Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een vraagje voor de gebruikers van een D800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een vraagje voor de gebruikers van een D800

    Voor het plaatsen van een beeld op BD dient een opname
    met deze camera verkleind te worden ( liggend beeld )
    van 7360px naar 1024px.
    Een verschaling impliceert echter ook een verscherping ( bvb in Photoshop )
    Nu ervaar ik dat deze camera, mede dankzij de door mij gebruikte objectieven
    bij verschaling veel minder dient verscherpt te worden dan mijn eerdere D200

    Daarom mijn vraag:
    Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent en hoe gaan jullie te werk?

    P.S.: Op het origineel formaat hoef ik echt niets te verscherpen.
    Ik gebruik als software Dxo Optics Pro 8 en in mindere mate daarna PS CS6
    Last edited by dyafani; 19 oktober 2013, 11:10.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

  • #2
    Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

    Is er werkelijk niemand met een D800, die hier beelden plaatst op BD en wenst te reageren?
    Of, is mijn vraag onduidelijk?
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

    Comment


    • #3
      Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

      Als je vanuit RAW naar jpg gaat moet je altijd wat aanscherpen, tenzij de software dit automatisch doet.
      Van een volle resolutie jpg naar 1024 pix doe je best in 2-3 stappen.
      Dxo Optics ken ik niet, ik gebruik voor mijn D800 files altijd Nikon NX2 voor de eerste bewerkingen en omzetten naar tiff, nadien PhP CS5 telkens verkleinen naar de helft van het aantal pixel, en telkens wat aanscherpen, geeft voor mij de beste resultaten
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

        Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
        P.S.: Op het origineel formaat hoef ik echt niets te verscherpen.
        Weet niet welk soort foto's je maakt, maar niets verscherpen ben ik zelf nog niet tegengekomen.
        Het is wel correct dat de D800 minder nodig heeft dan een D300. Zelf pas ik de gepaste verscherping toe op het origineel na alle andere bewerkingen en na aanpassing kleurruimte en resolutie nog eens een lichte verscherping als laatste stap voor webpublicatie. Indien je BDresizer gebruikt is de standaard 10% voldoende.

        Eric

        Comment


        • #5
          Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

          Ik heb wel geen D800 maar uit de D600 komen ook flinke plaatjes.
          Vanuit RAW open ik de Jpg en als ik hem wil verkleinen om op bijvoorbeeld BD te plaatsen geef ik alleen de gewenste maat, 1024 px, in bij image size en bewaar het bestand als kopie.
          Niks verscherpen of in twee stappen.

          Ik vind mijn foto's op BD scherp genoeg
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

            Als je in 1stap verkleind, dan ga je in één bewerking van van 36Mpixels naar 0.7Mpix (1024x682)
            voor iedere nieuwe pixel wordt het gemiddelde van 51 pixels genomen, onafhankelijk van het feit of er toevallig in die pixels een grote contrastsprong in voorkomt of niet.
            Daarom verklein je beter in kleinere stappen.
            Doe eens de moeite om 2 contrast rijke foto's naast elkaar te leggen (gras, boomtakken, ogen/wimpers van een model) en bekijk eens de verschillen.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

              Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
              Als je in 1stap verkleind, dan ga je in één bewerking van van 36Mpixels naar 0.7Mpix (1024x682)
              voor iedere nieuwe pixel wordt het gemiddelde van 51 pixels genomen, onafhankelijk van het feit of er toevallig in die pixels een grote contrastsprong in voorkomt of niet.
              Daarom verklein je beter in kleinere stappen.
              Doe eens de moeite om 2 contrast rijke foto's naast elkaar te leggen (gras, boomtakken, ogen/wimpers van een model) en bekijk eens de verschillen.
              Het komt hier op gang!
              Inderdaad, dat dacht ( denk ) ik ook. Dat is wat ik tot op heden ook doe.
              Echter, onlangs las ik hier een topic ivm een workshop gegeven door nikon ( denk ik ),
              waarin beweerd werd: in 1 stap verkleinen en in 1 stap verscherpen.
              Dus net het omgekeerde.
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

              Comment


              • #8
                Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

                zou kunnen, als je met Nikon NX2 werkt, en daarmee verkleind, daar heb ik ook goede resultaten mee, maar met photoshop zeker in stappen werken.
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment


                • #9
                  Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

                  Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                  Het komt hier op gang!
                  Inderdaad, dat dacht ( denk ) ik ook. Dat is wat ik tot op heden ook doe.
                  Echter, onlangs las ik hier een topic ivm een workshop gegeven door nikon ( denk ik ),
                  waarin beweerd werd: in 1 stap verkleinen en in 1 stap verscherpen.
                  Dus net het omgekeerde.
                  Klopt, heb zo eentje bijgewoond van NX2 en de lesgever gaf uitdrukkelijk aan om in 1 stap te doen. Meerdere stappen was van uit de voorhistorie.

