ook een 35 1.8 mee, deze geeft je al de mogelijkheden van een dure lens voor weinig geld, dit is 1 van de beste lenzen om fotografie te leren.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        D3200 en D5200 hebben een iets betere sensor, maar dat zal zeer moeilijk te zien zijn op een beeldscherm, slechts bij zeer grote prints zal je een verschil zien.
        De D5200 heeft wel een stukken beter autofocussysteem, de enige reden om voor de D5100 te gaan is de prijs. Want op elk punt is de D5200 een stuk beter.
        Maar waar het grootste verschil zit, is in de lenzen! Een D5100 met 17-50 2.8 is nog steeds beter dan een D5200 met 18-55.
        Qua lens zou ik dus een Tamron 17-55 aanraden (of Nikon 18-105 als je echt meer zoom wil hebben, maar dit is een compromis). Als je voor de 18-105 gaat, neem dan zeker ook een 35 1.8 mee, deze geeft je al de mogelijkheden van een dure lens voor weinig geld, dit is 1 van de beste lenzen om fotografie te leren.
        Bedankt voor deze reactie. De d5200 die ik had gezien was dus de 18-55. Ik kan dus beter voor een d5200 gaan met bijvoorbeeld een 18-105 en 35 1.8 dan zit je al snel boven de 750€?
        Ofwel voor een d5100 met die zelfde 18-105 gaan? Omwille van de prijs

        Comment


        • #5
          Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

          Camera modellen evolueren vrij snel, lenzen veel minder.

          Overweeg ook gerust een 2de hands camera. Dat is al wat geld gespaard voordat je een camera naar je eigen smaak wil aanschaffen.

          Een 18-105 is aangeraden boven de 18-50 omdat dit een goeie walk-around lens is die nog wel van pas komt zelfs als je betere lenzen hebt maar gewoon wat rond wil wandelen zonder veel mee te nemen. Zo'n lens heeft typisch zowel wat groothoek als tele bereik. Hoe groter de verhouding tussen beiden, hoe meer vervorming je gaat krijgen bij de extremen. Zo heeft een 28-300 een nog groter bereik maar dus ook wat meer vervorming.

          Afhankelijk van wat je wenst aan kwaliteit hoeft dat uiteraard geen probleem te zijn. Die lijn kan je doortrekken naar de betere compacts (zoals bvb de P520) die gebruik maakt van een vaste lens en een sensor met een wat lagere beeldkwaliteit dan een dslr. De kwaliteit van die toestellen is al lang niet meer slecht te noemen, (maar zeker nog wel merkbaar minder dan een dslr (als je naar 20x30 formaat gaat of groter). Ga je voor kwaliteit, weet dan dat dslr lenzen niet zo goedkoop zijn en dat je zonder het nodige budget daarvoor niet het maximum uit je toestel kan halen. Maar zoals gezegd, niet iedereen is daar naar op zoek.

          Een 16-85 is bvb. al een walk-around lens van betere kwaliteit. Zoals je kan zien in mijn handtekening heb ik deze zelf, alsook enkele andere lenzen die een mooie, typische combinatie van groothoek tot tele vormen. Zoek de prijs van deze lenzen maar eens op en dan weet je over welke budgetten we spreken voor lenzen van een goeie kwaliteit (er zijn er uiteraard nog veel betere). Het enige wat in mijn set ontbreekt is een 35mm of vergelijkbaar.
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment


          • #6
            Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

            Ik twijfel momenteel tussen dezelfde 3 toestellen als de topic starter. Eerst wou ik de D3200 kopen als mijn eerste spiegelreflex maar even later besefte ik dat ik voor hetzelfde geld een D5100 kon hebben, een toestel met meer mogelijkheden. Ik ga nu nog even de kat uit de boom kijken tot de D5300 leverbaar wordt om te zien wat de prijs van de D5200 dan gaat doen, als deze nog wat moest zakken wordt het een D5200 en anders koop ik mij gewoon een D5100.

            Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
            Overweeg ook gerust een 2de hands camera. Dat is al wat geld gespaard voordat je een camera naar je eigen smaak wil aanschaffen.
            Als je kijkt wat sommige mensen durven vragen voor een tweedehands D3200/D5100/D5200, kan koop je beter een nieuw toestel bij de goedkope (online) winkels. Ik hou de verkoopsite's nu al een paar weken in de gaten en voor de meeste toestellen die ze daar verkopen vragen ze voor een toestel van bijna 2 jaar oud bijna evenveel of soms zelfs nog meer dan dat je ze nu bij kamera-express of bij Konijnenberg kan kopen. Als je de verkoper daar dan op attent maakt dat ze meer vragen dan de huidige nieuwprijs krijg je meestal als antwoord "Ik heb daar 1.5 jaar geleden bijna 800€ voor betaald en ik wil daar nu nog 500€ te hebben...".
            http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

