Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

linkshandig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • linkshandig

    Hallo,

    ik overweeg sterk de aanschap van een dimage A1. Ik ben echter linkshandig. Ik heb al verschillende toestellen in de hand gehad doch zij liggen geen van al echt lekker. Heeft iemand andere ervaringen of eventueel oplossingen.

  • #2
    Voor linkshandigen zijn geloof ik geen cams te koop....
    Ik loop momenteel met mijn rechter arm in het gips en ik ben rechts dus moet noodgedwongen de cam laten staan.
    Heb er wel over zitten denken hoe ik toch zou kunnen fotograferen mocht het allemaal lang gaan duren...
    De enige oplossing was: hou de cam onderste boven met de linkerhand vast..dan kan je iig bij het knopje
    Ik hoop dat het gips niet te lang hoeft want ik heb echt "ontwennings verschijnselen". Succes met je zoektocht!
    Dag dag
    Vonne
    The only real failure is to give up trying!

    http://www.yvonnew.com
    http://www.vonne.web-log.nl
    and HFC forever!

    Comment


    • #3
      Het échte antwoord zal moeten komen van de linkshandigen op dit forum, maar ik heb nog nooit een oplossing voor dit probleem gezien. Persoonlijk denk ik dat je met het probleem zal moeten leren leven en het gewoon een kwestie van gewenning is (klinkt uiteraard vééééél makkelijker als gedaan). Zo ken ik ook mensen die door een hel zijn gegaan om toch de computermuis met rechts te bedienen, of gewoon op een rechtshandige gitaar te spelen.

      Dan vraag ik me alleen nog af: Met welk oog kijk je? De meesten lijken met het rechteroog in de zoeker te kijken. Ikzelf kijk dus met mijn linkeroog door die zoeker en dat geeft bij een aantal prosumer (slr of dslr geen probleem) toestellen inderdaad een probleem. In het begin is dit lastig, je zit met je eigen duim in je rechteroog te prikken om de zoomknoppen te bedienen. Gelukkig draag ik een bril en gaat deze niet af tijdens het fotograferen, maar het geeft wel vieze vingerafdrukken op mijn rechterglas. Iets waar volgens mij de meesten niet echt bij stilstaan, maar het kan wellicht verklaren waarom het toestel wat onhandig aanvoelt...

      Comment


      • #4
        Ik ben linkshandig, linksvoetig, links..., maar je camera linkshandig bedienen is niet te doen, denk ik althans, ik heb het nog niet geprobeerd.
        Maar vermits jezelf linkshandig bent, doe je toch alles met de rechterhand indien het met de linkse niet mogelijk is? Vanuit een natuurlijke reflex bedoel ik dan!
        Toen je de eerste maal met de auto ging rijden, had je toch ook niet de neiging om de versnellingspook met de linkerhand te grijpen, niet?
        Je zal wel zien, of je met linkerhand of -rechter op het knopke gaat duwen, het maakt echt niet uit. Enkel het oog dat je voor de zoeker zal plaatsen, zal (waarschijnlijk) het linkse zijn, met als gevolg dat je met rechter niet mee kunt kijken naar het beeld dat je wil vastleggen, maar ook dat is eigenlijk geen probleem!

        Alvast succes gewenst,
        Jan
        Groetjes, Jan
        BD0280BE

        Niets kan zo bedrieglijk zijn als een foto...

        Comment


        • #5
          Volgens mij heeft het veel te maken met gewoonte.... ik ben zelfs ook linkshandig, maar een hoop dingen die ik toch rechtshandig, gewoon omdat veel dingen nu eenmaal niet voorzien zijn voor linkshandiger.

          Ik schrijf links, bij modelbouw met fijn prutswerk en schilderen doe ik ook allemaal links, maar heb geen problemen om de pc-muis rechts te gebruiken, ik knip ook rechts met een schaar (moet ik niet telkens een schaar voor linkshandigen kopen )

          Tijdens het koken zal ik de ingredienten ook met de linkse hand snijden, maar ik eet dan weer "gewoon" met het mes rechts en vork links.

          Da's eigenlijk het voordeel dat linkshandigen hebben: doordat we in een "rechtshandige" wereld leven, kunnen wij (over het algemeen) veel meer met onze rechtse hand dan wat rechtshandiger met hun linkerhand kunnen.

          Ik beschouw mijzelf dan ook meer als "tweehandig"... en heb nog nooit problemen gehad hoor bij het gebruik van een fototoestel!
          Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

          Comment


          • #6
            Het grootste probleem vind ik... de ogen...

            Ik kijk met mijn linker oog door de zoeker, met als gevolg dat het AE-L/AF-L knopje vrij moeilijk bereikbaar is (met een beetje geluk zit ik niet tegen mijn brilglas)...


            Jörg
            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

            Comment


            • #7
              Net als Aragorn ben ik ook van nature linkshandig maar kan goed uit de *euh* voeten met de rechterhand. Ik heb met de Minolta A1 nog op geen enkel moment een probleem ondervonden ivm bediening (heb hem nu meer dan 4 maand en hij heeft me nog geen enkele keer in de steek gelaten trouwens). De plaatsing van de AELock en EV knop vind ik minder intuitief maar dat heeft niets met links- of rechtshandigheid te maken.

              Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

              Comment


              • #8
                't heeft eigenlijk toch meer te maken met 't feit of je linker- of rechteroog dominant is
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  ikzelf ben ook links en heb nog nooit één minuut stilgestaan dat een ps muis voor rechtshandigen is ( nu je het zecht )
                  ook nog nooit stilgestaan bij het idee dat mijn fototoestel rechts is,
                  ook nu zondag had ik geen linkse neiging !!! ( integendeel )
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    zitten de knoppen van de fototoestellen in de UK ook allemaal links misschien?

                    Comment


                    • #11
                      Hallo,

                      De vraag van linkshandigen hebben we nog gehad hier.
                      Eén van de oplossingen was een camera met een afstandsbediening van de sluiterknop.
                      Is voor vele merken (optioneel) beschikbaar en zou een oplossing KUNNEN zijn ...

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment

                      Working...
                      X