Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Sony RX10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De nieuwe Sony RX10

    Met de sensor van de RX100 en een 24-200 met een constante 2.8 Zeiss lijkt dit wel een ideale allesdoener.
    Water en stofdicht. Mooi afgewerkt. Ingebouwde EVF. Kortste werkafstand 3 cm.
    Kleiner of compacter met zo'n objectief als dit zal het ni meer worden denk ik.
    Prijs kaartje ?
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: De nieuwe Sony RX10

    Volgens Sonyalpharumors:

    The RX10 costs $1298

    Comment


    • #3
      Re: De nieuwe Sony RX10

      Raar toestel van Sony, het pretendeert een bridge te zijn met grote sensor maar het bereik van 200mm is veel te kort. Een bridge zou minstens tot 600mm moeten gaan, de huidige gaan zelfs tot 1200mm. Maar ok, een F2.8 lens vind je niet overal, buiten de Panasonic FZ200 maar die heeft dan weer een kleinere sensor.

      Ik zie hier niet echt een markt voor. Als het de omvang had van de huidige RX100 dan was ik verkocht, en dan een F4 op 200mm zou al mooi zijn.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: De nieuwe Sony RX10

        Ik denk niet dat Sony het pretendeert een bridge te zijn.. eerder de pers die er soms weer een zooitje van maakt.

        Op zich vind ik dit toch wel een interessante camera.
        De RX 100 I/II sensor is vol lof beschreven zowel in reviews als gebruikers hier.
        Diezelfde sensor in een compact toestel maar met heel bruikbaar bereik van 24-200 (EQ FF) met een constante 2.8 lijkt me hoogst interessant.

        De combinatie 2.8, bereik en grote van sensor maakt het onmogelijk om dit kleiner te maken, het verbaasd me nu al dat dit geheel zo compact is.

        Een Nikon P7800 is weliswaar compacter maar...
        1. Groothoek begint maar van 28 mm
        2. 2.8 op 28 mm en 4.O op 200 mm
        3. Sensor is heel stuk kleiner ... 1/1.7 formaat

        De Panasonic FZ 200 heeft weliswaar een groter zoombereik en 2.8 maar een piepkleine sensor van 1/2.3".

        De RX 10 is bovendien weerbestendig en Video kwaliteit is waarschijnlijk zeer goed door dat er gebruik gemaakt wordt van de hele sensor.
        De elektrische zoom lijkt me vrij traag, maar nog altijd sneller dan dat je van lens zou verwisselen (bv. een 24-70 en een 70-200)

        De RX 10 zal het niet halen van een DSLR met 24-70 2.8 en een 70-200 2.8.. dat lijkt me logisch.
        Maar als je tevreden bent met de beeldkwaliteit van de sensor van een RX 100, voor diegenen dat dit volstaat.. is de RX 10 een goede uitkomst.

        Per slot van rekening bestaat er niet zoiets als een 24-200 2.8 voor een DSLR, je zal altijd met twee zoomlenzen moeten delen en rekening houdend
        met het gewicht van DSLR en 2 Objectieven (rond 3kg samen) dan is deze RX 10 een mooi alternatief, uiteraard met compromissen, maar dat beslis je zelf of dit systeem iets voor jou is..

        Als men vergelijkt met een Bridge met zeer kleine sensor moet je rekening houden dat deze RX 10 een hogere resolutie heeft en samen met de grotere sensor heb je nog ruimte om te croppen.
        Bridge camera's hebben zo al niet de beste reputatie nog een goed beeld te leveren op het lange eind. (het is eerder een wedstrijd geworden van "wie heeft het grootste zoombereik")

        Dus persoonlijk denk ik dat dit geen alternatief is voor Bridge maar eerder voor diegenen die geen DSLR willen (of niet meer) maar wel een uitstekende camera met een relatief groot interessant bereik met snelle lens.

        Hoe goed deze camera en de Zeiss lens presteert, dat valt nog af te zien door de reviews en de gebruikers.
        Afwachten dus.
        Last edited by Funcky; 28 oktober 2013, 13:19.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: De nieuwe Sony RX10

          Nieuwe Samples van de RX 10 die een zeer goede indruk nalaten.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: De nieuwe Sony RX10

            Eerste uitgebreide field review van deze RX10. http://www.stevehuffphoto.com/2013/1...ing-superzoom/
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: De nieuwe Sony RX10

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Eerste uitgebreide field review van deze RX10. http://www.stevehuffphoto.com/2013/1...ing-superzoom/
              IMHO ... Slechte fotos bij een slechte review ... als dit de realiteit weerspiegelt (wat ik dus niet geloof) dan maakt mijn RX100M2 fotos die stukken beter zijn dan wat daar getoond wordt!