              Ik lees heel vaak dat men zich blind aan het staren is op de camera, maar zoals al terecht is aangehaald kan men de focus beter verlegen richting een goed objectief. Deze zul je over het algemeen langer gebruiken en zijn tevens waarde vaster. Daarnaast is niet de camera niet de belangrijkste schakel voor een mooi plaatje. Als eerste je eigen kennis en kunde vervolgens een goed objectief en als laatste de camera. (dit is de volgorde die ik persoonlijk hanteer. Meningen kunnen hier natuurlijk over verschillen)

              Recentelijk weer cursist gehad met een D3200. En die wist er toch behoorlijke platen mee te schieten. De cursist had voor zijn verjaardag een Nikor 17-55 gekregen en de workshop. De eind resultaten mochten er zeker wezen. Zeker als we het verschil gingen bekijken met de standaard kitlens. Hij schoot altijd in JPEG na dat hij in RAW aan de slag ging en zag wat er nog meer uit de foto te halen was hij overtuigd upgrade van de camera was voorlopig nog niet nodig ;-)

              Wat betreft het tweedehands verkopen. Het is aan ieder zelf te bepalen wat hij/zij vraagt voor een toestel. Zelfde geld wat jij er voor over hebt. Zelf reageer ik al niet eens meer om reacties met daar kost die xxx of op mooie berekeningen als nieuwaarde - afschrijving - 2 jaar oud - kras aan de onder kant = xxx bedrag. Deze gaan bij mij gelijk de prullenbak in. Klinkt lomp. Is het misschien ook, maar dan laat ik het het liever in de kast liggen en weg stoffen. En wacht ik rustig af of iemand het er wel voor over heeft. Ligt die er naar maanden nog kan ik altijd nog zakken in prijs.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

                De lenzen zijn dus echt wel belangrijk als ik dit dan zo lees. Iemand enig idee voor een goede lens, de 18-105 kwam al eens ter sprake

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

                  Voor mij is het grootste verschil tss D3200 en D5x00 het kantelbare scherm tegenover enkele knoppen die de D3200 extra heeft.
                  Persoonlijk hou ik niet zo van die liveview (filmen is compleet bijzaak) en zou ik dus de voorkeur geven aan een D3200.
                  Hierbij zou ik dan de 18-105 of 16-85 aanschaffen i.f.v. budget. Met deze combi zou ik dan verder leren en na enige tijd een lens bijkopen i.f.v. ...
                  Heb je het budget en ben je zeker verder te gaan met dslr, ga dan voor de D7000. Het grootste verschil is enkele extra knoppen waarvoor je bij de andere toestellen in een menu moet zijn (wat ook geen drama is), meer autofocus punten en enkele handige extra instelmogelijkheden. Budgetair komt de combi van D3200 + 16-85 overeen met D7000 + 18-105, een moeilijke keuze.

                  P.S. Zelf ben ik gestart met een D3000 met 18-55 en 50-200 (een combi die ik nu zelf afraad). Vervolgens al mijn lenzen gekocht en dan naar een D7000 overgestapt.
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

                    Oorspronkelijk geplaatst door sc_nikon Bekijk bericht
                    De lenzen zijn dus echt wel belangrijk als ik dit dan zo lees. Iemand enig idee voor een goede lens, de 18-105 kwam al eens ter sprake
                    De 18-105 is een zeer leuke lens op vlak van bereik. Ik vond ze op vlak van scherpte wel OK, zeker beter dan de 18-55 kitlens. het blijft wel een kitlens en ik had op een D90 redelijk snel last van vignettering. Goede betaalbare lenzen zijn zeker de f1.8 primes (28, 35 en 50mm) Anders moet je naar de f2.8 zoomlenzen zoals de 17-50, 24-70 en 70-200mm maar daar zijn al veel vergelijkingen en topics overgeschreven welke nu de beste betaalbare alternatieven zijn voor de Nikkors.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wimmeke76 Bekijk bericht
                      Ik twijfel momenteel tussen dezelfde 3 toestellen als de topic starter. Eerst wou ik de D3200 kopen als mijn eerste spiegelreflex maar even later besefte ik dat ik voor hetzelfde geld een D5100 kon hebben, een toestel met meer mogelijkheden. Ik ga nu nog even de kat uit de boom kijken tot de D5300 leverbaar wordt om te zien wat de prijs van de D5200 dan gaat doen, als deze nog wat moest zakken wordt het een D5200 en anders koop ik mij gewoon een D5100.
                      Dan kan je blijven wachten hé, als de D5300 uitkomt wil je waarschijnlijk die maar ga je wachten tot de D5400 uitkomt.
                      Die camera's zijn geen van alle slecht hoor, zoals zo vele al vermeld hebben is een goede lens een betere investering.

