Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's niet scherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's niet scherp?

    Hallo

    Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie maar doe het wel graag en ik heb een vraagje. Ik heb een canon 60D en een externe flash (speedlite 430EXII). Als ik foto's neem met de flash (binnen weliswaar) dan zijn deze vaak niet scherp. Ik had gelezen dat als je met een flash trekt je steeds sluitertijd 1/60 moest gebruiken en ISO 100 à 200. Doe ik iets verkeerd? Het lijkt net alsof mijn focuspunt volledig verwaarloosd wordt....

    Alvast bedankt!

    Silke

  • #2
    Re: foto's niet scherp?

    Zie dat er geen reactie gekomen is ..... daarom even naar boven sleuren.
    Je hoeft niet echt op 1/60 ste te trekken, dat was vroeger met analoge ( gordijn ) toestellen.
    Maar normaal gesproken zou je wel degelijk scherpe foto's moeten hebben, zeker als je gemakshalve je toestel op P zet en je flitser op ETTL.
    Dat is steeds een goed begin, later kan je het wat moeilijker maken.
    Ben zelf geen fan van flitsers, maar soms moet het wel.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

    Comment


    • #3
      Re: foto's niet scherp?

      Ik had gelezen dat als je met een flash trekt je steeds sluitertijd 1/60 moest gebruiken
      Het is ook een beetje afhankelijk van de lens die je gebruikt, maar ik zou alleszins al eens beginnen met je sluitertijd wat op te drijven naar 1/125 en afhankelijk van je onderwerp (bewegend of niet, of als je zelf geen vaste hand zou hebben) misschien ook eens 1/250 proberen.

      Comment


      • #4
        Re: foto's niet scherp?

        Leren - niet opgeven - je zal wel oplossingen vinden voor dat probleem. Een bonenzak, statief, houding veranderen - steun zoeken, muurtjes - afstandsbedieningen... instellingen wijzigen - experimenteer.

        Comment


        • #5
          Re: foto's niet scherp?

          Sluitertijd verkorten is idd aangewezen bij bewegingsonscherpte. Neem desnoods een hogere isowaarde. Bij weinig licht gebruik ik meestal iso800, dan heb je minder flitskracht nodig omdat je meer omgevingslicht opneemt...
          Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

          Comment


          • #6
            Re: foto's niet scherp?

            let er op dat je op M fotografeert, anders gaat hij belichting meten voor de hele foto en enkel inlitsen, soms is dat ook de oorzaak van onscherpe foto's bij gebruik van de flits.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment

            Working...
            X