Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Purper lijnen rond takken verwijderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Purper lijnen rond takken verwijderen

    Hallo

    Zonet even geexperimenteerd in het bos met mijn nieuwe camera EOS 7D, maar heb overal purperen lijnen in de kruinen van de bomen.

    Ik weet dat dit via een RAW-convertor kan worden verminderd, maar in de bijgeleverde DPP van Canon zelf staan die functies niet actief (je kan die balkjes niet verschuiven), zelfs niet bij RAW-bestanden.

    Is er een mogelijkheid om chromatische aberraties te verminderen zonder gebruik van Photoshop Raw-import of lightroom? Ik vind dat bijgeleverde suites dat moeten kunnen verwerken.

  • #2
    Re: Purper lijnen rond takken verwijderen

    Ik heb het ondertussen al gevonden denk ik.

    In DPP zit het niet onder het laatste tabblad bij lens -> lens aberration correction, maar wel bij NR/ALO -> RAW -> chrominance noise reduction

    Ik merk toch wel een verbetering, al is de schaalverdeling wel beperkt tot +20.

    Comment


    • #3
      Re: Purper lijnen rond takken verwijderen

      CA wordt niet veroorzaakt door je "nieuwe camera EOS 7D", wel door de lens die je daarop gebruikt hebt, maar waarover je niet spreekt.
      Met de moderne hulpmiddelen (Adobe Camera Raw, Lightroom 4 of 5, Photoshop CS6...) kun je CA vrij makkelijk weghalen. Het is en blijft echter een LENSeigenschap.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Purper lijnen rond takken verwijderen

        De vraag was of het met DPP ook kan?
        Mijn lens is een EF 24-85 USM en staat niet opgelijst tussen die lenzen waarvan je data kunt ophalen in dat laatste tabblad. Dus dat werkt niet bij oudere Canon lenzen? Nice...

        Comment


        • #5
          Re: Purper lijnen rond takken verwijderen

          Oorspronkelijk geplaatst door Follie Bekijk bericht
          De vraag was of het met DPP ook kan?
          Mijn lens is een EF 24-85 USM en staat niet opgelijst tussen die lenzen waarvan je data kunt ophalen in dat laatste tabblad. Dus dat werkt niet bij oudere Canon lenzen? Nice...
          In Adobe PS (ACR) en LR kan je CA wel automatisch wegwerken, desnoods manueel.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Purper lijnen rond takken verwijderen

            Oorspronkelijk geplaatst door Follie Bekijk bericht
            Ik heb het ondertussen al gevonden denk ik.

            In DPP zit het niet onder het laatste tabblad bij lens -> lens aberration correction, maar wel bij NR/ALO -> RAW -> chrominance noise reduction

            Ik merk toch wel een verbetering, al is de schaalverdeling wel beperkt tot +20.
            Voor zover ik weet is chrominance noise reduction iets anders dan chromatic aberration.

            Jouw lens wordt inderdaad niet vermeld (beetje een oud geval?), maar zelfs zonder dat zou je in staat moeten zijn om Chromatic Aberration weg te werken:


            1. Kies (rechts boven op mijn illustratie) toch maar voor de laatste tab (Lens). Knop [Update…] heeft geen zin, want jouw lens staat er niet tussen.
            2. Druk op knop [Tune…]
            3. Vink Chromatic aberration (links op mijn illustratie) aan en begin met de schuivertjes te spelen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment

            Working...
            X