                      Ruud
                      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

                        Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                        Voor mij is het grootste verschil tss D3200 en D5x00 het kantelbare scherm tegenover enkele knoppen die de D3200 extra heeft.
                        Dat kantelbaar scherm vind ik dus wel belangrijk, dus zeker wel een argument :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koban Bekijk bericht
                          Ik lees heel vaak dat men zich blind aan het staren is op de camera, maar zoals al terecht is aangehaald kan men de focus beter verlegen richting een goed objectief. Deze zul je over het algemeen langer gebruiken en zijn tevens waarde vaster. Daarnaast is niet de camera niet de belangrijkste schakel voor een mooi plaatje. Als eerste je eigen kennis en kunde vervolgens een goed objectief en als laatste de camera. (dit is de volgorde die ik persoonlijk hanteer. Meningen kunnen hier natuurlijk over verschillen)
                          Ik geef je volmondig gelijk dat een technisch bekwaam iemand met een mindere camera meestal betere/mooiere foto's kan maken dan iemand die niet weet wat hij aan het doen is met een topcamera. Da's dan ook de reden dat ik in september begonnen ben aan een cursus digitale fotografie in het avondonderwijs om toch een beetje te weten met wat ik bezig ben.

                          Wat betreft het tweedehands verkopen. Het is aan ieder zelf te bepalen wat hij/zij vraagt voor een toestel. Zelfde geld wat jij er voor over hebt. Zelf reageer ik al niet eens meer om reacties met daar kost die xxx of op mooie berekeningen als nieuwaarde - afschrijving - 2 jaar oud - kras aan de onder kant = xxx bedrag. Deze gaan bij mij gelijk de prullenbak in. Klinkt lomp. Is het misschien ook, maar dan laat ik het het liever in de kast liggen en weg stoffen. En wacht ik rustig af of iemand het er wel voor over heeft. Ligt die er naar maanden nog kan ik altijd nog zakken in prijs.
                          De verkoper wil zo veel mogelijk krijgen voor wat hij verkoopt en de koper wil er zo weinig mogelijk voor geven. Maar camerabody's zijn nu eenmaal elektronica en de prijs daarvan zakt nu eenmaal enorm van zodra er een nieuwer type uitkomt. Het getuigt dan in mijn ogen dan ook van niet veel realisme van een verkoper om te denken dat hij evenveel voor zijn tweedehands toestel gaat krijgen als de huidige nieuwprijs van dat moment.

                          Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                          Dan kan je blijven wachten hé, als de D5300 uitkomt wil je waarschijnlijk die maar ga je wachten tot de D5400 uitkomt.
                          Die camera's zijn geen van alle slecht hoor, zoals zo vele al vermeld hebben is een goede lens een betere investering.
                          Ik ben niet van plan om te wachten op de D5400, van zodra Di Rupo eind deze maand mijn te veel betaalde belastingen terugbetaald koop ik mij een camera. Dat zal de D5100 of D5200 met de 18-105mm lens zijn.
                          http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

                            ik denk dat je daar zeker mee vooruit kunt Wimmeke76, en wat betreft de 2e hands verkoop prijzen vindt ik ook dat je geen rekening kunt houden met wat je ervoor betaald hebt.
                            er is toch niemand die een nieuwprijs gaat geven voor een 2e hands toestel.
                            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon d3200 - d5100 - d5200

                              De Nikon D5100 en D5200 zijn beide goede camera's en met de 18-105 heb je al een erg mooie combinatie. Gaande weg deze geweldige hobby zul je gaan ontdekken of je nog een extra of ander objectief nodig hebt. Hier kom je enkel achter door veel te oefenen. En niet af te gaan wat andere zeggen. Wat de ene geweldig vind werken geld niet gelijk voor de andere.

                              Deze site vind ik zelf erg handig voor de startende fotograaf, maar ook voor de gevorderde



                              Bij tweede hands verkoop is de verkoper die bepaalt sommige kopers denken dat zij de prijzen kunnen en mogen bepalen. Hoe vaak ik wel niet de opmerking krijg over crisis en geldnood. Dan heb je weer geld, maar ik verkoop zelf niet vanwege geld nood of omdat ik het nodig heb voor een nieuwe aankoop. Enkel dat het niet mee gebruikt wordt. En je zult versteld staan hoeveel mensen uiteindelijk bereid zijn om de prijs te betalen. Het is gewoon iets van vraag en aanbod. En als kopers gaan mailen dat de prijs te hoog is of onzinnig is of ze met allerlei vreemde biedingen komen dan negeer ik deze en verwijder ik de e-mails. Het is en blijft de keuze van de verkoper wat hij of zij er voor vraagt. Het staat je vrij om te bieden benden zijn/haar prijs. Nee heb je Ja kun je krijgen ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X