Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mini softbox voor opzetflitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mini softbox voor opzetflitser

    hoi,

    ik heb hier het forum al wat afgezocht maar vind geen duidelijk antwoord.
    Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor mijn probleem.
    Ik fotografeer regelmatig indoor en op locatie (dus niet in een studio met vaste lampen)
    vnl op bijv. bruiloften (wet en kerk) en indoor activiteiten (bedrijfsfeesten, beurzen, ...)
    als hier te weinig licht is (lees: ISO max op 640 omdat mijne canon 60D hoger al ruis geeft) gebruik ik mijn opzetflitser.
    Maar als de plafonds of muren niet wit of te veraf of te hoog zijn kan ik niet bouncen.
    dan wil ik een mini-softbox gebruiken.
    1. is dit aan te raden?
    2. welke dan?
    3. zijn er betere oplossingen?

    ik kan niet mijn heel studio gerief mee slepen.
    ik heb al wat gelezen van beauty-disks, maar das niet echt geschikt denk ik hé...
    iemand een mening/idee?
    *en zeg niet, koop een beter body, want dat geld heb ik nog niet *

    thanks!!
    You only live once...

  • #2
    Re: mini softbox voor opzetflitser

    wat wil je bereiken met die mini-softbox? Een flits op je camera recht-toe-recht-aan is veel efficienter. Tenzij je heel er dicht bij je onderwerp staat is het effect van een mini-softbox bijna nihil. click
    Leer met hard licht werken, en leer hoe dit mooi te gebruiken... onder meer zwart wit fotografie is daar gebaat bij.... Maar ook party fotografie werkt op deze manier...

    Anderzijds kan je ook gewoon de event-ruimte uitlichten met vast flitsen, en die aansturen met een trigger op je camera. Je dient de ruimte vooraf gewoon even uit te meten met lichtmeter en dan weet je in welke zone je met welke belichting werkt.

    by the way, ik durf tot ISO1600 te gaan met een oude Nikon D50 6Mb pixel camera. Als je correct belicht, dan is ruis geen issue, als je onderbelicht des te meer.

    click
    Last edited by d_oracle; 11 oktober 2013, 11:38.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: mini softbox voor opzetflitser

      hoi
      bedankt voor je antwoord.
      ik gebruik mijn opzetflits, maar ik wens dat hard licht niet. ik bedoel zoiets eigenlijk: click
      zo een mini-softbox op de flitser.
      het is vnl voor huwelijken, dus die locaties (gemeentehuizen, kerken) kan je niet uitlichten met vaste flitsen of lampen.
      You only live once...

      Comment


      • #4
        Re: mini softbox voor opzetflitser

        ik weet heel goed wat je bedoelt, en wat mij betreft is het verloren geld... je flits kracht gaat omlaag en het licht wordt er niet zachter door.

        'k zou zeggen, koop er ééntje en laat ons wat foto's zien... met en zonder box... click 8€...
        Last edited by d_oracle; 11 oktober 2013, 12:09.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: mini softbox voor opzetflitser

          En het gebruik van ledlampen zoals https://www.rittz.com/led-verlichtin...plaadbaar.html
          You only live once...

          Comment


          • #6
            Re: mini softbox voor opzetflitser

            tja dergelijke lamp geeft 700 lux, als je niet hoog in de ISO's wil gaan is dit niet genoeg... een flits geeft tot 300.000 lux of meer capaciteit in z'n flits... en daarenboven heeft dergelijk goedkoop led licht een erg beperkt kleuren spectrum. Kans is dat de huid er niet goed uit zal zien en bepaalde kleuren zullen verdwijnen.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: mini softbox voor opzetflitser

              Kijk even hier
              Niet te groot werkt perfect, niet duur en kan off camera gebruikt worden

              of
              Groeten
              Efex

              Comment


              • #8
                Re: mini softbox voor opzetflitser

                Wow, d_oracle. Gebruik jij dat

                Het kan zonder ook, het is oefenen. Soms is zoals al aangehaald recht toe recht aan het beste.


                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                ik weet heel goed wat je bedoelt, en wat mij betreft is het verloren geld... je flits kracht gaat omlaag en het licht wordt er niet zachter door.

                'k zou zeggen, koop er ééntje en laat ons wat foto's zien... met en zonder box... click 8€...
                Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                Comment


                • #9
                  Re: mini softbox voor opzetflitser

                  Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                  Wow, d_oracle. Gebruik jij dat
                  neen hoor! ik flits recht toe recht aan in zulke gevallen! Doch heb me voor die 8€ nu wel ééntje besteld, en ga het eens testen en misschien een blog artikel schrijven...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: mini softbox voor opzetflitser

                    Ik heb een Lumiquest Softbox III, Lumiquest BigBounce en een Lastolite Ezybox 20.
                    Als je overal leest is 'zacht licht' relatief t.o.v de grote van het lichtbron in relatie met de afstand naar het onderwerp.

                    Deze diffusors voor on-camera gebruik hebben een relatief kleine oppervlakte en om deze goed te kunnen gebruiken moeten ze redelijk dichtbij komen bij het onderwerp.
                    Kunnen ze het licht difus maken? Ja. Maar natuurlijk niet te vergelijken met een grote softbox, octa or paraplu.


                    Comparison bare flash vs Ezybox 20 by Gerard Maas, on Flickr


                    Comparison bare flash vs Ezybox 20 by Gerard Maas, on Flickr

                    Het techniek die voor me best heeft gewerkt is om deze niet on-camera, maar in de hand te houden. Zo los ik 2 problemen in een keer op: Ik kan ze dichter bij mijn onderwerp brengen en het licht komt niet recht vanop het toestel (die een vlak licht als resultaat geeft). Daarvoor monteer ik de flits met de difussor op een kleine statief die ook als handvat dient om makkelijk mee te kunnen werken.


                    Lumiquest BigBounce in action by Gerard Maas, on Flickr

                    Als er meer ruimte is, gebruik ik een Lastolite Ezybox met een extensible handvat. Op die manier kan ik rondlopen en mijn licht plaatsen waar ik maar wil. Die kan je op deze review te werk zien:
                    Last edited by maasg; 12 oktober 2013, 09:23.
                    "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                    Blog: www.gerardmaas.net
                    Port: www.gerardmaas.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: mini softbox voor opzetflitser

                      Het licht ziet er merkbaar zachter uit. Maar is het geen extra zware last om mee rond te lopen op de camera? D_oracle ik ga mij dit ook aanschaffen om uit te proberen.
                      Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                      Comment


                      • #12
                        Re: mini softbox voor opzetflitser

                        Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht

                        Deze diffusors voor on-camera gebruik hebben een relatief kleine oppervlakte en om deze goed te kunnen gebruiken moeten ze redelijk dichtbij komen bij het onderwerp.
                        Kunnen ze het licht difus maken? Ja. Maar natuurlijk niet te vergelijken met een grote softbox, octa or paraplu.
                        Mooi voorbeeld Gerard, vooral omdat je de flits ook in beeld brengt, en laat zien hoe dicht je staat! Interessant echter is dat beide beelden mooi kunnen zijn, zowel hard als zacht light, 't is gewoon een anders resultaat, niet beter, niet slechter...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: mini softbox voor opzetflitser

                          ik gebruik soms een westcott apollo mini voor +-hoofd enkel. wel off camera natuurlijk.
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                          Comment

                          Working...
                          X