Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doe ik iets mis? (EOS - A Dep)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Doe ik iets mis? (EOS - A Dep)

    Hallo.

    Ik heb een vraag over de bedening van mijn Canon EOS 1100D.

    De enige foto's die ik scherp krijg (Ef 50mm f1.8 II) zijn degene waar ik met AV werk met alleen centraal AF sensor ON.

    Scene modi zijn meestal onscherp.

    Maar ook A-Dep, voor het testen ervan heb ik al de 9 AF sensors op de gevel gericht.

    Ik zie geen deel dat scherp is. Programma koos voor grote diaph. en 1/800 s. Programma wordt verondersteld al wat een sensor doet reageren scherp weer te geven door instellingen te kiezen die rekening houden met scherptediepte..

    Doe ik iets mis?

    Dank bij voorbaat.


    EOS 1100D, Powershot S5 IS
    FLICKR : http://www.flickr.com/photos/brusselaar/

  • #2
    Re: Doe ik iets mis? (EOS - A Dep)

    Zelfs met de A-dep (automatische scherptediepte) mode heeft de camera geen andere keuze dan het diafragma helemaal open te zetten als er niet veel licht is en als de iso te laag staat, en dan is er te weinig scherptediepte voor zo'n foto.
    Als de camera dat niet doet, dan krijg je een veel te donkere of zelfs een zwarte foto.
    Waarom de camera voor zo'n korte sluitertijd heeft gekozen, dat weet ik niet, maar ik heb zelf ook nog nooit die stand gebruikt op een van mijn camera's (die zat op mijn analoge Canon EOS 1000 F).
    Ik denk dat je die A-dep best vermijdt, en zelf bepaalt wat de camera moet doen.
    De automatische functies geven lang niet altijd het resultaat dat je wil.

    Voor dit soort foto is de diafragmavoorkeuzestand doorgaans de beste keuze, jij bepaalt dan zelf hoeveel scherptediepte je wil (hier zal alles wel scherp zijn op f5,6 - f8).
    Maar dan moet je zelf de iso in het ook houden om de sluitertijd voldoende kort te houden om geen bewogen foto te krijgen (je kan de camera ook op een statief zetten als je de iso zo laag mogelijk wil houden).

    Met een lichtsterke lens heb je meer kans op dit soort problemen dan met een niet zo lichtsterke kitlens.
    Het diafragma van de 50mm f1,8 kan véél verder open dat het diafragma van een 18-55 kitlens op 55mm.
    Met de kitlens zou je wel voldoende scherptediepte hebben gehad...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Doe ik iets mis? (EOS - A Dep)

      Bedankt !

      Ik had ook de indruk dat het veiliger is om in Av (of Tv) te werken, maar ik was idd vergeten dat het ook beter is om ISO AUTO te gebruiken. Ik verwachtte natuurlijk niet dat het programma zo'n groot diaphragma zou gebruiken.

      Over de kitlens : het was niet mogelijk om het toestel "body-only" in een winkel te kopen, dus heb ik hetmeegenomen, maar het is beter dan ik had verwacht.

      Zal ik het vervolg beter opletten...

      JimNick
      EOS 1100D, Powershot S5 IS
      FLICKR : http://www.flickr.com/photos/brusselaar/

      Comment


      • #4
        Re: Doe ik iets mis? (EOS - A Dep)

        Die scene standen zijn inderdaad niet zo betrouwbaar.

        Comment

        Working...
        X