Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studiofotografie op witte achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studiofotografie op witte achtergrond

    Hallo!

    Bij een vorige (mode)fotoshoot had ik last van licht die terugkwam van de witte achtergrond (wat is de term daar ook al weer voor?) en ik vroeg me af hoe ik dit zou kunnen voorkomen. De achtergrond wordt met twee flitsen van elke kant belicht. De studio is niet groot genoeg om nog verder achteruit te gaan en het model verder van de achtergrond te plaatsen, dus ik zit al op mijn maximum afstand.
    Bestaat er hier een speciaal systeem/oplossing voor?
    Mvg,
    Mister Quinten (Prové)
    http://quintenprove.wordpress.com/

  • #2
    Re: Studiofotografie op witte achtergrond

    Dat noemt overstraling en komt omdat je de achtergrond te hard overbelicht.
    Hoe heb je je licht gemeten?

    Een egale witte achtergrond krijg je door een witte achtergrond 1/2 tot 2/3 stop over te belichten (opvallend lichtmeting).

    Voor een nauwkeurige werkwijze (zeker in kleine ruimtes) meet je het licht op je model opvallend en de achtergrond reflecterend (2 1/3 stop over).
    Last edited by zunoel; 26 oktober 2013, 18:11.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Studiofotografie op witte achtergrond

      Meet op de achterkant van het model, zo weet je het ook.
      Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

      Comment


      • #4
        Re: Studiofotografie op witte achtergrond

        Je kan ook best geen filter op de lens schroeven, want dan heb je daar nog gemakkelijker last van.
        Als er teveel licht op de achtergrond staat, dan gaan er ook altijd details uitbranden op de randen.
        Het komt er dus op aan om de flitsers zo juist mogelijk te plaatsen en in te stellen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Studiofotografie op witte achtergrond

          En je achtergrond niet te groot nemen, hoewel dat in dit geval misschien het probleem niet zal zijn. Het stuk achtergrond dat buiten beeld is afdekken met zwart kan soms veel problemen vermijden.
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

          Comment


          • #6
            Re: Studiofotografie op witte achtergrond

            Oké, bedankt voor de tips!
            Mvg,
            Mister Quinten (Prové)
            http://quintenprove.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Re: Studiofotografie op witte achtergrond

              Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
              Het stuk achtergrond dat buiten beeld is afdekken met zwart kan soms veel problemen vermijden.
              +1
              Gezien je in een beperkte ruimte werkt ga ik ervan uit dat het niet echt om een studio gaat, doch wel om een leefruimte. Overflow, en niet rand uitbranding, is een probleem wanneer er in een te kleine ruimte moet worden gewerkt waar het plafond laag (of normaal) zit, alsook de muren te dicht, en alles reflecteert: een standaard wit plafond en bleke muren rondom. De oplossing is dan ook, zoals voorgesteld om alle reflecties te gaan dempen met zwart: zijwaarts naast je model plaats je net buiten beeld zwarte (provisoire) panelen/gordijnen, alsook boven je onderwerp. Steek je onderwerp in een donkere tunnel. Wanneer je op zo'n manier zij- en bovenlichtreflecties rondom blokkeert zal je zien dat niet enkel de overflow verdwijnt, maar des te meer de contrastwerking van je beelden sterker zal worden. En dan is het enkel nog een kwestie van voorwaartse tov tegenbelichting in sterkte uit te balanceren.

              Veel succes,
              F

              Comment

              Working...
              X