Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Switchen naar de RX1 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Switchen naar de RX1 ?

    Ik heb momenteel een Sony RX100 en een Canon 5DIII met paar L-lenzen. Heb een tijdje geexperimenteerd met NEX-cameras maar uiteindelijk verkocht omdat ik voor die NEX op de duur ook meer en meer lenzen begon te kopen en ik dan met 2 systemen zat. De RX100 is echt ideaal om overal mee te nemen, maar heeft uiteraard zijn beperkingen. Mijn 5DIII is echt schitterend, maar ik merk dat ik die eigenlijk enkel nog uit de rugzak haal als ik een huwelijk of communie moet fotograferen, voor de rest neem ik altijd de RX100 mee.

    Daarom overweeg ik toch om bijv de RX1 aan te schaffen, ik denk dat ik wel rond de 35mm 'beperking' kan werken. De RX1 lijkt me zo schitterend compact dat als ik echt supergoeie kwaliteit wil, ik die sneller zou meenemen dan de 5DIII. Ik hou enorm van de beeldkwaliteit van de 5DIII (wie niet...) maar lees ook dat de RX1 allesbehalve moet onderdoen. En als je dan overweegt dat je een fullframe camera hebt met een absolute toplens, dan is de combinatie van beide ook weer niet ZO overdreven duur. Enige wat ik wel zou missen is de AF snelheid van de 5DIII. Dat betalend fotowerk ben ik sowieso meer en meer aan het afbouwen (nu nog 2 of 3 keer per jaar).

    Iemand die deze stap al heeft gezet, of heeft overwogen?
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: Switchen naar de RX1 ?

    Misschien even afwachten tot woensdag want dan wordt waarschijnlijk de nieuwe Sony A7/A7r mirrorless E-mount Full Frame camera voorgesteld.

    Wie weet nog beter dan de RX1?

    Link: http://www.sonyalpharumors.com/

    Comment


    • #3
      Re: Switchen naar de RX1 ?

      Wat ik absoluut niet meer wil, is een systeem met verwisselbare lenzen. Kan beetje rare kronkel lijken, maar ik heb het gevoel dat wanneer je met een fixed focal length zit, je sowieso je manier van fotograferen moet aanpassen en dat opent weer nieuwe perspectieven. Heb een hele tijd met de NEX6 gewerkt met enkel de Zeiss 24mm erop, en eigenlijk werkte dat heel bevrijdend.
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        Re: Switchen naar de RX1 ?

        Ik begrijp je wel gedeeltelijk maar ik zou toch wel de mogelijkheid om een ander goeie prime te gebruiken voor portret (85mm) en macro ( >100mm) missen denk ik...

        Comment


        • #5
          Re: Switchen naar de RX1 ?

          Met de prijs van de RX1 zou ik de X100S in overweging nemen, die camera is zoveel meer fun, en de beelden zijn ook top! Heb je nog wat geld over voor andere zaken ;-)

          Comment


          • #6
            Re: Switchen naar de RX1 ?

            of toch even wachten op de nieuwe Sony A7 of A7r
            een camera met verwisselbare lenzen kan ook fungeren als vaste lens, simpelweg 1 lens erbij kopen

            Sony Full Frame A7 and A7R leaked before launch? Well well, it appears that the rumored Sony full frame E mount mirrorless has been leaked before launch (but of course nothing is 100% until a camera is officially announced, and as of right now, it has not been). I have had a flood of emails
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

            Comment


            • #7
              Re: Switchen naar de RX1 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Met de prijs van de RX1 zou ik de X100S in overweging nemen, die camera is zoveel meer fun, en de beelden zijn ook top! Heb je nog wat geld over voor andere zaken ;-)
              Waarom is die X100S zoveel meer fun? Ik heb hier een X100 in bruikleen en in vergelijking met de RX100M2 lig ik van die X100 zelfs niet wakker

              Als FF een breekpunt is dan vervalt alle discussie ..
              zie voor een vgl met de RX1R
              http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x100s

              Edit: 'k heb mij wat verder ingelezen ... nu begrijp ik uw stelling beter
              Last edited by Guest41; 15 oktober 2013, 10:08.

              Comment


              • #8
                Re: Switchen naar de RX1 ?