                  Eric

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

                    Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk bericht
                    Klopt, heb zo eentje bijgewoond van NX2 en de lesgever gaf uitdrukkelijk aan om in 1 stap te doen. Meerdere stappen was van uit de voorhistorie.

                    Eric
                    Als dat voor NX2 het geval is, misschien dan ook voor Photoshop.
                    Zijn er hier lesgevers van Photoshop?
                    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

                      De verschillen in Photoshop zijn heel duidelijk zichtbaar, probeer het maar.
                      NX2 doet het waarschijnlijk ook in meerdere stappen maar dan automatisch.
                      Er zijn trouwens meer dingen die NX2 uitstekend doet, vb Z/W omzetting, je moet is Psp (cameraraw) al heel hard je best doen om hetzelfde resultaat te krijgen wat NX2 automatisch doet.
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

                        Om heel eerlijk te zijn, zoek ik al 10 jaar achter de ideale manier om de scherpte goed te krijgen voor een foto op het web. Ik kom van een D70 en D200. Werk momenteel nog met een D3 en D800. 't is wel waar dat elke nieuwe camera minder en minder verscherping nodig heeft. Maar ik erger mij soms dood dat elke monitor een andere scherpte geeft. Ik bewerk mijn foto's vooral op een iMac, waar het scherm scherper lijkt dan een gemiddelde monitor. Op m'n werk heb ik zopas een nieuwe Dell laptop, waar de foto's bijna allemaal naar het overscherpe overhellen. Een scherm kan je op kleuren calibreren, op scherpte spijtig genoeg niet ...

                        Mijn workflow FWIW.

                        Mijn Nikon D800 heeft zijn standaard in sharpening. Ik heb gelezen dat je best je verscherping niet mag afzetten, omdat dan evalueren op de LCD van de camera zelf moeilijk wordt. In vertrek vanuit Lightroom en ga dan verder naar Photoshop. Ik zet m'n sharpening in Lightroom af. Dus de camera zijn sharpening wordt ongedaan gemaakt. Als eindstap in Photoshop resize ik gewoon in één stap naar m'n website resolutie; 1200x800. Ik gebruik dan de unsharp mask, maar speel geregeld met de sliders omdat ik bijvoorbeeld bij bomen niet elk blaadje té scherp wil hebben.

                        Hier heb je een album waar elke foto is genomen met de D800. Qua scherpte ben ik wel tevreden:


                        NX2 vind ik echt zo'n draak om mee te werken ...
                        Frank
                        http://www.mirrorshades.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

                          Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch Bekijk bericht


                          NX2 vind ik echt zo'n draak om mee te werken ...
                          Ik kan dat niet beamen. Om RAW's te converteren naar .Tiff of .JPG vind ik de "huissoftware" nog steeds de beste! Eén ding zouden ze er nog moeten aan toevoegen: een automatisch uitgrijzen van hot pixels, zoals bij ACR, dan zou't perfect zijn.

                          Walter
                          D850

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een vraagje voor de gebruikers van een D800

                            Als je RAW (NEf) fotografeert dan heeft het instellen van "sharpening" op de camera geen enkel effect als je de foto's in LR importeert.
                            LR kan de instelling van de camera niet lezen. NX2 doet dat wel, hetzelfde geld bv als je z/w wilt fotograferen en dit instelt op de camera, NX2 zal in RAW een z/w foto geven, in LR heb je een kleurenfoto.
                            Alles gaat voor mij via NX2 , moet hij verder bewerkt worden dan zet ik de foto om in Tiff om nadien te bewerken in Photoshop CS4.
                            LR vind ik persoonlijk een draak, ik heb LR4 gekocht, maar gebruik het praktisch nooit, als je niet oplet zijn uw foto's reeds verknoeid bij het inladen.
                            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                            Comment

                            Working...
                            X