Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters/lensberscherming 72 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filters/lensberscherming 72 mm

    Heb ff een tweetal vraagjes:

    Bestaan er lenskappen voor op een filter van 72 mm? (voor bescherming van het filter zodat ik niet hoef te schroeven constant)

    Kun je op een polafilter nog een uv-filter van 72 mm schroeven? of is dit voor het opvangen van licht niet aan te raden?

    Groeten en bedankt!


  • #2
    1) ja er bestaan lenskappen voor filter 72mm. Als je een lens hebt waarop je een filter met diameter 72 kunt schroeven, dan zal de dop van de lens gewoon op de filter passen. Je moet er wel voor zorgen dat je dan een filter hebt met schroefdraad vooraan (front thread), anders kan de kap er niet op!. Veel merken geven bij filters zonder schroefdraad een kapje bijgeleverd (maar meestal blijft dat toch niet zo goed zitten...)

    2) op een polafilter kun je nog een uv-filter schroeven als die pola schroefdraad vooraan heeft (zie punt 1). Qua licht mag dat niets uitmaken, aangezien een UV-filter in principe geen lichtverlies veroorzaakt.
    Het enige wat je misschien kunt merken (geval per geval afhankelijk, maar eerder bij een wide-lens) is vignettering...

    Greetz
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Ff een kleine uitleg wat ik wil: (op m'n CP 5700)

      De UR-e8 is er al en met een UR-e8 to 72 mm van Nextphoto ziet het er zo uit:



      (hier afgebeeld met 72mm filter) Ik heb dus geen lenskap van 72 mm van de lens, omdat deze veel kleiner is. Ik zou dus graag deze combinatie als standaard gebruiken, omdat ik geen behoefte heb om constant te moeten schroeven... Een lenskap op de 72mm filters zou dus een uitkomst zijn.
      Enig idee waar ik van die kapjes kan kopen?

      Bedankt!

      Comment


      • #4
        Heeft die extra lens ook schroefdraad vooraan? Zoja, dan ga je naar je lokale fotoboer en vraag om een afdekkap voor 72mm (hama heeft er in zijn assortiment, maar Nikon ook en die past het mooist op je cam )
        Zonee, dan moet je wat verder zoeken naar een dop die OVER de extra lens heen gaat...
        Een ander truukje kan dan zijn om een om een lens met schroefdraad vooraan in de voozetlens vast te zetten (lijmen, klemmen of iets dergelijks)...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Betse G. Niezink, kijk hier eens:



          Hebben veel voordelige accessoires, en ook in de 72mm range. Met een standaard lenskap (op de site objectiefdeksel genoemd) van 3.50 euro kan je je geen buil vallen, denk ik zo....

          Groet,
          Michael
          www.lowspark.nl

          Comment


          • #6
            Bedankt !

            Comment

            Working...
            X