Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

    Dit weekend onze reis naar Zuid Afrika geboekt, en ben nu dus een beetje info aan het verzamelen om te
    beslissen welk fotomateriaal mee te nemen.

    Eerste week doen we vooral safaris in het noord-oosten.
    Daarna rijden we via de tuinroute richting Kaapstad.

    Wat lenzen betreft denk ik het volgende mee te nemen:
    - 17-70mm
    - 70-300mm
    - 50mm (weegt toch niets)
    - ... (nog iets?)

    Ik twijfel echter hoe alles mee te nemen? Keuze is een Lowepro rugzak of slingshot?

    Rugzak (lowerpro 400AW):
    (+) al mijn fotogerief zit samen (body, lenzen, reiniging, storage, ipad,...)
    (+) 300mm kan met zonnekap op body weggestoken worden
    (-) groter

    Slingshot:
    (+) compacter
    (-) enkel body en lenzen passen er in (geen andere spullen)
    (-) body met 300mm bevestigt past er niet in

    Ik heb de rugzak eigenlijk gekocht om te gebruiken tijdens langere wandelingen, maar ik denk dat
    we dit niet echt zullen doen op deze reis. Ik vraag me af of het wel handig is op een safari met een rugzak
    in de jeep. Grootste voordeel van de rugzak lijkt me dat ik de telelens op de body kan laten.

    Iemand suggesties?
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

  • #2
    Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

    neem voldoende opslag mee.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      neem voldoende opslag mee.
      grt,bouk.
      Je bedoelt geheugen? Netbook gaat mee, dus elke dag kaartjes terug leeg.
      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
      Website - 500px - Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

        Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
        Je bedoelt geheugen? Netbook gaat mee, dus elke dag kaartjes terug leeg.
        OK.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

          Rugzak is niet echt een probleem in een safari-jeep, ik doe dit al jaren zo. Ik gebruik een vrij grote Eastpak waarin mijn beide toestellen mét lens in hun draagtas in passen, alsook een 10X42 verrekijker (ook een aanrader!) en nog wat andere nuttige spulletjes.
          Voordeel van die rugzak is dat ie niet meteen met (duur) fotomateriaal geassocieerd wordt, ook niet op stap in Cape Town.
          Zoom 70-300mm is prima voor safari. Er is altijd wel die ene vogel die je niet fatsoenlijk in the picture krijgt, maar die zal er voor de 400mm gebruiker ook zijn, alleen zit ie ietsje verder :-)
          Hou er rekening mee dat als je up close komt, 70mm ietwat onhandig wordt. De bull in musth die dreigend komt opzetten krijg je er niet helemaal op. Ik heb altijd mijn 18-200mm klaar op het tweede toestel en kan snel wisselen indien nodig (ook voor de mooie landschappen best de moeite).

          Enjoy!!

          Comment


          • #6
            Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

            Nog een vraagje... Statief mee of niet?
            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
            Website - 500px - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

              Statief is niet echt handig in een Jeep. Ik betrouw meestal op de Nikon VR ...
              Een beanbag kan nuttig zijn, maar dan is de meest aangewezen plaats die naast de gids. Is volgens mij trouwens ook de plek met de beste point of view, zeker als dieren heel dicht naderen. je fotografeert dan niet van boven naar beneden, maar min of meer horizontaal.

              Gr.

              Comment


              • #8
                Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

                Ik heb er nu 2 safari ervaringen op zitten. Statief is in veel toestanden niet makkelijk te gebruiken. Vaak kan het niet opengeplooid staan of liggen, bvb omdat er nog andere mensen in de jeep zitten en ook omdat alles wat in de jeep ligt door mekaar geschud wordt. Bean bag vond ik maar in een beperkt aantal gevallen een oplossing. Moet je niet meenemen want meestal liggen die dingen in de jeep, soms zelfs meerdere exemplaren of het valt af te spreken dat ze er meerdere exemplaren van moeten voorzien. De beste ervaringen heb ik met m'n monopod. Past makkelijk in de bagage voor de vluchten en heeft altijd wel ergens een plaatsje in de jeep waar je hem kan klemmen. Is ook snel gebruiksklaar voor 't geval er ineens iets ineteressants voor de lens komt. Daarnaast heeft de schouder van mijn vrouw wonderen gedaan.

                Djienbe

                Comment


                • #9
                  Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

                  Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                  ........ Is ook snel gebruiksklaar voor 't geval er ineens iets ineteressants voor de lens komt....
                  of voor verdediging.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    of voor verdediging.
                    Ja, dat maakt indruk op een olifant, neushoorn of leeuw hoor, zo'n stokske.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

                      Laat de 50mm ook maar thuis. Het is toch maar voornamelijk voor slecht licht en dat is daar meestal géén probleem.
                      vriendelijke groeten, Helen
                      Updated WWW.HELENICA.NL
                      ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

                        een makrolens voor de litlle 5 en eventueel een pol filter voor de felle middagzon moesten er ecolodge's tussen zitten dan een extra batterij.
                        Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

                          Wat betreft macro-fotografie; besef aub dat wij als field guides hier niet de focus op leggen omdat dat moeilijk te doen is; de park rules laten namelijk niet toe dat je het voertuig verlaat, tenzij op bepaalde plaatsen (die zelden interessant zijn voor macro-fotografie). Idem trouwens mocht je je reis in self-drive modus doen ipv georganiseerd; je mag amper je wagen uit.

                          De beste tip die ik je daarom kan geven; laat je interesse in macro-fotografie vooraf weten aan de lodges die je bezoekt, en vraag hulp aan de field guides om over de middag (dus tussen de gamedrives in) samen met hen op zoek te gaan in en rond de lodge. Ga zeker niet op je eigen houtje op zoek, want dit vereist toch wel speciale skills. Om maar één ding te noemen; een doorsnee toerist is niet getraind om om te gaan met schorpioenen en slangen.

                          Reserve batterijen zijn sowieso nodig. Een minimum is drie per camera. Eentje erin, eentje reserve in je tas (je batterij is altijd plat net als je in een belangrijke sighting zit!) en eentje om op te laden in de lodge over de middag. Ook al is er dikwijls geen stroom in de gastenverblijven; elke lodge heeft tegenwoordig een "loading station" in het centrale lodge gedeelte. Meestal op zonnecellen, vandaar dat ik ze "over de middag".

                          Mvg,

                          J.
                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zuid Afrika - hoe/wat meenemen

                            Ik ben er dit jaar 2 maal geweest, 1 maal in Kaapstad en 1 maal op safari in Kruger Park. Hetgeen ik zelf het meeste gemist heb is een ND Filter en een verrekijker voor op de safari's. Voor de rest alles gedaan met een Manfrotto sling bag en dit ging perfect, kan je ook heel snel terug aan je camera. Voordeel bij jou rugzak is dan weer dat je de lens cap eraf kan laten als je de zonnekap erop kan laten. Ik heb er maar 2 lenzen gebruikt, dat was de 17-55/2.8 en 70-200/2.8, dit ging perfect! Voor de garden route en Kaapstad heb je het meeste aan je wide angle.
                            Moest je nog iets willen weten dan hoor ik het wel.

                            Mvg,
                            PJ

                            Comment

                            Working...
                            X