              Comment


              • #8
                Re: De nieuwe Sony RX10

                Steve Huffs heeft zo zijn eigen stijl van kleur en contrast, persoonlijk heb ik ook liever bv. Robin Wong's kleuren of de natuurgetrouwe output van Ming Thein. Maar das ieder zijn smaak.
                Ik geloof nu ook persé niet dat de RX 100 beter is dan deze RX10.
                Er is ook niks mis met deze review.. vind ik. Trouwens de man heeft ook de RX100 ... lijkt mij dezelfde manier van kleur, contrast, belichting.
                Er is altijd wel iets om op te vitten.
                Ieder zijn stijl.

                Hier een betere link om een idee te geven van de Output van de RX10 http://www.imaging-resource.com/came...x10GALLERY.HTM
                Last edited by Funcky; 12 november 2013, 21:42.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: De nieuwe Sony RX10

                  Ik heb die review herbekeken ... Nu vind ik 'm nog slechter! Als dit bedoeld is om de kwaliteiten aan te prijzen van de RX10 dan is dat IMHO een jammerlijke mislukking. De bijgeleverde fotos zijn voor mij archi-slecht ttz ze tonen mij totaal niet dat deze camera stukken beter zou zijn dan wat dan ook anders. Dit zou mij nog in geen 1000 jaar aanzetten om zo'n peperdure camera te kopen! .. en al zeker niet als ik ze vergelijk met wat mijn RX100'tje maakt ...
                  Ik wil de fotos van de RX100M2 en de RX10 wel eens naast mekaar zien, goede fotos dan toch, niet oa een rommelige nachtshot dat duidelijk door de HDR filter gehaald is. Wat dat moet bewijzen weet ik ook niet! ... als ik mij niet mislezen heb dan hebben beide toestellen dezelfde sensor ... en de RX10 heeft dan nog het zo "geroemde" nadeel van een "lange" zoom!

                  Comment


                  • #10
                    Re: De nieuwe Sony RX10

                    Ik vind de review van Steve Huffs best wel amusant.
                    Of je dat nu een goede of slechte review vind dat maakt maar weinig uit voor mij. Als je hem slecht vind is dat je goed recht natuurlijk.
                    De foto's zelf vind ik maar niks.

                    Beide toestellen RX100 II/RX10 hebben idd dezelfde sensor.
                    Het principe is vrij simpel.
                    De RX 100 II sensor die volgens DXO een betere DR en kleurdiepte heeft dan een Canon APS Camera. Alleen ruis van de Sony is hoger en DOF is ook verschillend door de kleinere sensor wat normaal is.
                    Dus kwalitatief in orde.

                    De RX10 maakt gebruik van deze sensor.
                    Ik ben daar gerust in dat de beeldkwaliteit in gelijkaardige omstandigheden, met dezelfde parameters.. brandpunt, belichting, iso, WB enz.. hetzelfde zal zijn dan de RX100.
                    De RX10 is uiteraard groter, wat ook niet anders kan met een relatief lichtsterke lens met groot bereik.
                    Het bereik begint vanaf 24 mm wat ik zeker (voor mij) een pluspunt is.
                    De RX10 met 2.8 over heel het bereik vind ik interessant.
                    Bovendien heeft de camera een Super-Macro mode en het toestel is nog eens weerbestendig ook.
                    Voor video wordt er gebruik gemaakt van Pixel Binning wat Roller Shutting ten goede komt (heel de sensor wordt gebruikt)
                    Camera heeft ook een snelle 10 FPS.

                    De Camera is zeker niet peperduur ..

                    Een 24-200 2.8 lens is nu eenmaal duurder (en groter) dan een 28-100 (1.8-4.9)
                    Zo een lens bestaat zelfs niet in APS/FF/M43

                    Bij M43 Olympus camera's (bv. OMD EM5) zal je moeten werken met 2 lenzen.. de "Oly 12-40 2.8" of de "Pana 12-35 2.8" en de Panasonic "35-100 2.8"
                    Maar je zal uiteraard moeten wisselen tussen beide en Dof controle en kwaliteit zal mogelijk beter zijn dan de dan de RX10 .. kostprijs 3000 euro voor Body en 2 lenzen

                    Afmetingen van een OMD en 12-40 2.8 zijn nagenoeg even groot dan de Sony met het hele bereik.

