Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotogrootte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotogrootte

    Vraag1: Kan iemand mij vertellen wat de ondergrens is aan foto grootte (Resolutie en aantal Ho en Br Pixels) die moet gebruikt worden om in PowerPoint een scherp beeld over te brengen bij een beeldvullende monitor presentatie.
    Vraag 2 : Stel dat mijn foto te klein is, hoe kan ik dan van deze te kleine foto toch nog een aanvaardbaar beeld maken zonder dat de vierkante pixelblokjes gaan overheersen ?
    DBVB

  • #2
    Re: Fotogrootte

    Ik heb de scene van de beamers niet meer zo gevolgd maar een standaard resolutie voor een beamer was destijds 1024x768 .. als die ondertussen verhoogd is tot bvb 1280x1024 dan is dat meteen je beeldvullende resolutie. Veel hoger dan 1900x1200 zie ik ze nog niet gaan. Niet vergeten dat je volle beeldscherm mogelijkniet ter beschikking is als er ook nog tekst moet staan bij je individuele beelden.
    Beelden "vergroten" kan je enkel met programmas die een goed wiskundig algoritme gebruiken voor extra/interpolatie zoals bvb "q-spline"
    FWIW

    Comment


    • #3
      Re: Fotogrootte

      Met powerpoint heb ik echter geen ervaring maar dit zal willicht hetzelfde zijn als met andere programmas. Zoals regulus hierboven zegt zal dit afhangen van de resolutie van je beamer.
      Maar...foto's zijn meestal met een formaat van 2 op 3 en de projectie van beamers niet. Bijvoorbeeld een beamer van 768x1024 pixels is formaat 3:4. Maar je hebt ook 9:16 (formaat breedbeeld TV) of 10:16 (formaat breedbeeld computerscherm)
      Daarom doe ik het zo, al zullen er wel andere (betere?) oplossingen zijn.
      De beamer die ik bezit is 800x1280 pixels. Ik resize de fotos tot zo groot mogelijk in het beeld passen. Bij een 800x1280 projector is dit 800x1200 pixels.
      Dan past de foto volledig in de hoogte en is er ruimte links en rechts van de fotos (40-40pixels).
      Bij een beamer van 768x1024 pixels zullen de foto's geresized moeten worden naar 682x1023 pixels zijn. Dan zit de ruimte boven en onder (43-43 pixels).
      Die ruimte "vul ik op" door in photoshop er links en rechts (of boven en onder) een zwart balkje bij te voegen via "afbeelding" - vergroten/verkleinen - canvasgroote. Dan is de foto inclusief zwarte balkjes het formaat van de beamer, en ben je er zeker van dat het beeld zo groot mogelijk geprojecteerd wordt of dat er geen randje van de foto verdwijnt. Het klinkt misschien ingewikkeld maar is het niet, wel wat werk als je veel fotos hebt.
      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

      Comment


      • #4
        Re: Fotogrootte

        Allebei hartelijk bedankt voor de snelle en duidelijke uitleg. Hier kan ik mee verder.

        Comment

        Working...
        X