Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips familieshoot met voorbeeld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips familieshoot met voorbeeld

    Zoals ik hier al aangeef heb ik nog een vraag over het croppen.
    Om de dingen een beetje gescheiden te houden start ik hier een nieuwe topic met foto's en de vraag: Als ik ze moet cropen, waar moet ik ze dan croppen? De getoonde foto's zijn zo uit de camera.

    Foto 1




    foto 2

    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

  • #2
    Re: Tips familieshoot met voorbeeld

    Heel simpel niet croppen. Ze zijn zo goed.
    Robby BB
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

    Comment


    • #3
      Re: Tips familieshoot met voorbeeld

      Moeilijke vraag ....
      Ik probeer iets te formuleren, weet niet als het dat is wat je zoekt.
      1) In principe probeer je een foto zo goed mogelijk te nemen, zodat je achteraf eigenlijk niet moet gaan croppen. Door het croppen verlies je een deeltje aan bruikbare kwaliteit.
      2) Bij het nemen van je foto wordt je cadrage dus ook belangrijk, het is dan ook belangrijk om voldoende tijd te nemen om je foto " uit te zetten " in je zoeker. Je probeert dan meteen ook al te bepalen welke elementen beter niet opgenomen worden in de foto.
      3) Je kan bij het nemen van dergelijke foto's eerst de mensen gewoon vragen om een pose aan te nemen en eens een " testshot " doen. Dan kan je eventueel via je schermpje al eens de cadrage bekijken.
      4) Indien je toch overgaat tot croppen, is dit dan ook weer voor elke foto anders ... Soms kan je croppen in arme en benen, hoofden en voeten, .... Bij de ene foto lukt dit al beter dan bij de andere foto. Kortom een regel die je altijd kunt toepassen bij het croppen is er eigenlijk niet echt. Wat je wel kan doen is je foto dan wel croppen naar de sterkere punten. Je kan er dan voor zorgen dat de sterkere punten op meteen opvallende plaatsen liggen ... Denk bv maar aan de regel van derden .... Maar als je echt naar die regel van derden cropt, kan je daardoor soms " ongelukkig " snijden in armen, benen, ....

      Los van alle bovenstaande zaken nog iets bij deze foto's ...
      Voor de eerste foto vind ik ( maar dat is persoonlijke smaak en voorkeur ) dat de brug er eigenlijk niets toe doet. Deze kon je eventueel buiten beeld gelaten hebben. Of anders kon je de brug gebruikt hebben als deel van het portret. De mensen konden geleund of gesteund hebben op of tegen de brug. Voor de tweede mocht eventueel ook wat minder omgeving opgenomen zijn. Dit kon je doen door eventueel wat dichter naar je personen te gaan. Voor mij mag voor een portret de overhand wel liggen op de mensen zelf en iets minder op de omgeving ( maar dat is weer eigen invulling en smaak ).

      Nu, het is wat ingewikkeld schrijven, hopelijks raak je wat wijs uit het antwoord bij het croppen.
      groeten,
      deka
      Last edited by deka; 10 oktober 2013, 14:46.
      There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

      Comment


      • #4
        Re: Tips familieshoot met voorbeeld

        Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
        Heel simpel niet croppen. Ze zijn zo goed.
        mee eens.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Tips familieshoot met voorbeeld

          Ik ga absoluut voor de tweede en zeker niet croppen hoor!
          Touch the Earth...Gently
          www.passionsenfrance.com

          Comment


          • #6
            Re: Tips familieshoot met voorbeeld

            Niet croppen

            Grt,

            Jean-Pierre

            Comment


            • #7
              Re: Tips familieshoot met voorbeeld

              Ook de tweede, en zo laten.
              Mvg.