                Als je kan leven met een niet bliksemsnelle AF en de beperking van een 35 mm fixed lens (en je hebt de centjes) dan zou ik zeggen...doen ! Je koopt in elk geval een camera waar je je over pure beeldkwaliteit geen zorgen moet maken. (De camera haalt de kwaliteit van de Leica M met dito 35mm lens voor een derde van de prijs !)
                Is dit een rationele aankoop ? Zeker niet, maar wel één die je, als je de keiharde cash kan spenderen, veel fotoplezier geeft...

                Wat vind ik de pluspunten:
                - beeldkwaliteit !!!!
                - compact
                - wat een lens !
                - 35 mm fixed lens en daardoor bewuster fotograferen...
                - bouwkwaliteit (mag wel voor dat geld)
                - Beeldkwaliteit (of had ik dat al gezegd?
                Minpunten:
                - niet zo snelle AF
                - batterijduur (max 200 foto's maar extra batt. zijn niet duur)
                - dure originele sony accessories (er zit zelfs geen lader in de doos, dus batt. op te laden in de camera)
                - grip (omwille van het kleine formaat
                - mensen die je voor gek verklaren omdat je zoveel geld uitgeeft voor een compactcameraatje...(meestal mensen die niet echt met fotografie bezig zijn dus het is hen vergeven...)
                Nikon + glasbak
                Failure is always an option...

                Comment


                • #9
                  Re: Switchen naar de RX1 ?

                  Een voorbeeldje van afgelopen zomer:




                  En daaruit een crop:


                  Nikon + glasbak
                  Failure is always an option...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Switchen naar de RX1 ?

                    DucBlade, ik haat je Neen serieus, ik weet dat de RX1 eigenlijk voor zowat 99% voldoet aan mijn behoeftes. Enige wat ik eigenlijk zou opgeven tov mijn 5DIII is de (supersnelle) AF en de mogelijkheid tot switchen lenzen. Dat laatste is lastig, maar niet onoverkomelijk. Ik gebruik de verschillende lenzen die ik heb nu ook nog zelden, enkel als ik nog eens zin heb in iets speciaals maar eigenlijk komen ze pas uit de tas als ik een opdracht heb waar ik centen mee verdien, privé gebruik ik de 5DIII zowat nooit. Zelfs thuis niet, wat eigenlijk nogal onnozel is maar ik nam de laatste jaren sneller mijn NEX cameras of nu de RX100 om snel een fotooke te schieten van de kindjes dan de SLR. Deels ook omdat het hen blijkbaar afschrikt, wat met de kleine camera véél minder het geval is. Met de SLR gaan ze echt 'poseren' en dat is zelden mooi.

                    Keuzes maken he...
                    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Switchen naar de RX1 ?

                      Morgen is de officiële bekendmaking vd A7 en A7R. Prijs is waarschijnlijk 2000€ voor de A7 (24mp) en 28-70g kitlens. Niet zo compact als de RX1 maar wel een EVF en phasedetectie AF. Of je kan voor de 35/2.8 kiezen die compacter is.
                      Ikzelf vind het spijtig dat de evf bovenop de body zit. Een evf zoals bij de nex-6 zou die toch compacter maken.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Switchen naar de RX1 ?

                        Inderdaad, een lens die een stukje uitsteekt is niet zo erg, maar vind de body er ook niet bepaald handig uit zien. Vraag me overigens af of die A7 in combinatie met 35/2.8 lens zelfde kwaliteit zal leveren als de RX1, heb daar toch mijn twijfels over. Had die RX1 maar een snellere AF, dan was ik meteen verkocht... Die A7 kit lijkt overigens toch nog behoorlijk omvangrijk te worden, zeker in vergelijking met de RX1. Natuurlijk heb je dan wel verwisselbaar systeem maar toch...

                        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Switchen naar de RX1 ?

                          Als je het zo bekijkt, de 35/2.8 kost 800€. dus samen met de A7+28-70 kom je op 2800€, dat is de prijs vd RX1 als ik me niet vergis.
                          Het is natuurlijk afwachten hoe die lenzen presteren maar de kitlens is een G lens en de 35/2.8 een Zeiss, ik denk wel dat dat goed zit.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Switchen naar de RX1 ?

                            Misschien prijsdaling van de RX1 in zicht? Als deze rond de 2000 euro zou komen, dan is keuze (wat mij betreft) snel gemaakt.
                            Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Switchen naar de RX1 ?

                              In deze aflevering van the grid zie je portretfotograaf Brian Smith wat uitleg geven over de RX1. Vanaf minuut 62' ongeveer.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X