Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gps voor Canon 7D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gps voor Canon 7D

    Hallo,
    Zijn er goed werkende alternatieven voor de GP-E2 GPS Receiver van Canon?
    Stel dat het toch deze GP-E2 moet worden : zo te zien kan hij enkel in de flitsschoen werken. Wel niet handig als je het wil combineren met een flits.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Gps voor Canon 7D

    Als je niet erg vindt om in de nabewerking een extra stap te doen, dan kan je (bijna) elk GPS toestel gebruiken. Je moet er dan wel voor zorgen dat de klok van je fototoestel gelijk staat met de GPS. In de naverwerking kan je met behulp van software (bv Lightroom), de GPS trail koppelen aan de gemaakte foto's.

    Zelf gebruik ik een Garmin Oregon 550, die ik ook voor een andere hobby gebruik. Voordeel is dat ik het toestel gewoon aan mijn rugzak of broeksriem kan hangen, en dat het niet in de weg zit op het toestel zelf.

    Er zijn ook smartphone apps beschikbaar bijv GPX Logger, en waarschijnlijk tal van anderen. Nadeel hiervan is waarschijnlijk wel dat de batterij van je smartphone sneller leeg is. Veel apps kan je ook instellen dat ze om de zovel tijd een meeting maken, maar dan zijn de gegevens voor je foto natuurlijk minder nauwkeurig.

    Comment


    • #3
      Re: Gps voor Canon 7D

      Bedankt voor deze reactie!
      Als er nog (andere) tips zijn, hoor ik het graag.

      Comment


      • #4
        Re: Gps voor Canon 7D

        Ik zou niet meteen zoeken naar een GPS-lezer om op de camera te plaatsen - zo eentje met een grote lading op een AA-tje - die je gewoon aan je tas laat bengelen kan even handig zijn. Gewoon de tijd juistzetten op de camera en na het fotograferen de data invoegen met een toepassing op de PC/Mac/Linux... - moeilijk is dat niet. Het is goedkoper dan zo'n dedicated gps-ding ipv. de flash op je camera te plukken.

        Voor m'n A55 gebruikte ik een goedkope Sony (het laagste model) die ik 2dehands heb gekocht - men heeft die gestolen met m'n nex - en ik heb voor 10€ een nieuwe 2dehandse gekocht - om samen met m'n andere camera's zonder GPS te gebruiken. Met GPScorrelate onder linux voeg ik gewoon die data toe aan m'n beelden. En zit dat er 10 of 25m naast - dat kan me niet schelen - 't werkt (alleen lijk ik wat op een spin op speed als je de gevolgde route in de zoo in kaart wil brengen... Foutje van de GPS ongetwijfeld - ahum )

        Kan je je smartphone of tablet niet uitrusten met een toepassing om je GPS-coördinaten op te slaan? Als je dat ding toch hebt...

        Er zijn ook chinese loggers met micro-sd + gsm-kaarten - vaak hebben die voorzieningen voor een GSM-quad band sim - zodat je indien ze je tas "lenen" en "vergeten" terug te brengen - je je tas kan traceren met je smartphone... Wie zoekt die vindt - o.a. op dx.com?
        Die batterijen - die een soort standaard zijn gaan nog iets langer mee dan aa's - +/- 2 dagen (op m'n sony logger is 't amper een dag - nu goed voor 10€ moet je niet janken dat je een paar batterijen extra mag meenemen).

        Comment

        Working...
        X