Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe doen in LR5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe doen in LR5

    Ik heb een leuke reeks kunnen maken van 2 vechtende vogels. De ene heeft een kikker gepakt en een roofvogel komt van langs achter om die kikker uit de andere z'n bek te sleuren. De vogel met de kikker zit met z'n bek en rechter voorzijde aan de andere kant van de zon en ik vind die partij een beetje te donker.
    Ik heb me in LR5 al te pletter zitten zoeken naar een oplossing om enkel dat ene onderbelichte deel wat op te lichten maar vind niet hoe het moet. Is er iemand die het kan uitleggen?
    PS heb ik niet. Ik heb wel PS8 elements maar die doet m'n RAW's niet open en algemeen genomen ken ik nog niet genoeg van PS.

    Djienbe

  • #2
    Re: Hoe doen in LR5



    In LR5 neem je de adjustment brush (je kunt grootte, feather e.d. instellen), je maskeert daarmee wat je wil "adjust-en", en je kunt met al de schuivertjes onder Basic spelen tot je het effect hebt dat je wil. Oplichten doe je bv door meer exposure te geven, maar je kunt evengoed de shadows en de blacks aanpassen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Hoe doen in LR5

      Volgens mij zou je het ook met het radiaalfilter kunnen doen. Het enige wat je moet doen is het masker omkeren zodat je binnen je geselecteerd gebied de veranderingen aanbrengt anders gebeurd de verandering aan de buitenkant van het geselecteerd gebied. Zo doe ik dat toch voor de kleur van ogen op te lichten.
      Moet er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik zelf nog niet zolang met LR werk(heb ook de versie 5).
      Als ik het verkeerd doe, zal ik blij zijn als mij iemand(LesC?) verbeterd en zal ik zeker weer iets bijleren.

      Grt,

      Jean-Pierre

      Comment


      • #4
        Re: Hoe doen in LR5

        Bedankt voor de reactie. Ik hoopte al dat het met aanpassingspenseel en/of radiaalfilter zou moeten en ben er al mee bezig geweest maar zonder het gewenste resultaat. Ga het nog eens proberen en hoop dat ik verder met m'n vragen mag komen als het niet lukt.

        Djienbe

        Comment


        • #5
          Re: Hoe doen in LR5

          Als ik kan helpen sta ik je ter beschikking, maar zoals gezegd ik ben ook nog een beginneling met LR.

          Grt,

          Jean-Pierre

          Comment

          Working...
          X