                    Van prijs gesproken .. een RX 100 II van om en bij de 700€ incl. een EVF zit je ook al ruim over duizend euro (EVF voor de RX100 is wel beter)

                    Voor mij voor wat je hier krijgt is 1199€ een correcte prijs.

                    Er is ook nog de Olympus Stylus 1 met een bereik van 28-200 en constante 2.8 maar met kleinere sensor.
                    Door de kleinere sensor is de lens en het geheel dus ook compacter.
                    Deze camera heeft een gelijkaardige EVF zoals in de RX10 (1.4 )
                    Kostprijs 599 .. maar beeldkwaliteit zal waarschijnlijk minder zijn. (een beetje hetzelfde verhaal van Sony RX100 vs Olympus XZ2 )
                    Last edited by Funcky; 13 november 2013, 21:40.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: De nieuwe Sony RX10

                      Nog een nieuwe review van deze excellente RX10.
                      De RX 10 kan zowat wedijveren met een Canon 700D.. doet het zelfs beter als deze laatste op Base Iso, met meer detail in de patterns. OPMERKELIJK! (net zoals de RX100II op zich opmerkelijk is maar in andere categorie valt)
                      Zelf in de hogere iso nog zeer goed presterend.
                      Dof is groter uiteraard maar wel smooth. (indien vergelijkbare lens gebruikt wordt, bij b.v. een Canon 18-135 3.5-5.6 krijg je op de grootste opening al minder licht binnen vanaf 65 mm)
                      Een uniek product weer van Sony!
                      De volledige review klik..http://www.imaging-resource.com/came...ews/sony/rx10/
                      Last edited by Funcky; 26 november 2013, 23:08.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: De nieuwe Sony RX10

                        En nog een test door TheCameraStoreTV. Is een mooi toestel maar door de prijs zullen veel mensen afhaken, en zeker beginners. Je hebt een A58+18-135 voor 900€, dan heb je nog 300€ over. Ok, je krijgt F2.8 op 200mm maar de APS-C sensor heeft een stop voordeel wat het verschil kleiner maakt. En qua tracking zal de A58 zeker beter zijn vermits de RX10 geen pdaf heeft.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: De nieuwe Sony RX10

                          Klopt wat je zegt Alex.
                          Je Iso mag iets hoger op APS en is hier ongeveer een stop in het voordeel, maar dat geld alleen voor snelheid. (maw hogere iso om korte sluitertijd te winnen)
                          Voor kleinere DOF (indien gewenst) is de RX 10 in het voordeel vanaf matig tele tot 200 mm (FF term) waar je met de A58 18-135 combo al gauw tegen de 5.6 zit wat overeenkomt met 8.4 in Full frame termen.
                          De A58 18-135 is hier wel in het voordeel in het korte eind. (DOF)
                          Daarentegen heeft de RX10 wel 24mm WA. Is ook nog eens weerbestendig en video zou ook beter moeten zijn vanwege het gebruik van de volledige sensor.

                          Maar het grote verschil zit hem in de grote van beide toestellen.
                          Nu is de A58 geen groot toestel maar met de desbetreffende lens is het verschil aanzienlijk klik http://camerasize.com/compact/#ha,t

                          Ik heb de RX10 woensdag in mijn handen gehad bij KE.
                          Prachtig mooi toestel wat afwerking betreft.
                          Zoeker is goed maar overgesatureerd (zoals de Nex Zoekers)
                          Ligt zeer goed in de hand.
                          De zoomlens is vrij traag om te wisselen tussen de verschillende brandpunten en zeker van wide naar tele wat ik minder vind.
                          AF vond ik soms vrij traag maar de omstandigheden zijn daar dan ook verre van ideaal. In ieder geval minder goed dan mijn OMD EM5.
                          Ik heb jammer genoeg niets kunnen schieten op kaartje, de accu was leeg.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: De nieuwe Sony RX10

                            Zaterdag de Sony RX10 gekocht.
                            Een uitgebreide ervaring volgt.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: De nieuwe Sony RX10

                              Ik heb ergens een praktische vergelijking gezien tussen de RX10 en de RX100 II - waarbij de lens van de RX10 beter zou zijn dan deze van de RX100. En 't was duidelijk op de beelden te zien, niet zo wat charts - maar op basis van echt geschoten beeldmateriaal.
                              We wachten dus gespannen af op Funcky z'n conclusies.

                              Comment

                              Working...
                              X