Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aquarium fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aquarium fotograferen

    Hallo allemaal!

    Ik heb thuis een zeeaquarium staan en wil hier wat scherpe foto's van maken!

    Kheb zelf een nikon d60 met de originele lens op.

    Hebben julloe wat tip en tricks?!

    Grtz
    Nikon D60

  • #2
    Re: Aquarium fotograferen

    Vermoedelijk bedoel je zoiets: http://www.flickr.com/photos/81692890@N07/7516603706/
    Deze maakte ik ooit in sea life op hoge iso, 12800... Veel ruis, maar dat is te bewerken. Zeker niet flitsen en het objectief dicht tegen het venster houden.
    Probeer wel meteen goed te belichten, teveel oplichten geeft extra ruis.
    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

    Comment


    • #3
      Re: Aquarium fotograferen

      Ja kwil meer de kleuren naar boven brengen!
      Kzal deze avond eens mijn foto's posten!

      En als ik mij niet vergis zit op de D60 de keuze per 200 (iso)
      Waar 1600 het op een na hoogste is, erna kan ik gewoon MAX kiezen...
      Of ben ik verkeerd?
      Nikon D60

      Comment


      • #4
        Re: Aquarium fotograferen

        Je D60 is uiteraard beperkt qua ISO capaciteit. Tenzij je je resultaten danig verkleint dat ruis zowat onzichtbaar wordt hou je best je ISO laag, i.e. 200. Ook de kleurenweergave zal des te beter zijn. Naast je iso instelling moet je naargelang de schichtigheid van het type vis de sluiter bepalen: van 1/60 bij tamme beestjes tot over 1/1000 bij zeer actieve beestjes in actie. Het diafgrama (non macro) minimaal op f8, maar eerder f11, voor de scherpte waarvan je spreekt. Met dergelijke configuratie is er dan nog maar 1 variabele die je in feite zelf kan bepalen en dat is de hoeveelheid licht die je in je bak gaat sturen om een correcte opnamebelichting te bekomen. Daarvoor stuur je het nodige licht van bovenaan de bak in, ook typisch de lichtinval die je normaal in een aquarium ziet. Hiervoor wordt het deksel van de bak vervangen door een cleane glasplaat, waardoor van langsboven minimaal 2 spots, onder tegengestelde hoek (afhankelijk van de grootte van de bak), de aquariumbelichting vervangen, want die is daarvoor doorgaans ontoereikbaar. Normaal worden hiervoor geen spots of standaardlichten gebruikt maar wel speedlights. Maar niet iedereen heeft er daarvan een aantal liggen die draadloos kunnen worden aangestuurd... Om de schaduwwerking van de neergaande belichting te counteren kunnen er reflectiepanelen (of bvb isomo paneeltjes) geplaatst worden tegen de zijkant van de bak tot ter hoogte van de onderzijde van de te schieten beestjes. Die paneeltjes komen beter niet over de bovenzijde van het zwemniveau omdat een overbelichting op de bovenzijde evident is. Uiteindelijk is je lichtsetup, zoals steeds, het belangrijkste onderdeel. Je objectief plaats je steeds best recht opgelijnd tov het frontglas van de bak om onnodige reflecties te vermijden. Hiervoor doe je uiteraard ook alle omgevingslicht uit en indien mogelijk gebruik je een polarisatie filter die niet alleen de kleurwerking zal verrijken maar waarmee je ook desnoods nog reflecties kunt onderdrukken. Gebruik je objectief niet onder de 35mm of het geheel kan beeldvervorming vertonen. Een statief is aangewezen maar niet per se noodzakelijk.

        Veel succes,
        F.

        Comment


        • #5
          Re: Aquarium fotograferen

          Nog een paar tips: leg alle beweging van het water stil (pompen enz...); zie dat het glas aan de binnenkant ook zuiver is; en het water moet glashelder zijn. De lens moet zo goed als tegen het vensterglas zitten maar let op dat je lens niet ingeduwen wordt (bvb zoom) Let op de belichtingsreflectie op het glas.
          Last edited by gblanchaert; 30 oktober 2013, 15:17.
          mvg Guido
          Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

          Comment


          • #6
            Re: Aquarium fotograferen

            Vertrek vanuit raw, dat helpt ook.
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment


            • #7
              Re: Aquarium fotograferen

              Ik kan me herinneren dat je een soort van rubberen zonnekappen hebt die ideaal zijn als je je lens tegen het glas aan wilt houden, wellicht dat dat nog kan helpen.

              Comment


              • #8
                Re: Aquarium fotograferen

                En best fotografeer je in een verdonkerde kamer, ttz. enkel het aquarium krijgt licht van bovenaf.

                Comment


                • #9
                  Re: Aquarium fotograferen

                  Ik gebruik mijn Nikon d3100 en een sigma 105mm macro lens. Zeker geen flits gebruiken. Verder neem ik ook veel foto's, en doe dan enkele selectierondes op verschillende tijdstippen zodat enkel de beste overschiet. (ben vaak snel tevreden, zo minder snel ) Daarna verwerk ik de Raw file en zeker de ruis eruit omdat ik toch telkens mijn iso moet optrekken naar 1600. Hier op deze link zie je enkele voorbeelden van de laatste dagen die ik gedaan heb:
                  http://www.flickr.com/photos/stevensquid/

                  Sommige staan ook op dit forum onder macro, degene waar ik echt zelf tevreden van was Voordeel is ook dat je soms nuttige kritiek krijgt en die puntjes kan je dan verbeteren of meenemen naar de volgende foto.

                  Kleine toevoegingen, ik zeg niet dat dit de juist manier of materiaal is, gewoon de manier waarop ik het doe
                  Nikon d7100 & d3100 & Fujifilm x100 & Nikon P900
                  www.flickr.com/photos/stevensquid

                  Comment

                  Working...
                  X