Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

    Hoi,

    Iemand ervaring met Namibië?
    We gaan 2 weken rondtrekken per 4x4.

    Ik heb nu:

    16-35 f/4
    24-85 f/2.8-4
    70-200 f/2.8

    Zou ik een teleconverter bijkopen of heb ik meer aan een 300mm f/4 (f2.8 is buiten budget).

    Thanks!
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

  • #2
    Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

    Welke objectieven je het beste kunt gebruiken weet je eigenlijk zelf het beste. Met welke objectieven fotografeer je het meeste.
    Wat betreft gebruik van extenders. Bij een extender 2x zal de AF snelheid met +/- 50% afnemen. Dit naast het verlies van +/- 2 stops licht.
    Bij een 1.4 extender is dat +/- 25% AF en +/- 1 stop licht

    Zelf gebruik ik een Canon 70-200 II met een Extender III 2x en soms kan het wel eens frustrerend zijn de AF snelheid.

    Als je toch rondtrekt met een auto waarom niet alles mee. En ter plekke je keuze maken ?

    Comment


    • #3
      Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

      Ik zou voor alles iets meenemen en daar zien wat je die dag gaat doen.
      Serieze tele voor safari, groothoek voor wijde landschappen en een lensje voor portretten.
      Hangt dus van jezelf af en wat je van plan bent.
      Zou ook nooit vertrekken zonder mijn 50mm prime. Straffe resultaten voor weinig geld.
      - Photography made me look at things differently -

      Comment


      • #4
        Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

        Thanks voor de reacties!
        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

        Comment


        • #5
          Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

          Heb verleden jaar 3 weken in Namibië rondgereisd. Had ongeveer dezelfde objectieven mee. Plus een 2x teleconverter voor de 70-200. Met het vele licht nooit problemen gekend. Enkele foto’s van deze reis zijn te zien op : www.eddylamin.be
          Een mooie reis gewenst in dit prachtig land.

          Comment


          • #6
            Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

            Een 300 f4 met occasioneel de 1.4 converter is een wondercombinatie in Namibië.
            Er is voldoende licht aanwezig voor een f4.
            Ook een 70-200 is uitermate handig en ook een groothoek zoals de 16-35.
            De 24-85 zal minst van al worden gebruikt en kan zelf plaats ruimen voor een goede oude 50 f1.8 indien het gewicht een probleem zou zijn.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

              Gaat u op reis? Check voor vertrek het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor uw bestemming.

              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

                kpas,

                Een breedhoek, voor de landschappen, da's evident denk ik. Maar evenzeer zou ik niet té breed gaan. Ttz ikzelf betrap me erop, als ik in Namibië ben, dat ik eerder opteer voor pano's. De zichten zijn adembenemend, maar hoe breed ook je lens; ze is vaak niet breed genoeg. Tenzij je een fish eye meeneemt maar ja daarop komt een landschap vaak niet tot zijn recht. Stitchen is beter.

                Maar wat dieren betreft; waar ga je heen? De reden waarom ik dat vraag;
                - Etosha valt mee, maar het wild kan soms ver van de weg af zitten. Tenzij je in Onguma of Ongava zit of zo (privé concessies waar je mag off roaden). Iig; 200mm is niet veel. 300mm is beter. Voor vogels is 400mm het minimum.
                - De kust; jakhalzen en zeeleeuwen kunnen perfect aan 300mm of korter.
                - Damaraland; olifanten zijn zeer schichtig, zeker als je ze benadert te voet. Idem voor de zwarte neushoorns. 400mm lijkt me een minimum. Zeker in het geval van de neushoorns; daar is 400mm nodig zuiver en alleen voor je veiligheid. De rest van de dieren (oryx, mountain zebra, ...) zijn niet schuw.

                Het hangt dus echt af waar je heen gaat.

                Als je niet veel mm hebt, en toch graag een kat wil fotograferen, breng dan zeker een bezoek aan CCF (Cheetah Conservation Fund), en vraag om de dagelijkse oefening sessies mee te doen. Hierbij worden cheetahs "vermoeid" door te jagen achter een vod, voortgetrokken door een lier. Geeft mafte pics, en je entry fee gaat rechtstreeks naar het goede doel (CCF zélf dus). Ik ken Dr. Laurie Marker persoonlijk; mocht je meer info willen over CCF laat maar horen.

                En mocht CCF/waterberg niet op je pad liggen; weet dat er veel lodges zijn in Namibië die met CCF samenwerken (qua opvangen en terug in de natuur uitzetten van cheetahs). Zij hebben vaak cheetahs van CCF op hun domein. Bvb Bagatelle Kalahari Lodge.

                Mvg,

                J.
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

                  Ook 4 weken rond getrokken per 4x4 in die regio.
                  Ik had de 70-200 2.8 met TC 1.7x en ook een 200-500mm lens van Tamron.
                  Die laatste heb ik na de reis verkocht omdat ik er niet tevreden over was.
                  Om maar te zeggen dat mm niet het enige is wat telt. Ik was tevreden met die 70-200 en kon zelfs beeldvullend vogels fotograferen.
                  Met leeuwen op 10 meter, olifanten rondom je auto of een neushoorn ervoor, vervloek je je tele soms wel eens ...
                  Mét cropfactor zit je zo ook aan de 300mm. Maar die 300mm F4 kan je beter voor de reis kopen dan erna
                  Ook veel met de 10-20 gefotografeerd, maar amper met mijn 28-75 (wel enkele portretten).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

                    Dank je voor de info.

                    De tour zal een klassieke zijn. Windhoek -> sousvlei -> walvisbay -> brandberg -> twyfelfontein -> etosha -> waterberg -> windhoek.
                    Het ccf staat mee in de planning.

                    Die 300mm f4 is betaalbaar dus daar zal ik in investeren.
                    Ben niet zo voor croppen, maar de D800 bied wel mogelijkheden moest de 300mm echt nog te kort zijn.

                    Statief dan ook best meenemen voor de stitching. Als je geen panokop hebt, valt stitshing dan mee?

                    Mooie foto's Eddy!
                    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

                      Je kan zelfs stitshen vanuit de losse hand.
                      Ik heb mijn statief zelden gebruikt omdat je wildlife vanuit de wagen fotografeert.
                      Maar ik zou hem toch zeker meenemen. In de vroege of late uurtjes wil je hem misschien wel eens gebruiken in combi met een lange sluitertijd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

                        Neem in ieder geval een tweede body mee zodat je niet te snel moet wisselen. Want Namibie is stof, fijn stof en heeel fijn stof
                        In Ethosha fotografeer vind je de beestjes dikwijls aan een waterpunt en ze zijn auto's gewoon, maar dan nog is 70-200 te beperkt. Een 1.7 TC of 2.0 versie III is mischien een 'goedkoper' alternatief dan een nieuwe lens.
                        Nu soms is je 16-35 al voldoende, bij ons kwam een zwarte neushoorn tot op 2 meter van de wagen (voor hij ons zag staan) en een leeuwin kwam gewoon tegen ons achterwiel liggen. Maar dat zijn wel uitzonderingen

                        Namibie is
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

                        Comment


                        • #13
                          Re: Namibië - Wleke lenzen voor landscape en wildlife

                          Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                          Het ccf staat mee in de planning.


                          Geef aub Dr. Laurie Marker een dikke bees van mij.
                          http://www.theafricabug.com

                          Comment

                          Working...
                          X