Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Miniatuur effect weg?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Miniatuur effect weg?

    Ik heb een Nikon D5200. Op reis in New York heb ik een paar foto's genomen met het effect 'miniatuur' vanop wolkenkrabbers recht naar beneden. Het resultaat op het kleine scherm vond ik goed maar bij mijn komst thuis heb ik alle foto's van .NEF omgezet naar .JPG en merktte ik op dat het effect weg was. Alsof het effect een layer extra is bovenop de originele foto.

    Kan ik het effect alsnog terugvinden?

  • #2
    Re: Miniatuur effect weg?

    Ik heb geen nikon en gebruik nooit effecten on camera, enkel in PS, maar ik denk dat als je foto's in raw (nef) neemt, dat je dan eigenlijk geen effecten kan toepassen op je beelden. RAW-files zijn de beelden zoals je camera die ziet, onbewerkt, "ruw". Dus als je zo'n effect wil gebruiken, moet je in jpeg werken, en idd zo'n effect zal een soort laag zijn.
    ALs je zowel in raw als jpeg gewerkt hebt, dan zou ik eens gaan kijken tussen de jpegs die uit je toestel rolden.
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

    Comment


    • #3
      Re: Miniatuur effect weg?

      Heb het ondertussen gevonden. De camera heb ik ingesteld om enkel NEF te nemen. Als ik een effect kies dan slaat hij de foto automatisch op in JPG. Dus enkel die met effect zijn niet in NEF. Anders wel.

      Comment


      • #4
        Re: Miniatuur effect weg?

        Oorspronkelijk geplaatst door stellair Bekijk bericht
        Heb het ondertussen gevonden. De camera heb ik ingesteld om enkel NEF te nemen. Als ik een effect kies dan slaat hij de foto automatisch op in JPG. Dus enkel die met effect zijn niet in NEF. Anders wel.
        Ik weet het niet zeker maar probeer eens je NEF-bestanden te openen in ViewNX of catureNX, het kan zijn dat die Nikon programma's wel het effect op je NEF zet. Volgens mij houden die bij het weergeven wel rekening met je camera instellingen. Ik weet het niet zeker en ik heb ze niet geïnstalleerd op op mijn pc.

        Comment


        • #5
          Re: Miniatuur effect weg?

          Topic hoort hier wel niet thuis hoor. Beter bij nabewerking of camera.
          Gr,
          Niels
          - Photography made me look at things differently -

          Comment


          • #6
            Re: Miniatuur effect weg?

            Oorspronkelijk geplaatst door NielsDV Bekijk bericht
            Topic hoort hier wel niet thuis hoor. Beter bij nabewerking of camera.
            Gr,
            Niels
            Moderator Note: Klopt, en daarom verplaatst naar Camera's.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment

            Working...
            X