Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 vraagjes.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 vraagjes.

    Beste

    Heb namelijk 2 vraagjes.

    1. Wat is het best??

    In jpg of in tiff je foto's op te slaan en te bewaren?

    2. Hoe verscherpen??

    In het RAW bestand of in het tiff/jpg bestand?

    Alvast bedankt
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: 2 vraagjes.

    Je tiff-bestanden zullen veel 'zwaarder' zijn en dus veel meer informatie bevatten. Bij een jpg gebeurt de compressie al in de camera of achteraf in de software (des te groter de compressie, des te lager de kwaliteit). Ik zou zeker het zwaarste bestand behouden; de jpg enkel gebruiken, bv voor afdruk (de meeste online centrales vragen jpg) of webpublicatie (hier op BD), maar als je echt nog verder wilt bewerken, zul je terug naar je tiff moeten.
    Verscherpen gebeurt (of kan gebeuren) op verschillende tijdstippen. Op je Raw-bestand kun je al een zekere verscherping toepassen zo je wil. Met Nik Software heet dat "RAW Presharpener").
    De laatste, definitieve verscherping gebeurt bijna als allerlaatste stap, dus na flattening, verkleining, enz. Daarbij kun je een enkelvoudige of een meertraps verscherping toepassen, of ook weer gebruik maken van Nik Output Sharpener.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: 2 vraagjes.

      Beste

      Bedankt voor de reactie

      Ik zal dus gaan fotograferen in RAW, en deze dan bewerken en opslaan als tiff bestand, is toch de bedoeling. De zwaarte maakt niet uit

      Moet je de laatste verscherping dan doen op je tiff of op je RAW bestand?

      Thx

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Je tiff-bestanden zullen veel 'zwaarder' zijn en dus veel meer informatie bevatten. Bij een jpg gebeurt de compressie al in de camera of achteraf in de software (des te groter de compressie, des te lager de kwaliteit). Ik zou zeker het zwaarste bestand behouden; de jpg enkel gebruiken, bv voor afdruk (de meeste online centrales vragen jpg) of webpublicatie (hier op BD), maar als je echt nog verder wilt bewerken, zul je terug naar je tiff moeten.
      Verscherpen gebeurt (of kan gebeuren) op verschillende tijdstippen. Op je Raw-bestand kun je al een zekere verscherping toepassen zo je wil. Met Nik Software heet dat "RAW Presharpener").
      De laatste, definitieve verscherping gebeurt bijna als allerlaatste stap, dus na flattening, verkleining, enz. Daarbij kun je een enkelvoudige of een meertraps verscherping toepassen, of ook weer gebruik maken van Nik Output Sharpener.
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: 2 vraagjes.

        OK. Ik zal even snel beschrijven wat ik doe. Anderen hebben wellicht een andere workflow en mogen best aanvullen.
        1. Ik open mijn CR2 (Canon RAW bestand) in een RAW-converter. Laat ons voor alle gemak gewoon bij Adobe blijven en dus openen in ACR (Adobe Camera Raw).
        2. Ik doe mijn aanpassingen op het RAW-bestand op basis van het 7-punten systeem van Scott Kelby. Het laatste jaar volg ik meer het 11-punten system van MoreThanWords, maar da's alleen meer verfijnd.
        3. Ik ga in ACR niet echt veel doen aan scherpte, of ruis, want daarvoor precies stuur ik mijn 'bijgestuurde' RAW naar Photoshop als sRGB 16-bits PSD. Ik heb mijn redenen om bij sRGB te blijven, anderen zullen een 'grotere kleurruimte' verkiezen.
        4. Het eerste wat ik doe is Nik Software>Define (da's het aanpakken van de ruis). Als je bv Lightroom 4 of beter nog 5 zou gebruiken, zou je eventueel de 'ontruising' al in je RAW-converter kunnen doen.
        5. Dan doe ik (niet altijd, maar indien nodig) Nik Software>RAW Presharpener. <-- da's mijn eerste verscherping
        6. Dat sla ik op als PSD (niet als TIFF, maar da's mijn persoonlijke voorkeur).
        7. Op die grote, zware PSD kan ik nog gaan doen wat ik wil: verschillende lagen, laagmaskers voor lokaal effect, indien nodig (of als ik daartoe zin heb) bepaalde filters... <-- hier kan ook iets van verscherping inzitten, bv Topaz Clarity
        8. Ik sla die geheel tenslotte op: een grote, zware PSD, met misschien wel 10-15 lagen, enz.
        9. Nu begint de "eindafwerking" en dat gaat eigenlijk snel: alle lagen opeen/verkleinen tot gewenste maat (indien kader: rekening houden met afmetingen)/eventueel aanbrengen van kader en/of signature/indien nodig opnieuw lagen opeen/verscherpen met Nik Output Sharpener/Opslaan als JPG met bepaalde kwaliteit (gewoonlijk 10). Klaar.
        Helpt dit?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: 2 vraagjes.

          Gebruik hier hoofdzakelijk Lightroom 5.2 en verscherpen doe ik in Lightroom. Soms doe ik dit met de NIK software.
          Gebruik enkel de RAW bestanden en bewaar deze ook op een NAS. Ik persoonlijk zet de RAW bestanden niet om naar TIF of ander formaat enkel naar JPEG bestanden. Die gebruikt worden voor online publicaties etc en eventueel als het in opdracht is voor de klant.

          Zoals hierboven al wordt aangegeven verschilt de workflow per persoon ;-)

          Op youtube staan erg veel filmpjes over hoe je de bewerking kunt doen. Bekijk deze eens en welke vind jij het prettigste werken met het gewenste resultaat ?

          Comment

          Working...
          X