              Comment


              • #8
                Re: Tips familieshoot met voorbeeld

                goeie deftige uitleg van Deka!
                ik probeer...
                mijn Fijsboecq en mijn flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Tips familieshoot met voorbeeld

                  Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                  goeie deftige uitleg van Deka!
                  ik volg!
                  mvg Wilfried

                  7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips familieshoot met voorbeeld

                    Als foto voor op de kast zou ik wel croppen, gezichten eruit laten komen. De 4 niet bijzonder elegante spijkerbroeken en paren schoenen voegen niets toe aan de foto. Het houtwerk maakt de foto niet interessanter door fraaie lijnen oid. Crop tot net onder korte mouwen van meisje op voorgrond, tot 1/2 hoofd boven het hoofd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips familieshoot met voorbeeld

                      Oorspronkelijk geplaatst door deka Bekijk bericht
                      ... Voor de eerste foto vind ik ( maar dat is persoonlijke smaak en voorkeur ) dat de brug er eigenlijk niets toe doet. ...
                      Door de vorm van die afbakening komen (ondanks de lengteverschillen) de gezichten op gelijke hoogte.
                      De balustrade is in de foto inderdaad een storende factor.

                      Ik zou wél uitsnijden.

                      Eérst en vooral: rechtzetten, op een verticale lijn van de reling.
                      Vervolgens uitsnijden - met behoud van de verhoudingen van de foto - tot de ogen ongeveer op één van de sterke lijnen in de foto komen.
                      En dan nog een beetje poetswerk, om die balustrade weg te werken.

                      Oordeel zelf:

                      Foto 1: klik!

                      Foto 2: klik!
                      Vriendelijke groet,

                      Jos

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips familieshoot met voorbeeld

                        toffe ups van Jos
                        al zou ik bij foto 2 meer afsnijden links, nu is er daar niet veel te zien
                        ik probeer...
                        mijn Fijsboecq en mijn flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips familieshoot met voorbeeld

                          @Jos,

                          Bedankt voor het meedenken. De anderen ook natuurlijk. Jouw foto 1 heb ik zelf ongeveer zo uit de camera en was ik juist bang voor de geamputeerde voeten. Foto 2 vind ik heel mooi. familie mooi rechts op de foto en de balustrade weg. Heb je bij deze foto behalve wat snijden ook onderdelen weggepoetst? Dan zal ik dat namelijk zelf ook eens proberen met de originele foto.

                          Ik heb de familie een aantal foto's (verkleind) toegestuurd met het verzoek om daar 1 uit te kiezen. Als het aan mij ligt dan zal ik zeker aansturen op (iets als) foto 2 van Jos.
                          Website: cameraobschuura.nl
                          Twitter: @CameraObSchuura
                          FaceBook: Cameraobschuura

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips familieshoot met voorbeeld

                            Inderdaad foto 2 met de aanpassing volgens Jos kan zo in een kadertje op de kast.
                            grt. Ria

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips familieshoot met voorbeeld

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
                              ... Jouw foto 1 heb ik zelf ongeveer zo uit de camera en was ik juist bang voor de geamputeerde voeten. ...
                              Als je bij de opname ruim kadreert en rekening houdt met de gulden snede, dan is het afsnijden van armen of benen niet nodig. Hier proberen we het beste te maken van een bestaand beeld.

                              Als het écht niet anders kan, zullen er stukken mens verwijderd moeten worden.
                              Ik zorg er altijd voor, dat ik niet in gewrichten (voeten, enkels, knieën, heupen, vingers, polsen, ellebogen) snij. Dat oogt niet mooi en ik krijg dan het gevoel dat ik aan 't slachten ben.

                              Voor het uitsnijden van foto 2 had ik vier vereisten:
                              - rechtzetten
                              - verhouding van de foto bewaren bij het uitsnijden
                              - ogen op een sterke lijn in 't beeld
                              - hand van mevrouw op de arm van 't meisje vind ik een waardevol detail. Dat moet er zeker in blijven.

                              Na het wegpoetsen van de reling had ik natuurlijk véél ruimte aan de linkerkant. Voor mij is dat geen probleem, ik vind bovenstaande details belangrijker.

                              Vind je die open ruimte niet mooi en laat de kwaliteit van de foto het toe, dan kan je nog verder uitsnijden: klik!

                              Uit principe zal ik zo'n brutale ingreep niet toepassen op mijn eigen foto's. Er zijn echter mensen die daar minder problemen mee hebben.
                              Last edited by Jos Vanhengel; 14 oktober 2013, 01:48.
                              Vriendelijke groet,

                              Jos

                              Comment

                              Working...
                              X